Sterkte uitgefreesde velgen

Aerox-Evo70 said:
tsja, ik zal mijn al gare velg wel eens afmaken en op mn scooter zetten, dan test ik het wel.
volgens mij kan ie het wel hebben zolang je er geen stoeprandjes mee pakt.
(het koppel moet ie kunnen hebben, vreemde stoten/impulsen waarschijnlijk niet)

maar dit alles is gewoon niet te zeggen zonder het te testen, daarom vind ik het zo frappant dat sommigen erbij zweren dat dit kapot gaat.
(zelfs de eigenaar heeft het niet berekend/getest)

Hoe wil je dit testen? Ermee rijden is in mijn ogen geen test. Want door een tal van omstandigheden kan dit voor iedereen verschillen.

Ik denk ook dat het de normale krachten die vrijkomen bij het rijden moet kunnen hebben, maar je zal niet altijd mooie wegen tegenkomen. (voorbeeld: Meeting Lelystad afgelopen weekend, een kuil in de sprintbaan). Dus dan neem je een risico. Wat ik wel ken is een apparaat dat autovelgen test op eventuele onbalans, hiermee zou je theoretisch iig kunnen zien wat je nou gecreeerd hebt door het uit te frezen. Ik weet niet of je dit met een scootervelg kan doen.

Mja, het lijkt me duidelijk dat je met frezen de stevigheid van de velg verminderd. In hoeverre ligt aan jezelf. Op het hart van de velg komt de meeste kracht te staan, zo ver mogelijk weg blijven van het hart vd velg zou kunnen helpen. Bij de aerox velgen een paar posts hiervoor is vrijwel de hele spaak weg. Dat kan gewoon niet goed gaan, daar wil ik best geld opzetten zonder het te testen :)
 
Last edited:
Leuk topic, heb zelf nu de oude achtervelg van pronk geloof ik als ik dit topic eens lees. Weet alleen nog niet of ik er wel mee ga rijden, hij begint kleine scheurtjes te vertonen en weet niet of ze dan wel stevig genoeg zijn.
 
Troepa said:
Leuk topic, heb zelf nu de oude achtervelg van pronk geloof ik als ik dit topic eens lees. Weet alleen nog niet of ik er wel mee ga rijden, hij begint kleine scheurtjes te vertonen en weet niet of ze dan wel stevig genoeg zijn.

Maak je een grapje?

Als er nu al scheurtjes inzitten lijkt me het vrij vanzelfsprekend dat je er vooral niet mee door gaat rijden.
 
Troepa said:
Leuk topic, heb zelf nu de oude achtervelg van pronk geloof ik als ik dit topic eens lees. Weet alleen nog niet of ik er wel mee ga rijden, hij begint kleine scheurtjes te vertonen en weet niet of ze dan wel stevig genoeg zijn.

Kleine scheurtjes zijn het enige teken wat je gaat krijgen voor het KNAP zegt :). Andere velg kopen dus
 
Ik heb hier al tekeningen gezien van mensen de het berekenen... Als er iemand tijd en zin heeft mag die eens berekenen welk en hoeveel ik zou kunnen wegfrezen uit men aerox velgen.

:p
 
EGT said:
Is natuurlijk puur onzin...

waarom is dat onzin?
ik hoorde/zag dat ze het bij ( geloof ik ) de formule1 ook gebruiken.
Factor 8.
Dus 200 gram van je velgen af , zou ongeveer overeen komen met 1600 gram van je auto afhalen. ( dus niet roterende delen )
 
A-Bizar said:
waarom is dat onzin?
ik hoorde/zag dat ze het bij ( geloof ik ) de formule1 ook gebruiken.
Factor 8.
Dus 200 gram van je velgen af , zou ongeveer overeen komen met 1600 gram van je auto afhalen. ( dus niet roterende delen )
Hangt er volgens mij ook vanaf waar je het eraf haalt. Bij het hart van de velg zal het niet zoveel uitmaken, verder naar buiten toe wel.
 
cozmo said:
Hangt er volgens mij ook vanaf waar je het eraf haalt. Bij het hart van de velg zal het niet zoveel uitmaken, verder naar buiten toe wel.

Dat denk ik persoonlijk ook wel :)
Ik zeg ook verder niet dat het super zinvol is om te doen ofzo. Als ik me nx fles dump die vol +/- 4 kilo ofzo weegt... dan merk ik ook niks. ( tegen verschillende mensen gesprint ).

Dus als je dan 200 gram van je velg afhaald en je theoretisch gezien 1.6 kilo dropt.... dan zal je dit niet echt merken.

Maargoed... onder het moto "alle beetjes helpen" dan maar :)
 
Iemand nog een velg kopen? ;)

[ir]http://i3.tinypic.com/wm1h0m.jpg[/ir]

Op de foto zijn de scheurtjes niet te zien, ze zijn ook wel heel erg klein hoor een paar mm.
Maarja voel me er dan toch niet echt veilig op.
 
Troepa said:
Iemand nog een velg kopen? ;)

*plaatje*

Op de foto zijn de scheurtjes niet te zien, ze zijn ook wel heel erg klein hoor een paar mm.
Maarja voel me er dan toch niet echt veilig op.

Deze velg komt bij mij vandaan. Is niet goed gedaan, tever doorgefreesd in het hart. Deze dingen waren van Robbert.

Ik heb wel een nieuw ontwerp gemaakt:

attachment.php


Deze lopenover de lijnen heen zeg maar. Ik zal eens een foto'tje maken van de binnenkant.
 
Last edited:
Aerox-Evo70 said:
ik zou er nog iets minder scherpe hoekjes in maken, en de randjes waar je gefreest hebt polijsten, dat zou een hoop problemen kunnen voorkomen.

Alle randen etc worden gepolijst. Die scherpe hoekjes worden idd ook nog afgewerkt.

Dit was een foto'tje net nadat ik klaar was met frezen.
 
Back
Top