Sym Orbit 2 start niet meer elektrisch > brandstof meter en remlicht werken, knippers en claxon niet

Habelscoot

New Member
Hey hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik ben een vrij handige dame, maar het lukt me dit keer niet om het probleem te vinden.
Ik heb gezocht tussen soortgelijke posts, maar de situatie was steeds anders (bij anderen met dit probleem werkte bijv. de knippers wel of lag het aan de zekeringen).

Sinds een paar dagen start mijn Sym Orbit 2 ineens niet meer elektrisch. Na een aantal keer proberen sloeg hij wel aan met de kickstart, maar ook dat werkt nu niet meer. Ik kan dus niet meer met de scooter op pad.

Wat ik al heb gedaan/onderzocht:
  • Ik heb de accu eerst volledig opgeladen (het is overigens ook een vrij nieuwe accu), dit loste het probleem ook niet op
  • Ik heb eerst gecontroleerd of de knippers het deden, deze werkte niet.
    Sterker nog, toen ik deze aanzette hoorde ik een soort zacht, kort tikje en vervolgens gebeurde er niets.
  • Claxon werkt ook niet
  • Remlicht werkt wel
  • Bij het starten hoor je het startrelais niet tikken, deze krijgt dus waarschijnlijk geen stroom
  • Zekeringen gecontroleerd en vervangen voor de zekerheid, maar dit lost het ook niet op

Ik heb wel een multimeter, maar ik weet niet goed wat ik zou moeten meten en waar.
Zou dit bijvoorbeeld aan startonderbrekers kunnen liggen? Bij de standaard of de remhevels?
Zo ja.. hoe kom ik daarachter?

Heel fijn als iemand me een beetje op weg kan helpen!
 
Advertisement - register to remove this

Handig zou zijn wanneer je een elektrisch schema had, maar misschien heeft een ander forumlid dit voor je.
Ik zou bij de claxon beginnen. Waarschijnlijk is de aarde nog goed. Claxon krijgt stroom van een geschakelde plus, dus wanneer contact aan staat hoeft de motor niet te draaien. Bij de claxonknop wordt contact gemaakt tussen de voedingsdraad naar de claxon en die geschakelde plus.
Dan kun je de geschakelde plus lokaliseren aan zijn kleur.
Voor de zekerheid kun je de voedingsdraad naar de claxon doormeten, en wanneer dat goed uitpakt geeft deze geen weerstand.

Daarna, zodra je de kleur weet van de geschakelde plus voor de claxon ga je de weg terug volgen: waar en van welke draad krijgt de geschakelde plus zijn stroom. Wanneer je zo de weg terug volgt komt je waarschijnlijk ook langs zekeringen. Aan de ene kant van de zekering zit de geschakelde plus, en aan de andere kant waarschijnlijk met een andere kleur, een draad die de geschakelde 12 volt voedt.
Op deze manier kun je ook via de knipper terugzoeken waar er een punt is waar de stroom geblokkeerd wordt.

Verder kun je het relais onderzoeken: er loopt een kleinstroompje op moment van starten, waardoor de grote stroom naar de startmotor kan gaan lopen. Wanneer je geen tikje hoort bij het starten dan is of het relais kapot, of de bedrading van dat kleine stroompje deugt niet, krijgt geen stroom. Of zoals Jeroen_Sp aangeeft: onvoldoende stroom.
Om de accu te omzeilen kun je ook de laadklemmen van je acculader gebruiken: je bent dan zeker van voldoende 'juice'
Je kan alleen niet je laadapparaat gebruiken om de startmotor te testen.
Wanneer je naar de startknop gaat, wordt daar de verbinding gemaakt, bij indrukken, tussen een draadje wat 12 volt geeft als je een van de remhandles inknijpt en een draadje wat naar achteren gaat, en zo de kleine stroom van het relais aanzet.
Dus je moet wel bij de contacten van de startknop kunnen komen. De draad die helemaal naar achteren gaat, naar het relais, kun je dan doormeten.
Ook kun je de spanning meten die van de remhandles komen.
Kijk maar of je hiermee een begin kan maken..succes
 
Hoeveel volt heeft de accu nog?
Ik ga dit meten zodra ik thuis ben!
Post automatically merged:

Handig zou zijn wanneer je een elektrisch schema had, maar misschien heeft een ander forumlid dit voor je.
Ik zou bij de claxon beginnen. Waarschijnlijk is de aarde nog goed. Claxon krijgt stroom van een geschakelde plus, dus wanneer contact aan staat hoeft de motor niet te draaien. Bij de claxonknop wordt contact gemaakt tussen de voedingsdraad naar de claxon en die geschakelde plus.
Dan kun je de geschakelde plus lokaliseren aan zijn kleur.
Voor de zekerheid kun je de voedingsdraad naar de claxon doormeten, en wanneer dat goed uitpakt geeft deze geen weerstand.

Daarna, zodra je de kleur weet van de geschakelde plus voor de claxon ga je de weg terug volgen: waar en van welke draad krijgt de geschakelde plus zijn stroom. Wanneer je zo de weg terug volgt komt je waarschijnlijk ook langs zekeringen. Aan de ene kant van de zekering zit de geschakelde plus, en aan de andere kant waarschijnlijk met een andere kleur, een draad die de geschakelde 12 volt voedt.
Op deze manier kun je ook via de knipper terugzoeken waar er een punt is waar de stroom geblokkeerd wordt.

Verder kun je het relais onderzoeken: er loopt een kleinstroompje op moment van starten, waardoor de grote stroom naar de startmotor kan gaan lopen. Wanneer je geen tikje hoort bij het starten dan is of het relais kapot, of de bedrading van dat kleine stroompje deugt niet, krijgt geen stroom. Of zoals Jeroen_Sp aangeeft: onvoldoende stroom.
Om de accu te omzeilen kun je ook de laadklemmen van je acculader gebruiken: je bent dan zeker van voldoende 'juice'
Je kan alleen niet je laadapparaat gebruiken om de startmotor te testen.
Wanneer je naar de startknop gaat, wordt daar de verbinding gemaakt, bij indrukken, tussen een draadje wat 12 volt geeft als je een van de remhandles inknijpt en een draadje wat naar achteren gaat, en zo de kleine stroom van het relais aanzet.
Dus je moet wel bij de contacten van de startknop kunnen komen. De draad die helemaal naar achteren gaat, naar het relais, kun je dan doormeten.
Ook kun je de spanning meten die van de remhandles komen.
Kijk maar of je hiermee een begin kan maken..succes
Thanks, hier kan ik zeker wat mee!
 
  • Bij het starten hoor je het startrelais niet tikken, deze krijgt dus waarschijnlijk geen stroom
Dit lijkt me onwaarschijnlijk omdat je remlicht wel werkt, het remlicht en het startrelais werken namelijk met dezelfde geschakelde spanning van de remhevelschakelaars.

Doe eens het volgende:
  • Schakel multimeter op 20V gelijkspanning, zwarte meetdraad in de com-aansluiting van de meter en de rode meetdraad in de aansluiting met de V en het Ohm teken ernaast.
  • Sluit de zwarte meetdraad van de multimeter aan op de minpool van de accu en laat deze daar aangesloten gedurende alle metingen hieronder..
  • Meet met de rode meetpen van de multimeter op de groen/gele draad van het startrelais dit terwijl de scooter op contact staat en je de remhendel en startknop tegelijkertijd inknijpt/indrukt, je moet nu 12,x volt meten.
  • Meet vervolgens op de rood/gele draad van het startrelais, dit terwijl de scooter op contact staat en je de remhendel en startknop tegelijkertijd inknijpt/indrukt, je moet nu nagenoeg 0 volt meten en als je de startknop los laat terwijl je de remhendel blijft inknijpen moet je hier 12,x volt meten.
Laat maar even weten wat de bevindingen zijn.
 
knippers en claxon maken gebruik van de massa..
een kapot lampje veroorzaakt dit niet. (omdat de massa niet verbroken word)

plak maar een draad van de - van de accu naar je blok
 
Dag Habelscoot, nog even een aanvulling.
Over de bediening van je startrelais.
De startonderbrekers zijn remhandles en je (zij)standaard.
Maar er is mogelijk nog een bescherming: zolang je motor loopt geeft de ECU geen aarde aan je startrelais (kleine stroom), zodat je niet onterecht de startmotor kan aanzetten. Dat geeft nare geluiden.
Op mijn ZIP euro 5 zit zo'n bescherming. Er loopt dan een draad van de startknop naar het relais (voeding kleine stroom), en een draad terug van het relais naar de ECU. De ECU is dan zo geprogrammeerd dat wanneer de motor echt loopt, het startrelais geen aarde kan maken, en bij stilstand wel.
Mogelijk is je standaard-beveiliging ook op de ECU aangesloten, maar kan ook zijn: standaard uitgeklapt= aardedraad relais onderbroken.
Nogmaals, succes!
 
Back
Top