Ook dat zal ik vanmiddag testen als het niet regent. Is het save-to-say dat mijn startknopje werkt, aangezien er wel iets veranderd als ik het knopje indruk?Ik vermoed: op 1 draad van je startknopje staat al 12volt.
Als het knopje Niet ingedrukt is gebeurt er bij het andere draadje niets.
Als het knopje WEL ingedrukt is kan de 12 volt verder en meet je dat ook op de andere draad.
Maar, imo hoort er geen 12 volt bij dat knopje in de buurt.
Mss de andere meetpen op 12 volt gehouden. Bijv de pluspool van de accu of een draadje van het remlicht.
Maakt het verschil of je contact aan of uit hebt?
Ik heb al deze stappen gedaan maar geen 12 volt spanningIk kan je verhaal en de methode van meten niet goed volgen.
Je zegt, je meet spanning op het startknopje
Dit is onmogelijk als niet minstens één van beide remhevelschakelaars werkt.
Maar goed om een beter beeld te krijgen welke spanningen wel aanwezig zijn en welke niet, doe eens het volgende eventueel met wat hulp van een tweede persoon want je hebt al gauw handen te kort.
Wat zijn je resultaten?
- Stel de meter in zoals op de foto van je eigen post #32.
- Sluit ook de meetsnoeren aan op je meter zoals in je eigen post #32.
- Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle punten hier beneden
- prik met de rode meetpen op connector van de groen/gele draad van je startknop. (doe dit door de meetpen tussen de isolatie te steken van de connector zodat de meetpen de metalen contacten raakt)
- Druk de linker remhevel in.
- De meter moet nu de accuspanning aangeven (+/- 12V)
- Laat de linker remhevel nu los en druk de rechter remhevel in.
- Ook nu moet de meter weer de accuspanning aangeven.
Dus dan werkt je remlicht ook niet, toch?Ik heb al deze stappen gedaan maar geen 12 volt spanning
Mijn resultaten zijn: de linker remhevel staan op zowel de zwarte als de geelgroene draad continu 12 volt. Bij de rechter meet ik niksDus dan werkt je remlicht ook niet, toch?
Waarschijnlijk zijn de schakelaars in je remhevel kapot.
Om hier achter te komen doe het volgende:
Wat zijn je resultaten?
- Stel de meter in zoals op de foto van je eigen post #32.
- Sluit ook de meetsnoeren aan op je meter zoals in je eigen post #32.
- Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle punten hier beneden
- Zet de scooter op contact.
- Prik met de rode meetpen op de zwarte draad van je linker remhevel, hier moet continue een spanning staan van ongeveer 12V.
- Prik daarna met de rode meetpen op de geel/groene draad van je linker remhevel, je meet nu 0 Volt.
- Druk nu de linker remhevel in en nu moet je ongeveer 12 Volt meten op deze geel/groene draad.
- Herhaal de drie laatste punten ook voor de rechter remhevel.
Het lijk wel alsof hij 2 draden waar 12 volt op staan naar dezelfde remhevel heeft gelegdMijn resultaten zijn: de linker remhevel staan op zowel de zwarte als de geelgroene draad continu 12 volt. Bij de rechter meet ik niks
Het lijkt er inderdaad op, het wordt een steeds grotere puinhoop.Het lijk wel alsof hij 2 draden waar 12 volt op staan naar dezelfde remhevel heeft gelegd
U zegt draden bij het relais en remhevels losmaken, maar dan meet ik denk ik helemaal geen stroom meer hahahaha. Wat moet ik daarna doen?Het lijkt er inderdaad op, het wordt een steeds grotere puinhoop.
Want als er spanning staat op de zwarte draad van de ene remhevel moet er ook spanning staan op de zwarte draad van de andere remhevel.
Hetzelfde geldt voor de geel/groene draad, die twee schakelaars staan immers parallel, zoals je kunt zien in de aangepaste tekening i mijn post#22.
Wat je zou kunnen proberen is de draden los te maken van beide remschakelaars, de rood/gele en de groen/gele draad los te halen bij het startrelais en het lampje uit je achterlicht halen, zodat we zeker weten dat niet ergens een vreemde spanning vandaan komt.
Ook even goed kijken in je achterlicht of hier alles normaal zit aangesloten en niet wat erbij geknutseld is door de vorige eigenaar.
Als dit alles gedaan is, de metingen te herhalen van mijn post #63.
Hoe werken deze dingen? Ik vind het belangrijk dat ik weet hoe dit in elkaar steekt, want ik snap niet helemaal hoe van 1 draad 2 worden gemaaktHet lijkt er inderdaad op, het wordt een steeds grotere puinhoop.
Want als er spanning staat op de zwarte draad van de ene remhevel moet er ook spanning staan op de zwarte draad van de andere remhevel.
Hetzelfde geldt voor de geel/groene draad, die twee schakelaars staan immers parallel, zoals je kunt zien in de aangepaste tekening i mijn post#22.
Wat je zou kunnen proberen is de draden los te maken van beide remschakelaars, de rood/gele en de groen/gele draad los te halen bij het startrelais en het lampje uit je achterlicht halen, zodat we zeker weten dat niet ergens een vreemde spanning vandaan komt.
Ook even goed kijken in je achterlicht of hier alles normaal zit aangesloten en niet wat erbij geknutseld is door de vorige eigenaar.
Als dit alles gedaan is, de metingen te herhalen van mijn post #63.
Meten op de losgenomen draden van de renhevelschakelaars natuurlijk.U zegt draden bij het relais en remhevels losmaken, maar dan meet ik denk ik helemaal geen stroom meer hahahaha.
Dat had ik al gezegd.Wat moet ik daarna doen?
Als dit alles gedaan is, de metingen te herhalen van mijn post #63.
Ik heb alles losgenomen behalve het achterlicht, want die lukt me nog niet echt goed om er af te halen. De metingen herhaald en nog steeds hetzelfde, 12 volt op de draadjes van de linker remheven, en niks op de rechterMeten op de losgenomen draden van de renhevelschakelaars natuurlijk.
Door alles af te koppelen voorkom je dat je lekspanningen meet die op één of andere manier tot bij de schakelaar komen.
Dat had ik al gezegd.
Achterlicht lijkt gewoon normaal aangesloten trouwens.Ik heb alles losgenomen behalve het achterlicht, want die lukt me nog niet echt goed om er af te halen. De metingen herhaald en nog steeds hetzelfde, 12 volt op de draadjes van de linker remheven, en niks op de rechter
Achterlicht losgekoppeld en nog steeds dezelfde resultaten.Ik heb alles losgenomen behalve het achterlicht, want die lukt me nog niet echt goed om er af te halen. De metingen herhaald en nog steeds hetzelfde, 12 volt op de draadjes van de linker remheven, en niks op de rechter
Post automatically merged:
Achterlicht lijkt gewoon normaal aangesloten trouwens.
Gaan we nog naar de volgende stap of is de hoop opgegeven?Ik heb alles losgenomen behalve het achterlicht, want die lukt me nog niet echt goed om er af te halen. De metingen herhaald en nog steeds hetzelfde, 12 volt op de draadjes van de linker remheven, en niks op de rechter
Post automatically merged:
Achterlicht lijkt gewoon normaal aangesloten trouwens.
Post automatically merged:
Achterlicht losgekoppeld en nog steeds dezelfde resultaten.
Nadat ik de conditie gezien heb van je achterlicht, een beetje wel ja, ik hoop dat de rest van de scooter in betere toestand verkeertGaan we nog naar de volgende stap of is de hoop opgegeven?
Het lijk wel alsof hij 2 draden waar 12 volt op staan naar dezelfde remhevel heeft gelegd
Ik zal dit bericht nog ff goed doorlezen, maar zo slecht is de rest van de scooter volgens mij niet. Hier nog wat foto’s. Ik zal bijvoorbeeld het achterlicht goed schoonmaken. En alles wat er ook slecht en vies uitzietNadat ik de conditie gezien heb van je achterlicht, een beetje wel ja, ik hoop dat de rest van de scooter in betere toestand verkeert
We kunnen je maar in beperkte mate helpen, het leeuwendeel zal je toch zelf moeten doen.
Wij zijn enkel afhankelijk van hoe precies je de instructies volgt en de resultaten terug koppelt om van daaruit verder te werken.
Echter als je het schema bekijkt gaat het al heel in het begin mis, je hebt aan 2 kanten van één specifieke remhevelschakelaar spanning staan en de andere niet.
Dit kan eigenlijk niet want ze zouden parallel moeten staan zoals aangegeven in mijn aangepast schema van post #22.
Zelf heb je onderstaand vermoeden geuit in post#64
Dit kan goed mogelijk zijn maar dit moet je zelf nakijken, hoe de boel aan elkaar zit, vanachter mijn scherm kan ik dit niet zien.
Maak eens een detailfoto van beide remschakelaars waarbij de draadkleuren zichtbaar zijn?
Heb je de spanningen ook al eens gemeten met een testlampje, dit om toch lekspanningen uit te sluiten?
Zo iets: https://www.k-parts.nl/lampa-spanningzoeker-6-12v-met-draad.html?
Of zo iets: https://nl.aliexpress.com/item/32870483698.html
Of gewoon een 12 Volt lampje met 2 draden eraan geknutseld.
Maak eens een detailfoto van beide remschakelaars waarbij de draadkleuren zichtbaar zijn?
Heb je de spanningen ook al eens gemeten met een testlampje, dit om toch lekspanningen uit te sluiten?
Hierbij zo duidelijk mogelijke fotosBeter even concentreren en antwoorden op de dingen hieronder en alles controleren of alles is aangesloten zoals aangegeven in het aangepaste schema van post #22.
De draadkleuren heb ik er extra bij gezet dus dat moet toch zeker lukken.
Vanaf de remschakelaars gaan er enkele draden de kabelboom in, 1 wit groene en een geel groene. De wit groene staat niet op het schema. Ik snap niet helemaal hoe de stroom loopt in deze kabels.Beter even concentreren en antwoorden op de dingen hieronder en alles controleren of alles is aangesloten zoals aangegeven in het aangepaste schema van post #22.
De draadkleuren heb ik er extra bij gezet dus dat moet toch zeker lukken.
Ah ik zie het al, de zwarte gaat naar de zekering die bij de accu zit, vanaf daar gaat er een wit groene draad naar de linker remhevel.Hierbij zo duidelijk mogelijke fotos
Post automatically merged:
Vanaf de remschakelaars gaan er enkele draden de kabelboom in, 1 wit groene en een geel groene. De wit groene staat niet op het schema. Ik snap niet helemaal hoe de stroom loopt in deze kabels.
Post automatically merged:
Er staat in het schema dat er een zwarte kabel vanaf het contact naar de remhevels moet gaan maar er gaat vanuit de accu een rode draad naar het contact toe, en er komt een zwarte draad uit die terug richting het relais gaat!
Bedankt dan weet ik waar ik moet zoeken, hij was me daar niet opgevallenAls je de zadelbak eruit haalt zit ie aan de gemonteerde aan het scooterframe. (De blauwe draadjes moet je ff wegdenken).View attachment 62876