stator problemen mbk booster 2004

Vesper

New Member
Hallo,

Pas een 2de hands MBK booster gekocht, bouwjaar 2004. Was enkel te starten met de kick starter.
Daar ik hem ook elektrisch wil starten ben ik op onderzoek gegaan. Startmotor defect alsook de stator (kortsluiting)
Bij het stationair draaien van de booster was er een spanning van 4VDC gemeten na de spanningsregelaar.

Heb dus de stator vervangen, maar opnieuw maar 4VDC na de spanningsregelaar, bijgevolg wordt de batterij niet geladen....
Spanningsregelaar heb ik daarna vervangen en brommer viel dadelijk stil. Opnieuw gestart en spanningsregelaar ingeplugd met een hoger toerental.
Toen is de zekering van 7.5A aan de batterij gesprongen.... Heb het nameten van de nieuwe stator vastgesteld dat deze ook kortgesloten is.

Iemand een idee wat hier aan de hand is?
 
Advertisement - register to remove this

Als de stator defect is start de motor helemaal niet.
Dat er ergens sluiting zit in het systeem is wel duidelijk...

Hoe je dit kan controleren is terug te vinden in de resources van dit forum.
Div. how-to's zijn daar beschikbaar, zelf even zoeken is dus een must.

Dat gezegd hebbende, over welk type Booster gaat het hier?

Is dit de CW50 of de CW50LN..
Of toch de CW50RS/CW50RSP?

De reden dat ik dit vraag is omdat de 2 takt Booster is uitgebracht met 2 verschillende systemen qua stator en CDI.
 
Dag Floris,

Het gaat hier over een CW50 type.

CDI unit heeft als type nummer 5BM01.
Stator is een 12 polige. Referentienummer vind ik er niet op, maar is vergelijkbaar met type CG.472545_88939 van motorkit.

Aangezien de booster al een verleden heeft, kan het natuurlijk zijn dat er gerommeld is met onderdelen.
 
Is altijd weer een ontdekkingsreis als er geen info beschikbaar is omtrent het aangeschafte exemplaar helaas.
Zelf ook al div. malen ondervonden wat het er niet makkelijker op maakte om het euvel op te (kunnen) sporen.
Alles meten en uitsluiten is ook niet echt mijn favoriete klus als ik eerlijk ben...
Maar goed, het is niet mijn bedoeling om je meteen af te schrikken natuurlijk ;).

Van origine heeft de CW50 inderdaad een 12 spoelen stator en een (grote) DC-CDI.
DC (= gelijkspanning) wil zeggen dat de CDI spanning pakt vanaf de accu om de motor te kunnen starten.
De stator zelf staat hier dus los van en levert geen spanning naar de CDI en/of bobine.

Zodra je het contactslot op aan draait, krijgt de gehele scooter 12 VDC spanning.
Spanning voor de CDI, knipperlichten, claxon, remlicht, startmotor d.m.v. de remlichtschakelaars te bedienen en div. verlichting en meters van het dashboard. Denk aan mengolie en brandstofniveau bijvoorbeeld.

De CDI heeft 6 aansluitingen waarvan er 2 van de massa/aarding zijn.
De stator en grondplaat heeft 4 aansluitingen waarvan er 1 de massa/aarding is.
De regelaar/gelijkrichter heeft 4 aansluitingen waarvan er 1 de massa/aarding is, en de rode (constante plus) draad vertakt naar het contactslot en de accu.

Als eerste zou ik hier (tussen de massa/aarding) de bedrading/bekabeling en aansluitingen/stekkerverbindingen controleren op onregelmatigheden. Als het visueel niet meteen opvalt kun je er een multimeter op los laten om de sluiting op het spoor te kunnen komen.

Het contactslot behoeft geen onderzoek wat dat betreft..
Deze heeft maar 3 aansluitingen, namelijk een constante plusdraad (vanaf de accu) en 2x een geschakelde plusdraad.
Dus geen massa/aarding draad en/of schakeling.

Edit:
Opnieuw gestart en spanningsregelaar ingeplugd met een hoger toerental.
Toen is de zekering van 7.5A aan de batterij gesprongen.... Heb het nameten van de nieuwe stator vastgesteld dat deze ook kortgesloten is.
Dit is trouwens niet echt een goed idee!
Die zekering zit er tussen geplaatst om erger te kunnen voorkomen en dat de (aanwezige) piekbelasting wordt opgevangen!
 
Last edited:
Back
Top