Sym dd nieuwe uitlaat blijft hangen op 30

wim050

Well-Known Member
Hoi, ik ben een beetje nieuw met scooters maar heb onlangs een Sym dd gekocht waar ik rustig 50 op reed. Vervolgens is na een maandje gebruik de uitlaat er in 2 stukken onder weggeknald waarna ik dezelfde uitlaat heb opgezocht en deze er zelf onder gemonteerd. Hij rijd nu weer, maar niet harder dan 30 en er komt veel rook uit. Vanmiddag schoot ie heel even door naar 45 maar na het gas los te laten en het weer te proberen bleef die weer hangen op 30. Het is een 45 km snorscooter. Wat zou er mee aan de hand zijn? Ik heb wel 2 weken geleden per ongeluk wat diesel erin gegooid en hij heeft ook een week buiten stil gestaan voordat de andere uitlaat er op is gemonteerd. Is dit een kwestie van afstellen of is die uitlaat van binnen besmeurd ofzo? Alle hulp is welkom, vg wim
 
Advertisement - register to remove this

Diesel is een te dikkere smeermiddel
Wat dus echt nooit in de scooter moet gegooid worden
Ik zou beginnen met de tank leeg te pompen en de carburateur schoonmaken en een paar keer kicken zonder contact aan zodat die de rest ook eruit pompt en hopelijk
Rijd die daarna weer normaal als je euro 95 erin gooid
 
Aller eerst bedankt voor je reactie, ik heb alleen al wel meerdere malen ( 2 à 3 keer ) alweer euro 95 ingegooid. zou dit dan het laatste restje zijn wat er door heen komt ? Dat ie daarom ook zo rookt ? En vlak na het tanke van diesel reed ik nog wel 50
 
Waarschijnlijk zat er nog een beetje benzine erin toen je diesel tankte dat die daarom nog 50 reed

Voor de rest zou ik je adviseren om de carburateur en slangen goed schoon te maken
 
Ik zou ook inderdaad beginnen met het volledig leegmaken en schoonmaken van de tank.
Ook je benzineleiding vacuumkraanje leeg laten lopen.
Verder carburateur goed schoonmaken.
En krukaskamer bekijken, grote kans dat hier ook diesel in staat.
Diesel verbrandt namelijk heel slecht en lekt via je zuigerveren terug de krukaskamer in.

Bij een 4-takt zie je dan ook vaak het olieniveau stijgen, dit is bij een 2-takt natuurlijk niet zo.

En als allerlaatste nieuwe benzine in je tank gooien.
Bij het starten kan het zijn dat je scooter niet direct start, de lege brandstofleiding en vlotterkamer van de carburateur moet zich nog langzaam vullen door het vacuum van je motorblok, tijdens het starten.

Als je hem elektrisch probeert te starten kan het zijn dat je hem zeker 20 seconden goed moet doorstarten alvorens de scooter aanslaat.
 
Kijk je Bougie eens na , Diesel is echt troep en brand alles weg , kan zijn dat je bougie voor een deel is weggebrand.
Ga bij een volgende tankbeurt naar de BP , en tank daar BP Ultimate ( RON 98).
 
Back
Top