Sterkte uitgefreesde velgen

sprinter

a real Fastard
Omdat ik dit de laatste tijd steeds meer zie en eigelijk niet echt vertrouw ben ik eens aan het rekenen geslagen.
Ik heb dus een NRG 13inch velg nagetekend(ongeveer) en ben daarmee aan de slag gegaan.
Voor alle weergaves van de spanningen ben ik uitgegaan van dezelfde schaal.

Eerst heb ik een standaard velg getekend.
De maximale spanning werd 4 * 10^7N/m²
Zoals je kan zien zijn de spanningen in het materiaal mooi verdeeld, ze zijn op dezelfde schaal als de spanningen in een gefreesde velg nauwelijks te zien !
wiel5-spanningen.jpg

De maximale verplaatsing 0.066mm
Hier weer hetzelfde ; de verplaatsing van het materiaal is op de schaal nauwelijks te zien.
wiel5-verplaatsingen.jpg


Vervolgens heb ik de spaken « uitgefreesd » :
De spanningen zijn met 3.5 * 10^8 N/m² maar even 10 keer groter dan bij de standaard velg.
Ook zijn ze niet mooi verdeeld over het materiaal
wiel5-v1-spanningen.jpg

Wat zelfs opvalt als ik er fotos bijneem van gescheurde velgen:
Hier verschilt het wel wat omdat ik niet tot in het hart van de velg heb gefreesd.
velgen_pronk1.jpg

spanning-1.jpg

velgen_pronk2.jpg

spanning-2.jpg

De spanningen treden op, net waar in de velgen scheuren ontstaan.
De maximale verplaatsing is ongeveer 5 keer groter :
wiel5-v1-verplaatsingen.jpg

Als je dus te ver gaat met het frezen kan de velg al gaan scheuren door de verplaatsingen aleen. Zoals bv het geval was bij Big B nrg(ben niet zeker van de nick) :
scheur.jpg

Voor de liefhebbers een filmpje hoe de vervorming tot stand komt(17Mb!!):
http://www.redfoximport.be/temp koen/wiel5 v1 verplaatsingen.avi

Ik dacht dat brugjes laten staan misschien een oplossing kon zijn.
Maar de spanning is nog steeds 5 keer groter dan standaard :
wiel5-v2-spanningen.jpg

En de verplaatsing nog 3 keer.
wiel5-v2-verplaatsingen.jpg


Voor de mensen die nog twijfelen of ze al dan niet velgen gaat laten frezen, zou ik het persoonlijk dus afraden.
Als je het dan toch wil doen, denk dan aan de brugjes.
 
Advertisement - register to remove this

Nu we toch over de optimalisering van velgen bezig zijn.
Wat is kwa gewicht/draagkracht verhouding de gunstigste 'lay-out'?
3, 4 of 5 spaken?

Btw de scheuren op de eerste foto's zijn aan de andere kant van het uitgefreesde als op de simulatie.
 
Ik zal even toelichten. Ik heb (denk ik) een andere oplossing gevonden voor het bekende scheurende achterwiel.

Ik heb mijn 2e achtervelg laten "schalen". Op ze hebben zeg maar hetzelfde model uitgefreesd, alleen een kleinere verhouding.

Die SD velg is van Robbert Pronk. Die is niet goed gemachineerd, daar heb ik het ook over gehad met hem en het was geen probleem om dat opnieuw te laten doen, maar vanwege tijdgebrek, heeft hij het erop gewaagd.

Hier een aantal foto;s van mijn velgen.

Foto's achtervelg:
attachment.php


attachment.php


Voorvelg is duidelijk groter dan achter, dit geeft echter ook geen problemen, aangezien deze "recht" loopt en de achtervelg in een bolling.

Foto:
attachment.php
 
$aint said:
Nu we toch over de optimalisering van velgen bezig zijn.
Wat is kwa gewicht/draagkracht verhouding de gunstigste 'lay-out'?
3, 4 of 5 spaken?

Btw de scheuren op de eerste foto's zijn aan de andere kant van het uitgefreesde als op de simulatie.

hoeveel spaken is niet zo makkelijk te zeggen, maar de meeste aftermarket wielen voor motoren(pvm/oz/marvic) hebben toch 5 spaken.

Die scheuren zitten idd aan de andere kant dan dat rode spanningspiekje, maar dat is omdat ik het uitgefreesde stuk getekend heb zoals Big B NRG zijn velgen nu. Die van pronk zijn tot in het hart weggefreesd.
 
sprinter said:
hoeveel spaken is niet zo makkelijk te zeggen, maar de meeste aftermarket wielen voor motoren(pvm/oz/marvic) hebben toch 5 spaken.

OK, alhoewel dit natuurlijk ook ersthetische redenen kan hebben.
Kun je met die software ook simuleren hoe sterk een velg is/moet zijn om een bepaald gewicht te houden?

Die scheuren zitten idd aan de andere kant dan dat rode spanningspiekje, maar dat is omdat ik het uitgefreesde stuk getekend heb zoals Big B NRG zijn velgen nu. Die van pronk zijn tot in het hart weggefreesd.

Duidelijk, wel grappig dat het door zo'n relatief kleine verandering aan de andere kant gaat scheuren.

Als je een kleinere uitsnede neemt, heeft dan de afstand vanaf het middelpunt nog een grote invloed?
 
JohanS said:
wat gebeurt er als je andere radiussen (groter) in de hoeken aanbrengt?

Dan worden de spanningen wat kleiner, maar het aan scherpe randje in die hoek blijft steeds een spanningspiek zitten.

Is Eindige Elementen software; cosmosWorks
 
wat me opvalt in het filmpje is dat de remtrommel niet in het midden blijft komt dit door de belasting?? of heeft dit een andere oorzaak

als alle spaken gelijk buigen moet hij in het midden blijven
 
En als je nou iets zoals dit doet, verschillende kleine dingen eruit halen... Is zomaar ff in 5sec. in paint gemaakt zodat je een idee krijgt wat ik een beetje bedoel..
 
Last edited:
@franky, dat is omdat de deformation scale op 20 staat.
Als iets 1mm zou vervormen, tekent de software dat 20mm vervormt omdat je de vervorming zou kunnen zien.

@Enrico; hoe meer materiaal je in de spaak laat staan hoe beter. Je gaat steeds spanningspiekjes krijgen in de hoeken.

@desmond; als je om de 120° exact hetzelfde wegfreest ga je niet meer onbalans hebben dan ervoor. En je kan eventueel je velg+band later nog balanceren ook.
 
Hier heb ik respect voor. Hoe lang kost het je om zo'n velg te tekenen?

Grappige van het hele verhaal is dat de "winst" in massa totaal niet in verhouding staat met de sterkte die je verliest.
Mensen doen maar wat, maar staan helemaal niet stil bij de eventuele winst die ze behalen. Dat is misschien 50-75 gram per velg, bij 1/10 van de sterkte.

Natuurlijk is het ook vooral een estetisch verhaal, maar dan nog ...
 
Ik denk niet dat de meeste mensen het doet om "winst" te behalen, maar gewoon omdat het vet staat en weer eens wat anders is dan de std verkrijgbare velgen.

Ik heb het iig niet gedaan met de gedachte; "goh nu worden me velgen lichter en ga ik harder" :X
 
Back
Top