Stoplichtsprintjes - You vs ... #2

Status
Not open for further replies.
Zo'n 1.6 VTI met elektrisch schuifdak zal niet veel van de 8 seconde afwijken naar de 100. Waarom zou Honda voor een 1.6 Civic VTI wel gewoon 7,2 opgeven en voor de CRX niet? De CRX is namelijk gewoon zwaarder/meer luchtweerstand.

Een maatje van me had een 1.6 Del Sol CRX en daar won ik makkelijk van met m'n Civic 1.6i VT.

Het betreft hier ook een CRX Del Sol, dat is ook zo bij Autoweek/Carbase - 2 deurs coupé, 1.6 VTI.
Ik heb er nog een filmpje van zelfgemaakt, net even stopwatch naast gezet en het zit rond de 6-7 seconde naar de 100.

En waarom zou een Del Sol meer luchtweerstand bieden? De auto is lager en heeft daarom minder oppervlakte of denk ik hier nu fout?
Daarnaast is het verschil maar 15kg.
 
Het zal ook wel hard gaan, maar je begrijpt wel wat ik bedoel toch? ;)
Het is gewoon cool om een pssst te hebben, en te kunnen zeggen dat je een turbokit onder de kap hebt. :p

Mwoah, snap sommige gasten best wel eigenlijk. Het is een stuk makkelijker om met een pssst hard te gaan dan N/A te blijven en hard te gaan.

Wil je het netjes doen en voor echt vermogen gaan dan zal je natuurlijk het blok moeten gaan bouwen. Maarja, niet iedereen heeft geldbomen staan :)

Ik snap dus wat je bedoelt, maar de andere kant snap ik ook ;)
 
Het betreft hier ook een CRX Del Sol, dat is ook zo bij Autoweek/Carbase - 2 deurs coupé, 1.6 VTI.
Ik heb er nog een filmpje van zelfgemaakt, net even stopwatch naast gezet en het zit rond de 6-7 seconde naar de 100.

En waarom zou een Del Sol meer luchtweerstand bieden? De auto is lager en heeft daarom minder oppervlakte of denk ik hier nu fout?
Daarnaast is het verschil maar 15kg.

Voor het geval je het niet gelezen had, quote ik mezelf nog even:

Hoe heb je dat gemeten, met een gps?
Een auto teller wijkt namelijk ook behoorlijk af, tussen de 5 en 10%, dus als je 90 rijdt i.p.v. 100 kan dat makkelijk die seconde zijn

Luchtweerstand wordt bepaald door frontaal oppervlak en cw waarde.
Ik meen me te herinneren dat de CW waarde van de DelSol hoger is.

Tevens, een CRX DelSol met elektrisch schuifdak weegt 1147 kg

bron: http://specificaties.autotrader.nl/...sserie=1&modeljaar_id=1&modeljaar=1994&type=9

Een Civic VTI uit 1993 weegt 1062 kg

Dat is 85 kg verschil en geen 15 kg...
 
Wou net zeggen, leek me al raar dat de cabrio-versie maar 15 kilo zwaarder was. En die 85 kilo is grotendeels verantwoordelijk voor de lagere cijfers. Die 8,2 zal wel redelijk kloppen dan, als een gewone Civic het boven in de 6 doet.
 
Voor het geval je het niet gelezen had, quote ik mezelf nog even:



Luchtweerstand wordt bepaald door frontaal oppervlak en cw waarde.
Ik meen me te herinneren dat de CW waarde van de DelSol hoger is.

Tevens, een CRX DelSol met elektrisch schuifdak weegt 1147 kg

bron: http://specificaties.autotrader.nl/...sserie=1&modeljaar_id=1&modeljaar=1994&type=9

Een Civic VTI uit 1993 weegt 1062 kg

Dat is 85 kg verschil en geen 15 kg...

Als je het gewicht van een CRX Del Sol zonder elektrisch schuifdak had opgezocht kon je al een conclusie trekken dat ik het hierover had, zo'n ding met een targa top dus - wel degelijk een verschil van 15kg.

Bron; http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos=&id=7794&cache=no

Daarnaast idd gemeten met GPS + teller die niet meer dan 3km/u van elkaar afweken.
 
Bij autotrader geeft tie bij een CRX VTI zonder elektrisch schuifdak 1109 kg aan... = 47 kg verschil

http://www.autotrader.nl/auto/kopen...da&modellen=CRX&paginaNummer=1&total=28&pos=1

(0-100 = 7,9 s)

Bij Autotrader staat ook m'n Civic met 1030 kg, wat conform m'n kenteken bewijs is, dus neem aan dat het redelijk betrouwbaar is.

Wat wellicht zou kunnen is dat bijvoorbeeld de huidige banden, meer grip bieden dan de originele, waardoor je meer tractie hebt en vanaf stilstand wellicht iets sneller accelereerd?

Wat ook kan is dat hij standaard in de 2e versnelling bijvoorbeeld 98 km/h haalt, en daardoor voor de 100 km/h nog naar 3 moet schakelen.
Als je dan banden monteert met een iets grotere omtrek, waardoor je de 101 km/h haalt, heb je die 3e versnelling niet nodig om de 100 te halen en je dus logischerwijs een snellere tijd haalt.
Dit geldt natuurlijk alleen als je met GPS meet.
 
Mja het zijn kennelijk 2 verschillende databases, autotrader & autoweek.
De ene weegt leeg en de ander weer niet.

Het zijn idd wel andere banden dus dat kan best het geval zijn, kan anders wel het filmpje posten alleen moet wat anders vinden ipv YouTube aangezien de kwaliteit zo erg verneuQt wordt dat de teller niet eens zichtbaar meer is.
 
mja, is alsnog 220pk oid vs. +-320 pk's. Ok de A8 is zwaarder, maar ik vraag me af hoe je een A8 het leven zuur kan maken op de autosnelweg met een st220?

Mondeo:

- 226 Pk
- 0 > 100 in 7.4 sec
- 1419 Kg

A8 4.2

- 350 Pk
- 0 > 100 in 6.0 sec
- 1800 Kg

Denk dat je eerder indruk had dat die A8 je wouw uitdagen maar dat hij op zijn dooie gemakje reed ;)

Of heb je zo'n mooi rood knopje op je stuur? :D

als je bij de 100 gas gaat geven zegt die 0-100 tijd natuurlijk helemaal niets he.

Ik maakte t een S8 zuur tot de 220 liet daarna mn gas los, met 4 man in de auto.

Tis wat Pim zegt, zo'n A8 is met Quattro wel snel weg terwijl ik met FWD gewoon niet zo snel weg ben. Daarnaast verlies je met 4WD en automaat ook gewoon veel pk's.

Ik ben echt geen poser oid, een ST220 is gewoon goed snel ;)
 
Toch leg je het af tegen de focus :+

Edit: Wat doet jouwe nou eigenlijk als topsnelheid?
Ook 240+ teller?
 
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=_6zO4WNlZME&feature=related"]YouTube - Mondeo ST220 0-200 km/h[/ame]

280 dus :p
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top