Er zit een venijnige tik in.
Zou het te maken kunnen hebben met een lek in het uitlaat recirculatie systeem?
Dat begint met een metalen buisje op de cilinderkop, en is met een rubbertje aangesloten op een zwart geval bovenop de koelkap Ik ben dat rubbertje een keer vergeten aan te sluiten, en dan "keft" ie uitlaatgas. Door ouderdom kan het buisje misschien wel doorroesten
Verder zou je ook kunnen denken aan een uitlaatpakking die net niet lekker zit, of niet vervangen is.
Maar rijdt ie wel goed? Compressie genoeg, heb ik de indruk.
Hallo Jeroen,Achter de link een filmpje met geluid van mijn 4t2v Zip. nog geen 8000 in 2017.
Het blok was helemaal goed, en nog steeds, maar staat toch ook flink te tikken?
Dat komt omdat de recirculatie is afgekoppeld...
Dat zou erg fijn zijn, tikken is wel een vervelend geluid, mensen kijken beetje raar bij het starten en weg rijden . Hoop dus wel dat ik het eruit krijg. Eigenlijk kan het ook niet veel zijn, want het hele blok is bijna nieuw. Krukaslagers zijn vervangen dus die zijn sowieso niet kapot.Mijn idee is dat het tikkende geluid niks te maken heeft met een kapot krukaslager.
In het filmpje hoor je hetzelfde geluid, en mijn blok was toen kerngezond. Ik heb toen niets hoeven repareren. Maar wilde wel het vliegwiel goed kunnen zien in verband met de ontstekings- vervroeging.
Het tikkende geluid heeft bij mijn filmpje te maken met de recirculatie die afgekoppeld is, en verdween bijna geheel toen ie weer liep met de koelkap over het vliegwiel, waardoor het rubberen verbindings stuk tussen het metalen buisje en het 'zwarte geval' weer op zijn plaats zat.
Ik stuur je morgen nog wat foto's, maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken. Ik vind je blok gezond klinken.
Oke dankjewel, hoe kan je dit precies controleren en waar moet ik dan opletten en naar kijken? Is dit ook makkelijk te doen of moet het blok eronder uit?Eerst even rechtzetten. De Zip oude stijl heeft geen recirculatie systeem. Wel wordt er verse lucht in het uitlaat kanaal opgenomen, waardoor er minder schadelijke stoffen in zitten.
Op de foto's zie je het zwarte geval: aan een kant verbonden met metalen buisje aan de cilinderkop. In dat buisje ontstaan drukgolven die uit het uitlaatkanaal komen. Maar er ontstaan ook momenten van onderdruk. Door een membraan in het zwarte geval kunnen de gassen alleen maar uit het zwarte geval komen, richting uitlaatkanaal. Wanneer je dit buisje aan je mond zet, kun je niet blazen, maar wel zuigen.
Het zwarte geval krijgt verse lucht door een rubberen aanzuigslang die in de motorruimte hangt.
Je ziet ook een stukje elektriciteits draad, wat door het uitlaatkanaal en de aansluiting van het metalen buisje getrokken kan worden.
Terug naar het tikken: het zou kunnen dat er een lek in dit systeem zit, of dat het membraan kapot is.
Allemaal makkelijk te controleren.