Technische eisen voor typhoon uit 1999

Wat moet een typhoon uit 1999 allemaal hebben volgens de wet? ik weet dat ik er geen spiegels en knipperlicht op hoef te hebben maar ik herinner dat ik ergens had gezien dat ik ook geen teller hoef te hebben
 
Advertisement - register to remove this

Last edited:
Ik had het inderdaad fout in mn hoofd. Meer details zijn hier te vinden:



Dit staat er in over een snelheidsmeter:

Bromfietsen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.
Dus ik hoef eigenlijk alleen dimlicht, grootlicht, achterlicht en remlicht te hebben?
 
Staat er ook in, remlicht verplicht vanaf 2006. Grootlicht mag wel maar is niet verplicht
Er staat: “een remlicht indien de bromfiets een vermogen van meer dan 0,5kw en een maximumsnelheid van meer dan 25km/h heeft en in gebruik is genomen na 31 december 2006”
Mijn typhoon staat op brom moet ik dan remlicht hebben omdat hij harder gaat dan 25 of maakt dat niet uit als hij voor 2006 is
 
Er staat meer dan 0,5kw EN meer dan 25kmh EN na 2006. dus als ik dat zo lees is t niet verplicht tenzij je aan alle drie van die eisen voldoet. Je typhoon voldoet maar aan 2.
 
Zet er nou gewoon een remlicht op, of het verplicht is of niet, rijden zonder remlicht is echt levensgevaarlijk.
Precies wat jij zegt, standaard kwamen ook knipperlichten op de meeste scooters voor 2006. Uiteindelijk is het gewoon veiligheid, of het verplicht is of niet.

Maar bijvoorbeeld kentekenverlichting was toen nog geen feit en dus niet verplicht, en dat scheelt dan wel weer :)
 
Alles moet eigenlijk gewoon werken....
Richtingaanwijzer is niet verplicht maar jij als bestuurder zijnde van het voertuig is wel verplicht om richting aan te geven!
Doe je dit liever met de handjes i.p.v. een handig knopje op het stuur (stuurschakelaar) van de scooter moet men uiteraard zelf beslissen!
Km-teller is eigenlijk nooit echt verplicht geweest maar wel reuze handig als het werkt!

Sinds en/of vanaf bj. 2006 van de scooter is 1 spiegel verplicht..., de linker spiegel...
Kentekenplaatverlichting is enkel verplicht op motorscooters!

En ja, remverlichting is sowieso verplicht! Zou een beetje raar zijn als dit niet zo was toch?
 
Back
Top