sprinter
a real Fastard
Omdat ik dit de laatste tijd steeds meer zie en eigelijk niet echt vertrouw ben ik eens aan het rekenen geslagen.
Ik heb dus een NRG 13inch velg nagetekend(ongeveer) en ben daarmee aan de slag gegaan.
Voor alle weergaves van de spanningen ben ik uitgegaan van dezelfde schaal.
Eerst heb ik een standaard velg getekend.
De maximale spanning werd 4 * 10^7N/m²
Zoals je kan zien zijn de spanningen in het materiaal mooi verdeeld, ze zijn op dezelfde schaal als de spanningen in een gefreesde velg nauwelijks te zien !
De maximale verplaatsing 0.066mm
Hier weer hetzelfde ; de verplaatsing van het materiaal is op de schaal nauwelijks te zien.
Vervolgens heb ik de spaken « uitgefreesd » :
De spanningen zijn met 3.5 * 10^8 N/m² maar even 10 keer groter dan bij de standaard velg.
Ook zijn ze niet mooi verdeeld over het materiaal
Wat zelfs opvalt als ik er fotos bijneem van gescheurde velgen:
Hier verschilt het wel wat omdat ik niet tot in het hart van de velg heb gefreesd.
De spanningen treden op, net waar in de velgen scheuren ontstaan.
De maximale verplaatsing is ongeveer 5 keer groter :
Als je dus te ver gaat met het frezen kan de velg al gaan scheuren door de verplaatsingen aleen. Zoals bv het geval was bij Big B nrg(ben niet zeker van de nick) :
Voor de liefhebbers een filmpje hoe de vervorming tot stand komt(17Mb!!):
http://www.redfoximport.be/temp koen/wiel5 v1 verplaatsingen.avi
Ik dacht dat brugjes laten staan misschien een oplossing kon zijn.
Maar de spanning is nog steeds 5 keer groter dan standaard :
En de verplaatsing nog 3 keer.
Voor de mensen die nog twijfelen of ze al dan niet velgen gaat laten frezen, zou ik het persoonlijk dus afraden.
Als je het dan toch wil doen, denk dan aan de brugjes.
Ik heb dus een NRG 13inch velg nagetekend(ongeveer) en ben daarmee aan de slag gegaan.
Voor alle weergaves van de spanningen ben ik uitgegaan van dezelfde schaal.
Eerst heb ik een standaard velg getekend.
De maximale spanning werd 4 * 10^7N/m²
Zoals je kan zien zijn de spanningen in het materiaal mooi verdeeld, ze zijn op dezelfde schaal als de spanningen in een gefreesde velg nauwelijks te zien !
De maximale verplaatsing 0.066mm
Hier weer hetzelfde ; de verplaatsing van het materiaal is op de schaal nauwelijks te zien.
Vervolgens heb ik de spaken « uitgefreesd » :
De spanningen zijn met 3.5 * 10^8 N/m² maar even 10 keer groter dan bij de standaard velg.
Ook zijn ze niet mooi verdeeld over het materiaal
Wat zelfs opvalt als ik er fotos bijneem van gescheurde velgen:
Hier verschilt het wel wat omdat ik niet tot in het hart van de velg heb gefreesd.
De spanningen treden op, net waar in de velgen scheuren ontstaan.
De maximale verplaatsing is ongeveer 5 keer groter :
Als je dus te ver gaat met het frezen kan de velg al gaan scheuren door de verplaatsingen aleen. Zoals bv het geval was bij Big B nrg(ben niet zeker van de nick) :
Voor de liefhebbers een filmpje hoe de vervorming tot stand komt(17Mb!!):
http://www.redfoximport.be/temp koen/wiel5 v1 verplaatsingen.avi
Ik dacht dat brugjes laten staan misschien een oplossing kon zijn.
Maar de spanning is nog steeds 5 keer groter dan standaard :
En de verplaatsing nog 3 keer.
Voor de mensen die nog twijfelen of ze al dan niet velgen gaat laten frezen, zou ik het persoonlijk dus afraden.
Als je het dan toch wil doen, denk dan aan de brugjes.