Sym Fiddle of GTS Toscana (aankoop scooter)

Poninibooster

BooSteRman
Hallo iedereen,

Heb mijn 2 takt verkocht en ben nu aan het uitkijken naar een 'betrouwbare' 4T.

Het is voor dagelijks gebruik en soms met passagier, dus belangrijk is het comfort, ook achteraan.
En zo weinig mogelijk problemen (start, rij, panne, ...)


Wil zo een retro LOOK model met bagagerekje en windscherm (of achteraf te plaatsen, maakt al niet uit)

Na veel opzoek werk, valt mijn oog op 2 modellen:
  • SYM Fiddle 2 (2020, carburator)
  • GTS Toscana Dynamic (2022 injectie)

Beide ongeveer zelfde prijs en km stand.

Vind persoonlijk de gts mooier.
En heb al op een gts gereden en dat vond ik best OK

Het verschil is de Carburator vesie en de Injectie versie ,
Wat is hierin eigenlijk de beste keuze?

Opvoeren hoeft mij niet , wel ontgrenst.
(die toscana ik mee gereden had , was gewoon ontgrenst en reed ongeveer 60km/u en vond die trekkracht wel best genoeg)

En kwa merk heb ik al wat horen zeggen dat Sym beter is als gts .
Alvast bedankt iedereen.

Grts
 
Advertisement - register to remove this

Toscana is in feite een Chinese scooter waar de importeur (GTS in dit geval) zn eigen naam op plakt.
Voordeel van deze scooter is dat het een soort allemansvriend is die prima rijd en betrouwbaar is qua motor (en makkelijk aan te passen is), en er een waaier aan merken is die ze verkoopt.
endus zijn er vele wegen naar onderhoud/onderdelen (ik rij een elektrische variant, en vergelijk meerdere van die importmerken om goedkoop aan OEM parts te komen).
dit voordeel heeft sym bij mijn weten minder.

Nadeel is dat deze scooters minder geschikt zijn als 24/7 buitengestald werkpaard.
Tenminste, als je m mooi wilt houden.
Bij Chinezen geld kwantiteit boven kwaliteit, dus worden er compromissen gesloten v.w.b. weer bestendigheid.
Bezuinigd op bijv. UV bescherming voor verlichting en tellerglas, en ook een dunne lak laag voor t metaal, wat ze (zeker als ze in weer en wind staan) op termijn roestgevoeliger maakt...

De Sym kan een leven zonder stalling iets beter hebben, maar is in verhouding tot de toscana minder over te vinden als je zelf sleutelt...
Verder heb ik geen ervaring met het model.
 
Last edited:
ok,
nu weet ik al wat meer, thx

Ik zet hem zowizo binnen in de garage elke avond.
Post automatically merged:

En Motorisch?
prestaties, kwaliteit, ... zijn ze allebei zowat zelfde ?

en dan carb of injectie?

dacht eerst injectie, maar als ik erover lees is dit toch niet altijd zo positief ?
 
nee, ze zijn motorisch/prestaties, kwaliteit zéker niet hetzelfde:
kijk eens rond waar (voedsel)koeriers op rond rijden.
niet op GTS-jes, maar op SYM (of Kymco) als ze niet al elektrisch gaan.
Sym en Kymco zijn niet chinees, maar Taiwanees en zitten nèt iets tot véél beter in elkaar dan die chineesjes.
 
GTS, van de Toscane naar de Azzure, drama, drama, drama!
Toscane, 2 stuks aangeschaft, ik denk ik maak mijn lief blij, nope!
- € 4500,= afgerekend voor 2 nieuwe scooters
- In de zomer een GTS Toscane gekocht, wat denk je wat? Wijzers in het dashboard gesmolte door de zon!
- Plastic rode wijzers, het hele spul hing als een geknakte worst in het dashboard!
- Leverancier zegt, tja, in de felle zon mag niet! Weg argument, ehhh geen garantie
- Binnen een week niet meer aan de praat te krijgen, startproblemen, oranje lapmje knippert, iets met brandstof
- Ik boos op de dealer, de hork zegt, eigen schuld, importeur GTS gebeld, helaas pindakaas
...
Scooters ingeruild, 3 stuks GTS Azure gekocht, +1 voor dochter lief
- Opties en windschermen, etc, etc
- Motor problemen, starten niet, of valt uit wachtend voor stoplicht
- Terugroepactie ivm ondeugelijke schokbreker, lees verder...
- Schokbreker lekt olie, achtervelg uitgebeten door het zuur in de olie
- Helaas zegt de dealer, niet onze fout, grrrrrrr
- In de winter, benzinetoevoer bevroren halverwege rit
- Motor ging ineens 8000 toeren draaiten, niet meer uit te krijgen
- Ter nauwernood aan een ongelukt op een kruising ontsnapt omdat hij met 45 km door bleef rijden
- In 3 jaar tijd, dus voor ruim €10.000 aan scooters uitgegeven
- Restwaarde 3 scooters, € 500,= per stuk!
...
Mooi in de showroom, ellende als je hebt afgerekend!
Van de 3 scooters rijdt er nog 1, hoe bizar is dit!
Dealer zelf is een grote prutser, omdat de Chinesche scooters eigelijk niet te repareren zijn
...
Van een product als een scooter mag je verwachten dat het 5 - 10 jaar zorgeloos rijdt!
Ik heb t eea nagezocht, maar dealer en importeur sturen je met een kluitje in het riet
Schande! Her en der andere merk delaers gebeld voor inruil
Helaas wij ruilen geen GTS scooters in, verkoop maar op Marktplaats
Spaargeld weg, scooters weg of hopeloos defect!
...
Tip voor alle GTS gedupeerde scooterrijders
- Importeur aansprakelijk stellen voor de slechte kwaliteit van deze Babi Pangang Scooters
- Onderdelen vervangen, waar nodig herstellen
- Chinesche scooters kosten inkoop net € 750,=
- De marge voor de dealer dient te worden gebruikt voor reparatie bij garantie
- Kortom, looks Italian, made in China
 
Wat ik lees is dat je die Chinezen bij een slechte zaak gekocht hebt (een originele Vespa zou daar net zo onbetrouwbaar zijn geweest).
Hadden ze een windscherm? Dat werkt als een vergrootglas.
Niet fijn, maar de verkoper had daar imo wel over moeten hebben gecommuniceerd (bij vespa kan het ook gebeuren, als de zon maar goed staat).

Heb zelf juist prima ervaring met mn chineesje, en heeft me tot dusver nooit laten staan.
maar dit komt denk ik mede doordat ik (achteraf gezien) een goed gecontroleerde/afgemonteerde scooter heb meegekregen, en m tot dusver ook zelf onderhoud.
 
Back
Top