SYM Orbit 3, accu laadt niet op

tonykiko67

New Member
Update:

Aan iedereen dank voor de antwoorden en om mijn vermoeden te bevestigen.
Ondertussen ben ik de ingegoten regelaar aan het schoonmaken geweest, een hele karwei, om deze hopelijk op component niveau te kunnen herstellen.
Wordt vervolgd! ;-)

1714888674886.jpeg


Beste,

De accu blijkt niet meer op te laden en ik hoor graag jullie advies of de regulator stuk is alvorens een nieuwe (kostbare) te bestellen.
De motor start goed met een geladen batterij maar na een aantal kilometers draait hij trager (accu leeg)
Accu, zekeringen en verbindingen zijn goed.

Volgende metingen:
Accuspanning contact uit: 12,4V
Acuspanning contact en licht aan: 12.05V
Motor draait stationair: 12.05V
Motor draait vol gas: 12,05V

De wikkelingen van de alternator meten ok.
Gemeten over de wikkelingen stationair 25Vac en 86Vac vol gas.

Type regulator: 31600-MA1-000

Alvast dank voor Uw bericht.
TonySym Orbit 3.png
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als jij 12.05 v meet met vol gas dan laad hij niet goed.
Helemaal mee eens , en als de stator goed is , zoals je gemeten hebt , blijft , of een draad breuk stator / regelaar of regelaar / plus accu , of de regelaar zelf over . Zie dat hij oplaad via een zekering , heb je deze ook door gemeten ? Zou even de draden door meten , en als dat ook goed is , blijft toch de regelaar over
 
Of de zekering van 20A tussen spanningsregelaar en accu, met de oranje pijl bij op het schema hieronder, is defect maar dan werken meer zaken niet die met de spanning van de accu werken als de scooter enkel op contact staat.

Eenmaal als de motor loopt werken deze zaken wel weer enkel de accu wordt nog steeds niet geladen.

Even verderop richting accu zit ook nog een connector, met de groene pijl bij, als deze is losgeschoten of slecht contact maakt, heeft dit hetzelfde effect als hierboven beschreven met de defecte zekering.

1714632014833.png
 
Back
Top