Tijdelijk met zwakke (amp) accu rijden kan dat kwaad?

Richard G

New Member
Wij hebben een Piaggio L1e C38 (is dat ook wel LX genoemd?), het is een 4-takt van 2005 en 45 km scooter.

Nu is de accu stuk gegaan maar deze hebben wij pas 3 maanden dus is terug naar de verkoper, deze gaat hem nakijken en dan evt. terug naar zijn verkoper sturen voor garantie. Betreffende is geen winkel maar een persoon die zelf veel scooter reparatie doet. Wel betrouwbaar.
Hij zei echter dat het terug sturen en wachten op nieuwe onder garantie soms 2-3 weken kan duren.

Zo lang wil de vrouw de scooter eigenlijk niet missen. Dus zijn we aan het denken voor een goedkope tweede nieuwe accu, of tijdelijk die van onze Peugeot Vivacity 2-takt 25km scooter te nemen.

Qua voltage zijn die gelijk, maar de accu van de Vivacity is slechts 3 Amp terwijl normaal in de Piaggio een 6 Amp accu ligt.

Starten doet ie best goed dus dat valt wel mee, vooralsnog net zo goed als met de 6amp nieuwe accu.
De vraag is nu, in hoeverre kan het kwaad om evt. tijdelijk met deze 3 amp accu te rijden in onze Piaggio.
Loop je het risico dat de accu plots de geest geeft vanwege het te lage Amperage, of wordt deze alleen gebruikt voor starten en knipperlichten en zou het dan best goed mogelijk zijn hier enkele weken mee te rijden?

Er komt sowieso dus een nieuwe accu, maar ik wil voorkomen dat als de vrouw met de huidige reserve accu opeens stil komt te vallen.
 
Advertisement - register to remove this

Man ... zet er gelijk een 8 AMP, Accu in ... kost een paar tientjes .. tevens een zwaardere accu is fijner tijdens de koude dagen .
 
Last edited:
Hallo G,
Je kunt gerust rijden met een lagere A accu hoor, geen zorgen.
Dat gezegd hebbend, een iets grotere is soms onnodig, soms heel fijn!
Groet,
 
Let wel op met een (veel) te grote accu.
Je laadinrichting is hier mogelijk niet op ingericht, dan jaag je die over de klink.
 
Kan gewoon geen kwaad.

Het aangegeven aantal Ah (Ampere uren) is enkel een aanduiding van de hoeveelheid "stroom" die de betreffende accu kan bevatten.

Dus als je de analogie legt met een regenton is de inhoud, dus het aantal liters water dat de regenton kan bevatten, analoog aan het Ah van een accu.

Dit heeft dus niks te maken met de laadstroom noch de spanning van de accu.
Het is natuurlijk wel zo dat je een 3 Ah accu sneller geladen is dan een 6 Ah accu en aan de andere kant kun je theoretisch uit de 6Ah wel ook 2 maal zoveel de hoeveelheid stroom trekken dan uit de 3Ah accu.
 
Kan voor even geen kwaad, ik kan een auto starten die 55 nodig is op een 5 die Deep cycle kan doen, dus een volle ontlading (is dan wel na de eerste poging leeg) met een Gel Accu.
 
Man ... zet er gelijk een 8 AMP, Accu in ... kost een paar tientjes .. tevens een zwaardere accu is fijner tijdens de koude dagen .
Tevens kan je gelijk een Dikke toeter er op zetten...
Of ben zo`n Krentenkakker 1e klas ,, dat het allemaal geen reet mag kosten .

Niet heel veel klasse dit... beetje raar om iemand zonder kennis "Krentenkakker" te noemen. Doe gewoon niet man, is niet nodig dit en helpt het forum niet mee. We willen het allemaal leuk houden en plezier hebben, dat betekent ook dat we niet in elkaars portemonnee moeten gaan kijken. Deze mensen kunnen hard hebben gespaard voor de scooters en vertrouwden iemand die nu iets heeft geleverd wat niet goed is, we moeten niet oordelen op dit en dit is ver van hartelijk welkom.

Dit forum gaat veranderen en ik hoop dat jij mee kunt gaan zodat je hier mag blijven. Je hebt geen recht om hier te zijn en we zijn slechts allemaal gasten met een voorliefde voor scooters die elkaar willen helpen. Ik ga je niet weerhouden om jezelf een ban op te leveren in de nabije toekomst, dit forum gaat veranderen.


 
Last edited:
Je zet mensen in de zeik en thats it! Daar is geen anonieme meldknop voor nodig! Je hebt een brutale bek naar mensen toe en daar spreek ik je op aan. Je vertoont ziekelijk gedrag, leer je anders te gedragen.
 
Niet heel veel klasse dit... beetje raar om iemand zonder kennis "Krentenkakker" te noemen. Doe gewoon niet man, is niet nodig dit en helpt het forum niet mee. We willen het allemaal leuk houden en plezier hebben, dat betekent ook dat we niet in elkaars portemonnee moeten gaan kijken. Deze mensen kunnen hard hebben gespaard voor de scooters en vertrouwden iemand die nu iets heeft geleverd wat niet goed is, we moeten niet oordelen op dit en dit is ver van hartelijk welkom.

Dit forum gaat veranderen en ik hoop dat jij mee kunt gaan zodat je hier mag blijven. Je hebt geen recht om hier te zijn en we zijn slechts allemaal gasten met een voorliefde voor scooters die elkaar willen helpen. Ik ga je niet weerhouden om jezelf een ban op te leveren in de nabije toekomst, dit forum gaat veranderen.



Ben wel met beiden eens.

Als je geen geld voor een scooter hebt, moet je ook geen scooter willen hebben.. Dan koop je een fiets.
Onderhoud is nou eenmaal nodig om betrouwbaar te kunnen blijven rijden.

Wel een scooter van 600 euro kunnen kopen, maar besparen als er een nieuwe accu in moet op de laatste cent.
 
Ja meneer de Politie Agent .......
En ik heb geen bek maar een mond, zelf ben je het meest beledigend .

Nee hij heeft gewoon een goed punt. Zoals vaker hier gezegd doe normaal en lief naar elkaar of reageer niet. Er is een nieuw lid en je reageert vol met oordelen die enkel aannames zijn en hoe je zelf ook niet behandeld wil worden. Je reageert nu ook weer flauw door hem agent te noemen terwijl iemand zich inzet om de sfeer op het forum te verbeteren ipv een bijdehante opmerking neer te zetten naar nieuwe leden.
 
Dit forum gaat veranderen en ik hoop dat jij mee kunt gaan zodat je hier mag blijven. Je hebt geen recht om hier te zijn en we zijn slechts allemaal gasten met een voorliefde voor scooters die elkaar willen helpen. Ik ga je niet weerhouden om jezelf een ban op te leveren in de nabije toekomst, dit forum gaat veranderen.
Ik ben zelf moderator op een motorforum, maar ik denk er niet aan om me hier als zodanig te gaan gedragen. Je mag dan weldegelijk een punt hebben met je opmerkingen m.b.t. verbetering van gedrag. Maar een opmerking zoals je laatste zin schiet bij mij dan toch weer in het verkeerde keelgat. Dan denk ik; wie denk je wel dat je bent als nieuwkomer die hier de mensen de les gaat lezen. Jij beslist helemaal niet wie er mag blijven of wie er recht heeft. Dat is de taak van de admin en moderators. Alleen al dit soort opmerkingen zet kwaad bloed en daarmee doe je zelf eigenlijk wat je anderen verwijt. Wees gewoon een medelid en geef technische adviezen of meningen en gedraag je niet als de wereldverbeteraar. Je maakt daar geen vrienden mee.
 
Last edited:
Let wel op met een (veel) te grote accu.
Je laadinrichting is hier mogelijk niet op ingericht, dan jaag je die over de kink
Ik heb even gezocht en (i.i.g. bij auto's) er zit een stroombegrenzer in, dus duurt opladen misschien wat langer, maar er gaat niets stuk daardoor.
 
Ik ben zelf moderator op een motorforum, maar ik denk er niet aan om me hier als zodanig te gaan gedragen. Je mag dan weldegelijk een punt hebben met je opmerkingen m.b.t. verbetering van gedrag. Maar een opmerking zoals je laatste zin schiet bij mij dan toch weer in het verkeerde keelgat. Dan denk ik; wie denk je wel dat je bent als nieuwkomer die hier de mensen de les gaat lezen. Jij beslist helemaal niet wie er mag blijven of wie er recht heeft. Dat is de taak van de admin en moderators. Alleen al dit soort opmerkingen zet kwaad bloed en daarmee doe je zelf eigenlijk wat je anderen verwijt. Wees gewoon een medelid en geef technische adviezen of meningen en gedraag je niet als de wereldverbeteraar. Je maakt daar geen vrienden mee.

Wees gerust dat beslist hij zeer zeker niet. Ook voor Overlander geld net als de rest behandel elkaar zoals je zelf ook wil worden behandeld. Maar het gaat mij voornamelijk nu even om het punt dat we proberen om op een normale toon elkaar te helpen. Zelf vergeet hij soms ook dat zijn toon ook een effect heeft op anderen.

Mensen die een moderator uithangen zonder dat ze deze rechten hebben krijgen ook gewoon met mij te maken. Het report knopje werkt perfect dus dat gaat echt wel goed.

Laten we het topic nu ontopic houden en gaarne reporten mocht er nog iets zijn. Alvast bedankt!
 
Back
Top