Robin Tiemersma
New Member
Beste allen,
Ik ben sinds 2015 in het bezit van een uit 2009 komende Sym Fiddle II 50S. Leuk ding alleen is hij er een paar weken geleden mee opgehouden. Door een rondgedraaide aftapbout was het tijdelijk onmogelijk olie te vervangen. Dit wilde ik deze zomervakantie oplossen, echter duurde dat te lang voor de Sym. 6000 kilometer op dezelfde olie heeft hem niet goedgedaan waardoor het aandrijftandwiel voor de distributieketting zover is afgesleten dat deze ketting tijdens het rijden er af is gevallen. De hele boel is zodanig heet geworden dat ik twijfels heb over de staat van resterende onderdelen.
Prima, nieuwe gehele krukas, zuiger (en veren), ketting, pakkingen, nieuwe aftapbout en andere dingen zoals olie en bougie in de scooter gezet. Na een paar keer kleine dingen te hebben vergeten (keerring spruitstuk, tandwiel verkeerd om) heb ik het blok nu vier keer in en uit elkaar gehad. De laatste keer leek alles goed te gaan maar hij wilde nog steeds niet. Kenner erbij gehad die dagelijks met Harley's werkt en hij concludeerde: geen compressie.
Nu denken wij dat de scooter waarschijnlijk zo'n ruime 50.000 kilometer meer heeft gereden dan aangegeven. Dit is te verwijten aan slijtage van onderdelen die niet na slechts 13.000 kilometer zo ver versleten zijn. Kleppen sluiten niet, staan scheef en misschien als het allemaal nog leuker wordt is de cilinder krom. Nu sta ik voor drie keuzes:
1. Ik verkoop het blok en zet een zo goed als nieuw identiek blok onder het oude frame. (Prijskaartje €250,-)
2. Ik geef nog eens dikke €250,- aan onderdelen uit (cilinder + kop en kleppen) en hoop dat hij het dan wél doet. (Nu vrijwel complete motor vervangen)
3. Ik verkoop het hele geval, desnoods in onderdelen, en spaar door voor een nieuwe (tweedehands) scooter.
De kenner vertelt mij dat mijn project een 'gebed zonder einde' is en wijst mij op een nieuwe scooter, terwijl mijn buurman (werkt met grasmaaiers etc.) mij aandringt om in ieder geval een nieuwe cilinderkop te halen en het dan nog eens te proberen. Wat is het verstandigst? Waar heb ik op de lange termijn het meeste aan en hoeveel ellende gaat mij wat nog opleveren? Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Met vriendelijke groet,
Robin
Ik ben sinds 2015 in het bezit van een uit 2009 komende Sym Fiddle II 50S. Leuk ding alleen is hij er een paar weken geleden mee opgehouden. Door een rondgedraaide aftapbout was het tijdelijk onmogelijk olie te vervangen. Dit wilde ik deze zomervakantie oplossen, echter duurde dat te lang voor de Sym. 6000 kilometer op dezelfde olie heeft hem niet goedgedaan waardoor het aandrijftandwiel voor de distributieketting zover is afgesleten dat deze ketting tijdens het rijden er af is gevallen. De hele boel is zodanig heet geworden dat ik twijfels heb over de staat van resterende onderdelen.
Prima, nieuwe gehele krukas, zuiger (en veren), ketting, pakkingen, nieuwe aftapbout en andere dingen zoals olie en bougie in de scooter gezet. Na een paar keer kleine dingen te hebben vergeten (keerring spruitstuk, tandwiel verkeerd om) heb ik het blok nu vier keer in en uit elkaar gehad. De laatste keer leek alles goed te gaan maar hij wilde nog steeds niet. Kenner erbij gehad die dagelijks met Harley's werkt en hij concludeerde: geen compressie.
Nu denken wij dat de scooter waarschijnlijk zo'n ruime 50.000 kilometer meer heeft gereden dan aangegeven. Dit is te verwijten aan slijtage van onderdelen die niet na slechts 13.000 kilometer zo ver versleten zijn. Kleppen sluiten niet, staan scheef en misschien als het allemaal nog leuker wordt is de cilinder krom. Nu sta ik voor drie keuzes:
1. Ik verkoop het blok en zet een zo goed als nieuw identiek blok onder het oude frame. (Prijskaartje €250,-)
2. Ik geef nog eens dikke €250,- aan onderdelen uit (cilinder + kop en kleppen) en hoop dat hij het dan wél doet. (Nu vrijwel complete motor vervangen)
3. Ik verkoop het hele geval, desnoods in onderdelen, en spaar door voor een nieuwe (tweedehands) scooter.
De kenner vertelt mij dat mijn project een 'gebed zonder einde' is en wijst mij op een nieuwe scooter, terwijl mijn buurman (werkt met grasmaaiers etc.) mij aandringt om in ieder geval een nieuwe cilinderkop te halen en het dan nog eens te proberen. Wat is het verstandigst? Waar heb ik op de lange termijn het meeste aan en hoeveel ellende gaat mij wat nog opleveren? Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Met vriendelijke groet,
Robin