Sterkte uitgefreesde velgen

Mijn tekening is uiteraard niet helemaal gelijk aan de werkelijkheid.
De waarden die ik bekom zijn ook niet relevant, het gaat er hem om hoe ze zicht ten opzichte van elkaar verhouden.
 
Hier een foto van mijn velg.

PCDV2.jpg
 
Al die scherpe hoeken (voornamelijk die bijna bij de velgrand) lijken me iig niet bevorderlijk voor de sterkte van je velg.
 
JasperdB said:
dat ziet er ook niet al te stevig uit... denk dat 5 spaaks velgen het dus wel degelijk beter kunnen hebben als 3 spaaks velgen.

Hoeft niet persee lijkt mij, hangt natuurlijk ook helemaal af van welk materiaal en legering het is gemaakt.. tog?
 
$aint said:
Al die scherpe hoeken (voornamelijk die bijna bij de velgrand) lijken me iig niet bevorderlijk voor de sterkte van je velg.

Nee idd, ik denk dat dit een grote kans heeft op scheuren, dan als je het rond had laten lopen.
 
of je burnt het meeste profiel van je band af (over het hele oppervlak) door de grotere arm heb je misschien wel hetzelfde effect en leid je veiligheid er niet onder, of je doet het allebei :p, die nrg velgen van de jager zijn trouwens ook bewerkt zo :)
 
rs-ruud said:
of je burnt het meeste profiel van je band af (over het hele oppervlak) door de grotere arm heb je misschien wel hetzelfde effect en leid je veiligheid er niet onder, of je doet het allebei :p, die nrg velgen van de jager zijn trouwens ook bewerkt zo :)

Die achtervelg van deJager die moet haast wel scheurtjes vertonen, die is volgens mij nog verder gedaan als mijn achtervelg...ding is echt...leeg :W

Maar zal het niet helpen om de velg aan de holle binnenzijde te verstevigen met een paar laspunten in de hoeken?
 
Ik zat gister een opgezet te lezen en daar stond een buell in, daar stond bij dat die zo'n schijfrem op de velgrand heeft zodat het directer remt, maar ook zo dat de krachten in het midden van de velg tijden het remmen minder worden, waardoor de spaken lichter konden.
 
JasperdB said:
als je egt winst & safety wilt zou ik carbon velgen laten maken :)
dure grap offcourse, maar dan heb je wel wat


Je hebt toch geen carbon velgen? :rolleyes: Meestal zijn die licht gewicht velgen van magnesium gemaakt.
 
Pronk said:
Maar zal het niet helpen om de velg aan de holle binnenzijde te verstevigen met een paar laspunten in de hoeken?

Daarmee maak je ze ws alleen maar zwakker.

Pronk said:
Het gaat gewoon om de kleine beetjes, en Coen, jij weet net zo goed als ik dat roterende massa veel meer invloed heeft dan vaste massa.

Daar zit wel een punt.
Ik las op een site dat er vaak een factor 8 wordt toegepast om wielmassa te vergelijken met vaste massa. Dat wel voor racegebruik, waar je natuurlijk constant afremt/accelereert. Voor een sprint zal die factor kleiner zijn, maar het zal ongetwijfeld schelen.

Maar dan nog ben ik tegen materiaal verwijderen van wielen. Gaten boren/frezen is (in het algemeen vaak) gewoon de meest gare manier om iets lichter te maken, omdat het vaak de sterkte compleet verneukt. Een betere optie is het zoeken van bestaande kleine/lichte wielen.
Ook wordt de massa van de band nogal eens vergeten...
 
Last edited:
Back
Top