Tikken geluid in blok zip 4 takt, hulp met oplossen

R007

New Member
Hoi,
Ik heb een probleempje met mijn scooter. Het gaat om een piaggo zip uit 2016, 4 takt, snor versie. Mijn scooter maakt een raar geluid. Het is een soort hard tikkend geluid, zie en hoor ook de video. kwam er zelf niet uit en heb hem naar een zaak gebracht hier wisten ze ook niet wat het was, en zeiden ze dat het eenmaal in het blok zat. Er is wel een heleboel vervangen (500 euro aan materiaal):
-Motorblok revisie
-div pakkingen
-kettingen met spanners en geleiders
-standaard
-bougie
-oliezeef met motorolie
-nieuwr achterband
-zuigerveren
-kleppendekselbout
- krukas met lagers en keringen
Ik weet het zelf ook niet meer. Voel me een beetje genaaid doordat ik zoveel geld heb uitgegeven en het geluid nog niet uit het blok is. Iemand die iets kan betekenen?

 
Advertisement - register to remove this

Er zit een venijnige tik in.
Zou het te maken kunnen hebben met een lek in het uitlaat recirculatie systeem?
Dat begint met een metalen buisje op de cilinderkop, en is met een rubbertje aangesloten op een zwart geval bovenop de koelkap Ik ben dat rubbertje een keer vergeten aan te sluiten, en dan "keft" ie uitlaatgas. Door ouderdom kan het buisje misschien wel doorroesten
Verder zou je ook kunnen denken aan een uitlaatpakking die net niet lekker zit, of niet vervangen is.
Maar rijdt ie wel goed? Compressie genoeg, heb ik de indruk.
 
Achter de link een filmpje met geluid van mijn 4t2v Zip. nog geen 8000 in 2017.
Het blok was helemaal goed, en nog steeds, maar staat toch ook flink te tikken?
Dat komt omdat de recirculatie is afgekoppeld...

 
Er zit een venijnige tik in.
Zou het te maken kunnen hebben met een lek in het uitlaat recirculatie systeem?
Dat begint met een metalen buisje op de cilinderkop, en is met een rubbertje aangesloten op een zwart geval bovenop de koelkap Ik ben dat rubbertje een keer vergeten aan te sluiten, en dan "keft" ie uitlaatgas. Door ouderdom kan het buisje misschien wel doorroesten
Verder zou je ook kunnen denken aan een uitlaatpakking die net niet lekker zit, of niet vervangen is.
Maar rijdt ie wel goed? Compressie genoeg, heb ik de indruk.
Achter de link een filmpje met geluid van mijn 4t2v Zip. nog geen 8000 in 2017.
Het blok was helemaal goed, en nog steeds, maar staat toch ook flink te tikken?
Dat komt omdat de recirculatie is afgekoppeld...

Hallo Jeroen,

Dit klinkt als de zelfde tik die ik in mijn blok heb, hoe heb je dit precies opgelost en hoe kom ik er achter of dit ook bij mij het geval is?
Ik zie graag een reactie tegemoet
Raf
 
Mijn idee is dat het tikkende geluid niks te maken heeft met een kapot krukaslager.
In het filmpje hoor je hetzelfde geluid, en mijn blok was toen kerngezond. Ik heb toen niets hoeven repareren. Maar wilde wel het vliegwiel goed kunnen zien in verband met de ontstekings- vervroeging.
Het tikkende geluid heeft bij mijn filmpje te maken met de recirculatie die afgekoppeld is, en verdween bijna geheel toen ie weer liep met de koelkap over het vliegwiel, waardoor het rubberen verbindings stuk tussen het metalen buisje en het 'zwarte geval' weer op zijn plaats zat.
Ik stuur je morgen nog wat foto's, maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken. Ik vind je blok gezond klinken.
 
Mijn idee is dat het tikkende geluid niks te maken heeft met een kapot krukaslager.
In het filmpje hoor je hetzelfde geluid, en mijn blok was toen kerngezond. Ik heb toen niets hoeven repareren. Maar wilde wel het vliegwiel goed kunnen zien in verband met de ontstekings- vervroeging.
Het tikkende geluid heeft bij mijn filmpje te maken met de recirculatie die afgekoppeld is, en verdween bijna geheel toen ie weer liep met de koelkap over het vliegwiel, waardoor het rubberen verbindings stuk tussen het metalen buisje en het 'zwarte geval' weer op zijn plaats zat.
Ik stuur je morgen nog wat foto's, maar volgens mij hoef je je geen zorgen te maken. Ik vind je blok gezond klinken.
Dat zou erg fijn zijn, tikken is wel een vervelend geluid, mensen kijken beetje raar bij het starten en weg rijden . Hoop dus wel dat ik het eruit krijg. Eigenlijk kan het ook niet veel zijn, want het hele blok is bijna nieuw. Krukaslagers zijn vervangen dus die zijn sowieso niet kapot.
 
Eerst even rechtzetten. De Zip oude stijl heeft geen recirculatie systeem. Wel wordt er verse lucht in het uitlaat kanaal opgenomen, waardoor er minder schadelijke stoffen in zitten.
Op de foto's zie je het zwarte geval: aan een kant verbonden met metalen buisje aan de cilinderkop. In dat buisje ontstaan drukgolven die uit het uitlaatkanaal komen. Maar er ontstaan ook momenten van onderdruk. Door een membraan in het zwarte geval kunnen de gassen alleen maar uit het zwarte geval komen, richting uitlaatkanaal. Wanneer je dit buisje aan je mond zet, kun je niet blazen, maar wel zuigen.
Het zwarte geval krijgt verse lucht door een rubberen aanzuigslang die in de motorruimte hangt.
Je ziet ook een stukje elektriciteits draad, wat door het uitlaatkanaal en de aansluiting van het metalen buisje getrokken kan worden.
Terug naar het tikken: het zou kunnen dat er een lek in dit systeem zit, of dat het membraan kapot is.
Allemaal makkelijk te controleren.
 

Attachments

  • IMG_20221028_141730.jpg
    IMG_20221028_141730.jpg
    247.3 KB · Views: 18
  • IMG_20221028_141845.jpg
    IMG_20221028_141845.jpg
    584.9 KB · Views: 18
  • IMG_20221028_142058.jpg
    IMG_20221028_142058.jpg
    381.7 KB · Views: 18
  • IMG_20221028_142104.jpg
    IMG_20221028_142104.jpg
    238.8 KB · Views: 18
  • IMG_20221028_142947.jpg
    IMG_20221028_142947.jpg
    375.7 KB · Views: 18
Eerst even rechtzetten. De Zip oude stijl heeft geen recirculatie systeem. Wel wordt er verse lucht in het uitlaat kanaal opgenomen, waardoor er minder schadelijke stoffen in zitten.
Op de foto's zie je het zwarte geval: aan een kant verbonden met metalen buisje aan de cilinderkop. In dat buisje ontstaan drukgolven die uit het uitlaatkanaal komen. Maar er ontstaan ook momenten van onderdruk. Door een membraan in het zwarte geval kunnen de gassen alleen maar uit het zwarte geval komen, richting uitlaatkanaal. Wanneer je dit buisje aan je mond zet, kun je niet blazen, maar wel zuigen.
Het zwarte geval krijgt verse lucht door een rubberen aanzuigslang die in de motorruimte hangt.
Je ziet ook een stukje elektriciteits draad, wat door het uitlaatkanaal en de aansluiting van het metalen buisje getrokken kan worden.
Terug naar het tikken: het zou kunnen dat er een lek in dit systeem zit, of dat het membraan kapot is.
Allemaal makkelijk te controleren.
Oke dankjewel, hoe kan je dit precies controleren en waar moet ik dan opletten en naar kijken? Is dit ook makkelijk te doen of moet het blok eronder uit?
 
Nee, het blok kan blijven zitten.
Wat er te controleren valt is of de membranen in het zwarte geval werken: blazen gaat niet, er aan zuigen wel. Werken ze niet goed dan kan dan het luider worden verklaren.
Op de tweede plaatst het verbindings rubber tussen het metalen buisje en het zwarte geval: kijk of je barsten ziet die lekkage kunnen veroorzaken
Tenslotte het metalen buisje zelf. Ideaal is wanneer je het er af kan schroeven, met de twee boutjes waarmee het vast zit op de cilinderkop.
Wanneer je in de helmbak het onderste gedeelte eruit haalt, zie je het verbindingsrubber. Met een beetje moeite er af te wrikken Wanneer je daarna de koelkap over het vliegwiel losmaakt, en langs de uitlaat krijgt kun je al een hoop meer zien van het buisje. Kijk of je leksporen ziet.
Zo kun je nagaan of er een lek in dit systeem zit. De kans is klein maar je weet het nooit. Hij gaat met lek echter niet slechter rijden.
Het idee van Brute Force is prima. Hoe klinkt je motor wanneer je even een doek tegen de uitlaat opening houdt?
Nou, handen uit de mouwen, en lekker rijden met of zonder tik!
 
ik heb precies zo'n tik uit een automotor gehad, was ook een heel klein lek in een EGR-leiding (gewoon doorgerot).
als ze alles al hebben vervangen/gereviseerd zou het geen drijfstanglager (boven of onder) meer mogen zijn, maar die kunnen ook zo klinken, eerder dan krukaslagers die alleen maar draaien.
 
Back
Top