Ik vermoed: op 1 draad van je startknopje staat al 12volt.
Als het knopje Niet ingedrukt is gebeurt er bij het andere draadje niets.
Als het knopje WEL ingedrukt is kan de 12 volt verder en meet je dat ook op de andere draad.

Maar, imo hoort er geen 12 volt bij dat knopje in de buurt.
Mss de andere meetpen op 12 volt gehouden. Bijv de pluspool van de accu of een draadje van het remlicht.

Maakt het verschil of je contact aan of uit hebt?
Ook dat zal ik vanmiddag testen als het niet regent. Is het save-to-say dat mijn startknopje werkt, aangezien er wel iets veranderd als ik het knopje indruk?
 
Ik kan je verhaal en de methode van meten niet goed volgen.
Je zegt, je meet spanning op het startknopje

Dit is onmogelijk als niet minstens één van beide remhevelschakelaars werkt.

Maar goed om een beter beeld te krijgen welke spanningen wel aanwezig zijn en welke niet, doe eens het volgende eventueel met wat hulp van een tweede persoon want je hebt al gauw handen te kort.

  • Stel de meter in zoals op de foto van je eigen post #32.
  • Sluit ook de meetsnoeren aan op je meter zoals in je eigen post #32.
  • Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle punten hier beneden
  • prik met de rode meetpen op connector van de groen/gele draad van je startknop. (doe dit door de meetpen tussen de isolatie te steken van de connector zodat de meetpen de metalen contacten raakt)
  • Druk de linker remhevel in.
  • De meter moet nu de accuspanning aangeven (+/- 12V)
  • Laat de linker remhevel nu los en druk de rechter remhevel in.
  • Ook nu moet de meter weer de accuspanning aangeven.
Wat zijn je resultaten?
Ik heb al deze stappen gedaan maar geen 12 volt spanning
Post automatically merged:

Ook met het contactslot uit meet ik spanning in de startknop als ik het knopje indruk trouwens
 
Ik heb al deze stappen gedaan maar geen 12 volt spanning
Dus dan werkt je remlicht ook niet, toch?

Waarschijnlijk zijn de schakelaars in je remhevel kapot.
Om hier achter te komen doe het volgende:

  • Stel de meter in zoals op de foto van je eigen post #32.
  • Sluit ook de meetsnoeren aan op je meter zoals in je eigen post #32.
  • Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle punten hier beneden
  • Zet de scooter op contact.
  • Prik met de rode meetpen op de zwarte draad van je linker remhevel, hier moet continue een spanning staan van ongeveer 12V.
  • Prik daarna met de rode meetpen op de geel/groene draad van je linker remhevel, je meet nu 0 Volt.
  • Druk nu de linker remhevel in en nu moet je ongeveer 12 Volt meten op deze geel/groene draad.
  • Herhaal de drie laatste punten ook voor de rechter remhevel.
Wat zijn je resultaten?
 
Dus dan werkt je remlicht ook niet, toch?

Waarschijnlijk zijn de schakelaars in je remhevel kapot.
Om hier achter te komen doe het volgende:

  • Stel de meter in zoals op de foto van je eigen post #32.
  • Sluit ook de meetsnoeren aan op je meter zoals in je eigen post #32.
  • Sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle punten hier beneden
  • Zet de scooter op contact.
  • Prik met de rode meetpen op de zwarte draad van je linker remhevel, hier moet continue een spanning staan van ongeveer 12V.
  • Prik daarna met de rode meetpen op de geel/groene draad van je linker remhevel, je meet nu 0 Volt.
  • Druk nu de linker remhevel in en nu moet je ongeveer 12 Volt meten op deze geel/groene draad.
  • Herhaal de drie laatste punten ook voor de rechter remhevel.
Wat zijn je resultaten?
Mijn resultaten zijn: de linker remhevel staan op zowel de zwarte als de geelgroene draad continu 12 volt. Bij de rechter meet ik niks
Post automatically merged:

Mijn resultaten zijn: de linker remhevel staan op zowel de zwarte als de geelgroene draad continu 12 volt. Bij de rechter meet ik niks
Het lijk wel alsof hij 2 draden waar 12 volt op staan naar dezelfde remhevel heeft gelegd
 
Last edited:
Het lijk wel alsof hij 2 draden waar 12 volt op staan naar dezelfde remhevel heeft gelegd
Het lijkt er inderdaad op, het wordt een steeds grotere puinhoop.

Want als er spanning staat op de zwarte draad van de ene remhevel moet er ook spanning staan op de zwarte draad van de andere remhevel.
Hetzelfde geldt voor de geel/groene draad, die twee schakelaars staan immers parallel, zoals je kunt zien in de aangepaste tekening i mijn post#22.

Wat je zou kunnen proberen is de draden los te maken van beide remschakelaars, de rood/gele en de groen/gele draad los te halen bij het startrelais en het lampje uit je achterlicht halen, zodat we zeker weten dat niet ergens een vreemde spanning vandaan komt.

Ook even goed kijken in je achterlicht of hier alles normaal zit aangesloten en niet wat erbij geknutseld is door de vorige eigenaar.

Als dit alles gedaan is, de metingen te herhalen van mijn post #63.
 
Het lijkt er inderdaad op, het wordt een steeds grotere puinhoop.

Want als er spanning staat op de zwarte draad van de ene remhevel moet er ook spanning staan op de zwarte draad van de andere remhevel.
Hetzelfde geldt voor de geel/groene draad, die twee schakelaars staan immers parallel, zoals je kunt zien in de aangepaste tekening i mijn post#22.

Wat je zou kunnen proberen is de draden los te maken van beide remschakelaars, de rood/gele en de groen/gele draad los te halen bij het startrelais en het lampje uit je achterlicht halen, zodat we zeker weten dat niet ergens een vreemde spanning vandaan komt.

Ook even goed kijken in je achterlicht of hier alles normaal zit aangesloten en niet wat erbij geknutseld is door de vorige eigenaar.

Als dit alles gedaan is, de metingen te herhalen van mijn post #63.
U zegt draden bij het relais en remhevels losmaken, maar dan meet ik denk ik helemaal geen stroom meer hahahaha. Wat moet ik daarna doen?
 
Het lijkt er inderdaad op, het wordt een steeds grotere puinhoop.

Want als er spanning staat op de zwarte draad van de ene remhevel moet er ook spanning staan op de zwarte draad van de andere remhevel.
Hetzelfde geldt voor de geel/groene draad, die twee schakelaars staan immers parallel, zoals je kunt zien in de aangepaste tekening i mijn post#22.

Wat je zou kunnen proberen is de draden los te maken van beide remschakelaars, de rood/gele en de groen/gele draad los te halen bij het startrelais en het lampje uit je achterlicht halen, zodat we zeker weten dat niet ergens een vreemde spanning vandaan komt.

Ook even goed kijken in je achterlicht of hier alles normaal zit aangesloten en niet wat erbij geknutseld is door de vorige eigenaar.

Als dit alles gedaan is, de metingen te herhalen van mijn post #63.
Hoe werken deze dingen? Ik vind het belangrijk dat ik weet hoe dit in elkaar steekt, want ik snap niet helemaal hoe van 1 draad 2 worden gemaakt
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    158.4 KB · Views: 26
U zegt draden bij het relais en remhevels losmaken, maar dan meet ik denk ik helemaal geen stroom meer hahahaha.
Meten op de losgenomen draden van de renhevelschakelaars natuurlijk.
Door alles af te koppelen voorkom je dat je lekspanningen meet die op één of andere manier tot bij de schakelaar komen.

Wat moet ik daarna doen?
Dat had ik al gezegd.
Als dit alles gedaan is, de metingen te herhalen van mijn post #63.
 
Meten op de losgenomen draden van de renhevelschakelaars natuurlijk.
Door alles af te koppelen voorkom je dat je lekspanningen meet die op één of andere manier tot bij de schakelaar komen.


Dat had ik al gezegd.
Ik heb alles losgenomen behalve het achterlicht, want die lukt me nog niet echt goed om er af te halen. De metingen herhaald en nog steeds hetzelfde, 12 volt op de draadjes van de linker remheven, en niks op de rechter
Post automatically merged:

Ik heb alles losgenomen behalve het achterlicht, want die lukt me nog niet echt goed om er af te halen. De metingen herhaald en nog steeds hetzelfde, 12 volt op de draadjes van de linker remheven, en niks op de rechter
Achterlicht lijkt gewoon normaal aangesloten trouwens.
Post automatically merged:

Ik heb alles losgenomen behalve het achterlicht, want die lukt me nog niet echt goed om er af te halen. De metingen herhaald en nog steeds hetzelfde, 12 volt op de draadjes van de linker remheven, en niks op de rechter
Post automatically merged:


Achterlicht lijkt gewoon normaal aangesloten trouwens.
Achterlicht losgekoppeld en nog steeds dezelfde resultaten.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    338.7 KB · Views: 23
Last edited:
Ik heb alles losgenomen behalve het achterlicht, want die lukt me nog niet echt goed om er af te halen. De metingen herhaald en nog steeds hetzelfde, 12 volt op de draadjes van de linker remheven, en niks op de rechter
Post automatically merged:


Achterlicht lijkt gewoon normaal aangesloten trouwens.
Post automatically merged:


Achterlicht losgekoppeld en nog steeds dezelfde resultaten.
Gaan we nog naar de volgende stap of is de hoop opgegeven?
 
Gaan we nog naar de volgende stap of is de hoop opgegeven?
Nadat ik de conditie gezien heb van je achterlicht, een beetje wel ja, ik hoop dat de rest van de scooter in betere toestand verkeert

We kunnen je maar in beperkte mate helpen, het leeuwendeel zal je toch zelf moeten doen.

Wij zijn enkel afhankelijk van hoe precies je de instructies volgt en de resultaten terug koppelt om van daaruit verder te werken.

Echter als je het schema bekijkt gaat het al heel in het begin mis, je hebt aan 2 kanten van één specifieke remhevelschakelaar spanning staan en de andere niet.
Dit kan eigenlijk niet want ze zouden parallel moeten staan zoals aangegeven in mijn aangepast schema van post #22.

Zelf heb je onderstaand vermoeden geuit in post#64
Het lijk wel alsof hij 2 draden waar 12 volt op staan naar dezelfde remhevel heeft gelegd

Dit kan goed mogelijk zijn maar dit moet je zelf nakijken, hoe de boel aan elkaar zit, vanachter mijn scherm kan ik dit niet zien.

Maak eens een detailfoto van beide remschakelaars waarbij de draadkleuren zichtbaar zijn?

Heb je de spanningen ook al eens gemeten met een testlampje, dit om toch lekspanningen uit te sluiten?

Zo iets: https://www.k-parts.nl/lampa-spanningzoeker-6-12v-met-draad.html?

Of zo iets: https://nl.aliexpress.com/item/32870483698.html

Of gewoon een 12 Volt lampje met 2 draden eraan geknutseld.
 
Nadat ik de conditie gezien heb van je achterlicht, een beetje wel ja, ik hoop dat de rest van de scooter in betere toestand verkeert

We kunnen je maar in beperkte mate helpen, het leeuwendeel zal je toch zelf moeten doen.

Wij zijn enkel afhankelijk van hoe precies je de instructies volgt en de resultaten terug koppelt om van daaruit verder te werken.

Echter als je het schema bekijkt gaat het al heel in het begin mis, je hebt aan 2 kanten van één specifieke remhevelschakelaar spanning staan en de andere niet.
Dit kan eigenlijk niet want ze zouden parallel moeten staan zoals aangegeven in mijn aangepast schema van post #22.

Zelf heb je onderstaand vermoeden geuit in post#64


Dit kan goed mogelijk zijn maar dit moet je zelf nakijken, hoe de boel aan elkaar zit, vanachter mijn scherm kan ik dit niet zien.

Maak eens een detailfoto van beide remschakelaars waarbij de draadkleuren zichtbaar zijn?

Heb je de spanningen ook al eens gemeten met een testlampje, dit om toch lekspanningen uit te sluiten?

Zo iets: https://www.k-parts.nl/lampa-spanningzoeker-6-12v-met-draad.html?

Of zo iets: https://nl.aliexpress.com/item/32870483698.html

Of gewoon een 12 Volt lampje met 2 draden eraan geknutseld.
Ik zal dit bericht nog ff goed doorlezen, maar zo slecht is de rest van de scooter volgens mij niet. Hier nog wat foto’s. Ik zal bijvoorbeeld het achterlicht goed schoonmaken. En alles wat er ook slecht en vies uitziet
 

Attachments

  • A6EF4570-C7D0-470E-90AE-AEC503F7E1CE.jpeg
    A6EF4570-C7D0-470E-90AE-AEC503F7E1CE.jpeg
    256.7 KB · Views: 16
  • 4AD7C039-6C24-46A1-9594-3E12E3354759.jpeg
    4AD7C039-6C24-46A1-9594-3E12E3354759.jpeg
    210.5 KB · Views: 13
  • 02A6B1E9-C8BB-48E1-9EE4-0FCF12205FDE.jpeg
    02A6B1E9-C8BB-48E1-9EE4-0FCF12205FDE.jpeg
    204.7 KB · Views: 12
  • 959FB709-D423-444C-9BFD-2E1D752085ED.jpeg
    959FB709-D423-444C-9BFD-2E1D752085ED.jpeg
    176.2 KB · Views: 14
Beter even concentreren en antwoorden op de dingen hieronder en alles controleren of alles is aangesloten zoals aangegeven in het aangepaste schema van post #22.
De draadkleuren heb ik er extra bij gezet dus dat moet toch zeker lukken.

Maak eens een detailfoto van beide remschakelaars waarbij de draadkleuren zichtbaar zijn?

Heb je de spanningen ook al eens gemeten met een testlampje, dit om toch lekspanningen uit te sluiten?
 
Beter even concentreren en antwoorden op de dingen hieronder en alles controleren of alles is aangesloten zoals aangegeven in het aangepaste schema van post #22.
De draadkleuren heb ik er extra bij gezet dus dat moet toch zeker lukken.
Hierbij zo duidelijk mogelijke fotos
Post automatically merged:

Beter even concentreren en antwoorden op de dingen hieronder en alles controleren of alles is aangesloten zoals aangegeven in het aangepaste schema van post #22.
De draadkleuren heb ik er extra bij gezet dus dat moet toch zeker lukken.
Vanaf de remschakelaars gaan er enkele draden de kabelboom in, 1 wit groene en een geel groene. De wit groene staat niet op het schema. Ik snap niet helemaal hoe de stroom loopt in deze kabels.
Post automatically merged:

Er staat in het schema dat er een zwarte kabel vanaf het contact naar de remhevels moet gaan maar er gaat vanuit de accu een rode draad naar het contact toe, en er komt een zwarte draad uit die terug richting het relais gaat!
Post automatically merged:

Hierbij zo duidelijk mogelijke fotos
Post automatically merged:


Vanaf de remschakelaars gaan er enkele draden de kabelboom in, 1 wit groene en een geel groene. De wit groene staat niet op het schema. Ik snap niet helemaal hoe de stroom loopt in deze kabels.
Post automatically merged:

Er staat in het schema dat er een zwarte kabel vanaf het contact naar de remhevels moet gaan maar er gaat vanuit de accu een rode draad naar het contact toe, en er komt een zwarte draad uit die terug richting het relais gaat!
Ah ik zie het al, de zwarte gaat naar de zekering die bij de accu zit, vanaf daar gaat er een wit groene draad naar de linker remhevel.
 

Attachments

  • 009FB31D-C46B-46CD-A98A-14A4820AA09E.jpeg
    009FB31D-C46B-46CD-A98A-14A4820AA09E.jpeg
    148.3 KB · Views: 10
  • E3210496-7A9B-4E5C-AF6B-BFFA65E005EC.jpeg
    E3210496-7A9B-4E5C-AF6B-BFFA65E005EC.jpeg
    196.8 KB · Views: 10
  • 12FC4DB5-8C77-4E5B-9020-4688F4EE10D5.jpeg
    12FC4DB5-8C77-4E5B-9020-4688F4EE10D5.jpeg
    130 KB · Views: 9
  • 61E69615-BC0F-4D2B-AA0C-FC480466CAC7.jpeg
    61E69615-BC0F-4D2B-AA0C-FC480466CAC7.jpeg
    221 KB · Views: 9
  • D85C6963-01A9-4E67-800A-AAE0E063D86D.jpeg
    D85C6963-01A9-4E67-800A-AAE0E063D86D.jpeg
    196.3 KB · Views: 9
  • 63126747-5A57-470D-92E2-958013560112.jpeg
    63126747-5A57-470D-92E2-958013560112.jpeg
    116.7 KB · Views: 8
  • 42692A54-E9BA-46A1-AA24-49E3455A7AEC.jpeg
    42692A54-E9BA-46A1-AA24-49E3455A7AEC.jpeg
    132.6 KB · Views: 8
  • 4CC4F3D2-E1EF-4CA3-8971-F417562878A0.jpeg
    4CC4F3D2-E1EF-4CA3-8971-F417562878A0.jpeg
    113.8 KB · Views: 8
  • 1E278C8F-6A19-4A7D-BCBA-D1EA9F3C4391.jpeg
    1E278C8F-6A19-4A7D-BCBA-D1EA9F3C4391.jpeg
    103.4 KB · Views: 8
  • F21E563C-4C9F-4806-A783-CDE61E468FF9.jpeg
    F21E563C-4C9F-4806-A783-CDE61E468FF9.jpeg
    110.4 KB · Views: 8
  • 39F7C7D9-5B5F-42AA-B0E4-4E3207043ABC.jpeg
    39F7C7D9-5B5F-42AA-B0E4-4E3207043ABC.jpeg
    90.8 KB · Views: 11
Last edited:
Nou mensen, bedankt voor jullie hulp en meedenken allemaal. Het is me toch gelukt om de e start werkende te krijgen. Mijn vermoeden klopte, het was inderdaad zo dat er 2 12 volt kabels naar dezelfde remhevel getrokken waren. Uit nieuwsgierigheid had ik toch ff de draadjes aangepast en voila, me remlicht deed het en mn start maakte ook opeens geluid toen ik de startknop induwde. Hij is nog niet gelukt om te starten, maar dit ligt voor 99% zeker eraan dat de accu al anderhalf jaar heeft stil gestaan en helemaal leeg is. morgen koop ik een acculader en dan zou als het goed is alles moeten werken zodra mn accu is opgeladen. Ik ga nog wel de remschakelaar vervangen en de kabels van de startknop solderen ipv kroonsteentje. Nogmaals ontzettend bedankt voor de hulp en het geduld wat jullie met mij hadden hahah. Ik heb een nieuwe hobby gevonden!
 
Nou, fijn dat het gelukt is.
Ivm aanslaan heb ik gemerkt dat het zeer belangrijk is, dat er een goede massa is.
RECHTSTREEKS tussen het blok en de accu.
Zo nodig een extra draadje trekken van een boutje van de kleppendeksel naar de min van de accu.
 
Back
Top