Natuurlijk wel, via de min-kabel van de startmotor.Het motorblok is volgens mij niet elektrisch verbonden met het frame(minpool accu),
Als de motor niet loopt en het contactslot op "uit" kan de accuspanning op geen andere manier tot bij de stator komen als via de witte en gele draad.Ik denk dus dat de koperen spoelen met beide fase draden (wit en geel) direct in verbinding met de accu komen te staan.
Dat is deze.Natuurlijk wel, via de min-kabel van de startmotor.
Heb je wel de juiste spanningsregelaar gekocht voor jouw scooter want ondanks dat de connector van de spanningsregelaars er vaak hetzelfde uitzien, de pinbezetting is niet altijd bij elke spanningsregelaar hetzelfde.
Ik vindt het vreemd dat ondanks de spoelen van je stator staan te roken dat de zekering niet stuk gaat, zit er uberhaupt een zekering in de zekeringhouder of is deze doorverbonden of vervangen voor een veel te grote waarde zekering.
Als de motor niet loopt en het contactslot op "uit" kan de accuspanning op geen andere manier tot bij de stator komen als via de witte en gele draad.
Daarom denk ik toch dat er iets niet goed is met de nieuwe spanningsregelaar of dat deze spanningsregelaar geen originele is en een andere pin-bezetting heeft.
Sym 4=takt staat inderdaad in het lijstje dus dan mag je ervan uitgaan dat deze de juiste is, alhoewel met webshops weet je het nooit.Dat is deze.
Deze Sym heeft inderdaad 2 zekeringen volgens het elektrische schema dat je hebt toegevoegd.ik dacht dat er onder de treeplank 16A op beide zekering houders stond.
Dat klopt.Ik denk dat de twee draden direct naar de spanningsregelaar lopen, en de andere naar de accu, klopt dat?
Elektrisch gezien zit de accu parallel aan de spanningregelaar, maar ik begrijp je zienswijze.Maar de accu is in serie verbonden met de spanningsregelaar?
Nee niet echt, als je heel goed zoekt zul je wel ergens een overzichtje vinden met waardes maar deze methode is zeer onbetrouwbaar.En kan Ik met de multimeter testen of de spanningsregelaar slecht is?
Ook dit zegt al genoeg. Heb dit zelf ook al een keer gehad , met een Grande Retro , ook volgens de website de juiste , maar een kleine plof en regelaar hemelen . Terwijl de connector wel precies paste .Ik heb als eerste de spanningsregelaar vervangen(paste net niet helemaal dus ik heb het connector haakje moeten doorknippen, verder gaan de connector plaatjes niet helemaal op elkaar).
Een originele sym spanningsregelaar proberen? Onderstaande met montage spoor is de origine. Met 2022 erop is die er nu in zit.Ook dit zegt al genoeg. Heb dit zelf ook al een keer gehad , met een Grande Retro , ook volgens de website de juiste , maar een kleine plof en regelaar hemelen . Terwijl de connector wel precies paste .
Op welke meetpunten meet ik dit? Isolatie zit er nog wel redelijk op trouwens, wel aangeslagen met rook.Zou eerst even de stator meten , of deze nu geen sluiting maakt met massa , nu de isolatielak eraf gebrand is . Je zou dan inderdaad de originele regelaar kunnen proberen , maar eerst voordat je alles aansluit , de gele en witte draad meten , of er inderdaad spanning op staat .
Dat komt omdat je stator 2 fase af geeft dus 2 verschillende soorten windingenHeeft een (ontwerpmatige) onderbreking van een koperen winding naar een naastliggende winding iets technisch te betekenen?
Zijn die twee sinussen 180 graden van elkaar verschoven en is dat voor een betere continuïteit van stroom, klopt dat?Volgens mij is de kern één met de grondplaat , maakt dus massa . Om te meten zou je de weerstand van de spoelen moeten meten t.o.v. de massa
(grondplaat) Dus witte en gele draad . In de manual staat waarschijnlijk de weerstand vermeld , van de betreffende spoelen .
Post automatically merged:
Dat komt omdat je stator 2 fase af geeft dus 2 verschillende soorten windingen
Zover gaat mijn kennis nu ook weer niet , weet dat de witte voor laden wordt gebruikt , en de gele voor verlichting / choke . Zitten ook beide op de regelaar , welke de gele draad begrenst op 12 volt . Daarop kan @Sparky je een betere uitleg over geven denk ik .Zijn die twee sinussen 180 graden van elkaar verschoven en is dat voor een betere continuïteit van stroom, klopt dat?
Is dit een GY6 format?Zover gaat mijn kennis nu ook weer niet , weet dat de witte voor laden wordt gebruikt , en de gele voor verlichting / choke . Zitten ook beide op de regelaar , welke de gele draad begrenst op 12 volt . Daarop kan @Sparky je een betere uitleg over geven denk ik .
In de manual staat voor de witte en groen = 0,6 -0,1 ohm , en voor de geel en groen = 0,8 -0,1 ohm waarvan groen de massa is
Hoe bedoel je dit ?Is dit een GY6 format?
Oh, verkeerde post. Post #11Hoe bedoel je dit ?
Spanning blijft staan op witte en gele stator (fase) draden. Of het contact op aan of uit staat maakt daarbij niet uit.Natuurlijk wel, via de min-kabel van de startmotor.
Heb je wel de juiste spanningsregelaar gekocht voor jouw scooter want ondanks dat de connector van de spanningsregelaars er vaak hetzelfde uitzien, de pinbezetting is niet altijd bij elke spanningsregelaar hetzelfde.
Ik vindt het vreemd dat ondanks de spoelen van je stator staan te roken dat de zekering niet stuk gaat, zit er uberhaupt een zekering in de zekeringhouder of is deze doorverbonden of vervangen voor een veel te grote waarde zekering.
Als de motor niet loopt en het contactslot op "uit" kan de accuspanning op geen andere manier tot bij de stator komen als via de witte en gele draad.
Daarom denk ik toch dat er iets niet goed is met de nieuwe spanningsregelaar of dat deze spanningsregelaar geen originele is en een andere pin-bezetting heeft.
Daar mag helemaal geen gelijkspanning staan zoals reeds aangegeven.Spanning blijft staan op witte en gele stator (fase) draden. Of het contact op aan of uit staat maakt daarbij niet uit.
Okay, nieuwe spanningsregelaar erin. Werkt nu goed. 14V laadspanning en verlichting. Batterij spanning loopt na een tijdje (contact op uit) wel iets terug. Van 13,3V naar 13V.Daar mag helemaal geen gelijkspanning staan zoals reeds aangegeven.
Op deze draden komt pas een wisselspanning als de motor draait, dan pas draaien de magneten van het vliegwiel langs de spoelen voor verlichting en laden accu en dan pas wordt er een wisselspanning gegenereerd op die witte en gele draad.
Trek tijdens de meting de spanningsregelaar er eens uit, als het aan de spanningsregelaar ligt, kan het niet anders dan dat de gelijkspanning weg is, tenzij je plus en min gewisseld hebt bij de accu.
Ja, laatste zin kwam een beetje raar tot stand.Laadspanning is oke.
Verder is het normaal dat de accu in rust, zakt naar een lagere waarde.
Je vraag snap ik niet.