bedankt zal dat morgen even proberen, zou het ook aan de dynamo kunnen liggen en zo ja hoe kan ik hier achter komen?Even de spanning over de accu meten.
In rust hoort deze spanning boven de 12,3 Volt te zijn.
Bij lopende motor en een beetje gas moet deze spanning oplopen tussen de 13,x en 15 Volt.
Doet hij dit laatste niet, laadt de accu niet op en is vermoedelijk de spanningsregelaar defect.
zou het ook aan de dynamo kunnen liggen en zo ja hoe kan ik hier achter komen?
Ja dit kan, maar eerst even meten over de accu dat is het eenvoudigste en als dit goed is, is de "dynamo" vanzelf goed.
Is dit niet goed moeten we verder meten aan de spanningsregelaar.
Bedankt voor je snelle reacties.Spanning is inderdaad erg laag, vooral omdat het om een nieuwe accu gaat.
Ik zou ook even de spanning meten als de motor draait met een beetje gasgeven, hieraan kun je dan zien of de spanningsregelaar uberhaupt iets doet.
Want een lege accu kan aan meerdere dingen liggen.
1. de accu is slecht maar daar gaan we even niet van uit omdat de accu nieuw is.
2. de accu wordt tijdens het rijden niet geladen.
3. zoals Harrr ook al zei, je hebt een parasitaire verbruiker (lekstroom) terwijl de scooter niet op contact staat.
Je zou ook de stroom kunnen meten wanneer de scooter helemaal uit staat. Stroom (A) moet je meten door de meter in het circuit te plaatsen.
Dus accu pool --> dan meetsnoer in multimeter--> vanaf daar andere aansluiting van je multimeter op de klem van de accu pool.
Dus de meter staat in serie met het circuit. Begin op de 10A stand en zet hem gevoeliger als de stroom dat toelaat.
Blijf je nul meten dan heb je geen lekstroom.
Wanneer je lekstroom vindt, kun je vermoedelijk zoeken naar een gecorrodeerde aansluiting ergens, simpel gezegd: Een roestbloemkool die stroom geleidt.
Succes,
Groet,
Om lekstroom te meten hoef je ook geen 10A bereik.
20 mili Ampere is genoeg om te zien of er stroom weglekt als het contact op uit staat.
Dus de scooter NIET op contact zetten als je de meter er tussenhangt of hebt hangen.
Het veiligst is om te meten in de massaleiding van de accu, hier staat tov het frame of andere metalen delen van je scooter geen spanning op.
Dus doe de meting als volgt.
1. steek de zwarte meetdraad in de com aansluiting van je multimeter.
2. steek de rode meetdraad in de A aansluiting van je multimeter.
3. zet om te beginnen de meter op het 5A bereik.
4. neem de kabel los van de min-pool van de accu.
5. prik met de rode meetpen op de minpool van de accu.
6. prik met de zwarte meetpen op de losgenomen kabel.
7. de meter mag nu geen stroom meten.
8. schakel de meter naar het 200 mili Ampere bereik, ook nu mag de meter geen stroom aangeven.
9. schakel de meter naar het 20 mili Ampere bereik, de meter mag nog steeds geen stroom meten.
Meet je in de stappen 7, 8 en 9 wel een stroom heb je te maken met een lekstroom en kan dit de reden zijn waardoor de accu wellicht wordt leeggetrokken.
Meet je dus wel een stroom, moet je op zoek naar het onderdeel dat deze stroom laat vloeien, dit doe je door zaken eenvoudigweg 1 voor 1 af te koppelen totdat de gemeten stroom op je multimeter nul wordt.
heb de nieuwe sr eronder gegooid en hij deed het na 4x kicken, dus dat was waarschijnlijk de boosdoener. Ik heb er daarna een stuk mee gereden en de batterij doorgemeten in stilstand en met gas open, prima waardes als het goed is het nu toch?