Stuur is te licht

rottieark

Active Member
Hallo, ik heb een beta ark
Even wat specificaties:
70cc stage6 MK2
24mm stage6 PWK met powerjet.

Ik heb een groot probleem bij mijn stuur waar ik al langer last van heb en niet goed krijg.

Het stuur stuurt veel te licht, in bochten wilt hij bijna omzwaaien.

Met een 70cc is dit niet bepaald fijn, en kan geen normale bochten meer nemen.

Balhoofd strakker draaier werkt niet, balhoofd is vandaag nog vervangen.

Een andere beta 50cc van me stuurt wel fijn en "normaal"

Heeft iemand enig idee wat ik nog kan proberen?
 
Advertisement - register to remove this

zijn er meer mensen die dit bij dit model ervaren? dit heeft met de naloop (balhoofdhoek en lengte voorvork) te maken. indirect kan een strakkere of langere achterveer dit ook in de war schoppen.
heel ander voorbeeld, maar buurman die een kawa Z1000 liet opboren (naar 1300(!)) liet tegelijkertijd die balhoofdhoek aanpassen (gewoon z'n frame buigen, wel "recht", waardoor z'n balhoofd "achterover" kwam te liggen en het op hoge snelheid minder zenuwachtig werd.
ook je voorband kan hierop van invloed zijn en als je motor leert rijden, leer je dat je kunt sturen met je stuur recht door alleen te hangen (dan moet je ook je stuur stijf recht houden anders trekt het de bocht in) de motor trekt zich dan de bocht om door het verschil in diameter tussen het midden van de band en de zijkant, dat creëert een soort skid-steer (zoals een tank of graafmachine op rupsen) .
 
Zit je balhoofd wel helemaal goed gemonteerd?
Instelbaar stuurdempertje is eventueel ook een optie inderdaad. Werkt perfect bij mij maar de mijne zou net wat langer mogen zijn omdat ik mn stuur nu niet helemaal kan draaien naar rechts omdat dan de demper maximaal uitgeschoven staat.
 

Attachments

  • Snapchat-493760974.jpg
    Snapchat-493760974.jpg
    150.5 KB · Views: 27
Geen stoepje geraakt of iets anders waardoor de vork of balhoofd haakser op de weg staat.
MAW, waarop @Harrr doelde dat de wielbasis korter geworden is.
Nee dat zekers niet, het is ook niet bepaald "zenuwachtig" zoals @C-Row zegt.
Het is echt puur dat het stuur veel te licht is, als ik stil sta op 2 wielen kan ik met 2 tikjes mijn stuur van links helemaal naar rechts bewegen.
hij wilt dan rijdend in een bocht uitzwaaien door de druk die die krijgt op het voorwiel.

Balhoofd zit goed gemonteerd @bartj
Post automatically merged:

Je kan een Stuurdemper monteren , @bartj heeft dat ook gedaan.
Dat is inderdaad een hele goeie optie, maar vindt het nogsteeds apart dat deze zo licht is.
 
Wat heb je precies van je balhoofd vervangen?

Heb je die cups ook uit het frame getikt?

Je hebt mensen die alleen het lager zelf vervangen en dan weer alles monteren.

Misschien zijn dan gewoon de cups uit gelopen..
 
als het bij stilstand is, wil ik nu even weten wat voor band je er op hebt zitten en of die niet kneppelhard staat opgepompt? (of is ie juist spiksplinternieuw en nog "vet") dit klinkt mij alsof die om wat voor reden ook geen grip heeft.
je balhoofd màg geen weerstand geven, als je die te strak zet, krijgt ie standen (vaak aan weerskanten nèt naast rechtuit)
 
Wat heb je precies van je balhoofd vervangen?

Heb je die cups ook uit het frame getikt?

Je hebt mensen die alleen het lager zelf vervangen en dan weer alles monteren.

Misschien zijn dan gewoon de cups uit gelopen..
Cups en alles zijn vervangen boven en onder, zelfs op het T stuk vervangen.
Post automatically merged:

als het bij stilstand is, wil ik nu even weten wat voor band je er op hebt zitten en of die niet kneppelhard staat opgepompt? (of is ie juist spiksplinternieuw en nog "vet") dit klinkt mij alsof die om wat voor reden ook geen grip heeft.
je balhoofd màg geen weerstand geven, als je die te strak zet, krijgt ie standen (vaak aan weerskanten nèt naast rechtuit)
Er zit een Kenda 130/60/13 op van 2/3 maandjes oud. Heb dit ook met mijn oude band ervaren. Heb het al sinds aankoop van deze beta 1.5jaar geleden.

Ik heb maar 2 "standen" op mijn balhoofd, of hij geeft weerstand waarbij hij ook geluid maakt of hij draait veel te soepel.
 
Kenda staat nou niet bepaald bekend om z'n superieure grip of wel? (is 25 jaar terug dat ik er een achter op m'n Kreidler zette, slipte wel stoer)
en wat was je oude band er voor een?
 
Kenda staat nou niet bepaald bekend om z'n superieure grip of wel? (is 25 jaar terug dat ik er een achter op m'n Kreidler zette, slipte wel stoer)
en wat was je oude band er voor een?
Hiervoor zat er een Michelin op weet niet zeker welk model, maar denk niet dat het aan de band zelf ligt.

Het is namelijk ook niet bepaald dat die slipt op de weg maar echt dat die snel wilt "oversturen" omdat die gewoon echt licht stuurt.

Dit is de 2de keer dat ik mijn balhoofd heb vervangen, de vorige had allemaal putjes erin omdat ik hem te strak had gedraaid omdat die anders veel te licht stuurde, maar heb nou geen zin om dit om de 2 maanden te moeten doen.
 
Ik zou eens kijken of alles klopt met Digitaal waterpas .
wie weet heeft de scooter eens flinke schade gehad , en dat sommige meet punten niet meer overeen komen , dus dat er wat krom is .
 
Ik zou eens kijken of alles klopt met Digitaal waterpas .
wie weet heeft de scooter eens flinke schade gehad , en dat sommige meet punten niet meer overeen komen , dus dat er wat krom is .
Scooter heeft nooit schade gehad, heb hem overgekocht van een kennis die 1ste eigenaar was. Ben er zelf maar 1 keer mee gevallen (heel lichtjes)
Post automatically merged:

Topic is niet meer nodig op het moment.
Helaas vandaag zuiger en cilinder overleden omdat mijn naaldlager kapot is geknapt.
Zie fotos
 

Attachments

  • 20230406_185242.jpg
    20230406_185242.jpg
    88.2 KB · Views: 9
  • 20230406_185236.jpg
    20230406_185236.jpg
    83.4 KB · Views: 10
  • 20230406_185048.jpg
    20230406_185048.jpg
    117.1 KB · Views: 10
  • 20230406_185037.jpg
    20230406_185037.jpg
    75.2 KB · Views: 10
  • 20230406_185022.jpg
    20230406_185022.jpg
    97.5 KB · Views: 10
Last edited:
Back
Top