Yamaha aerox stator voltage

bacardiboy

New Member
Hoi, hoeveel voltage wisselspanning moet je kunnen meten uit de 2 kabels wat uit de stator komen ? ik meet 10volt bij de geelrode kabel en 18volt bij de witte kabel ! maar als ik gas geef dan stijgt het voltage maar heel weinig ! van 10volt naar 11-12volt en bij die andere kabel van 18volt naar 19-220volt !
Is dit normaal ? ik dacht dat bij gas geven de spanning moet oplopen tot 40volt ofzo ?
Yamaha aerox 2007
 
Advertisement - register to remove this

Een dynamo moet altijd boven de 12-volt zitten, zit ie er onder moet je m vervangen.

Onder de 13-volt is het al raadzaam hem te vervangen.

Bij aerox is de witte kabel de voeding voor de accu en rood/geel voeding voor de verlichting.

Hij is dus nog in prima staat!
 
De spanningsregelaar begrensd de spanning.
Zou je dezelfde meting doen met de spanningsregelaar afgekoppeld dan zou je wel een hogere spanning meten maar dan wordt de spanning voor je verlichting niet meer begrensd en springen alle lampjes van je verlichting kapot.
 
De spanningsregelaar begrensd de spanning.
Zou je dezelfde meting doen met de spanningsregelaar afgekoppeld dan zou je wel een hogere spanning meten maar dan wordt de spanning voor je verlichting niet meer begrensd en springen alle lampjes van je verlichting kapot.
Als ik morgen bvb de geelrode kabel of de witte zou doorknippen wat uit de ontsteking komt en de scooter start..en dan met mijn multimeter zou meten hoeveel spanning uit die kabel van de ontsteking komt door de multimeter gewoon op die afgeknipte kabel te zetten en op de motorblok.. zou ik dan hogere spanning moeten meten alsk gas geef ? Want dan heeft die spanningsregelaar geen invloed.
Maar gaat de scooter dan wel nog starten? want ik dacht dat de cdi ook stroom moet krijgen voor de motor te starten en dat door een bruine kabel wat van contact komt.De cdi krijgt ook signaal van de pick up maar om de bobijn stroom te kunnen geven moet de cdi zelf ook stroom krijgen en dat komt van die bruine kabel wat van contact komt en ..oorspronkelijk ook uit de ontsteking komt.Klopt dit een beetje of ?
 
Waarom zou je dat doen?
Je hebt er niets aan.
nee ik ga het niet doen maar dan zou de spanning wel hoger oplopen?
Post automatically merged:

Waarom zou je dat doen?
Je hebt er niets aan.
wat ik niet zo goed begrijp is ,er komt wisselspanning uit de ontsteking ,bvb uit die geelrode kabel,die geelrode kabel gaat naar de spanningsregelaar en daar word dan de spanning geregeld maar word er ook gelijkstroom van gemaakt of blijft het wisselstroom? en hoe zit dit bij de witte kabel ?
Post automatically merged:

nee ik ga het niet doen maar dan zou de spanning wel hoger oplopen?
Post automatically merged:


wat ik ook niet zo goed begrijp is ,er komt wisselspanning uit de ontsteking ,bvb uit die geelrode kabel,die geelrode kabel gaat naar de spanningsregelaar en daar word dan de spanning geregeld maar word er ook gelijkstroom van gemaakt of blijft het wisselstroom? en hoe zit dit bij de witte kabel ?
 
nee ik ga het niet doen maar dan zou de spanning wel hoger oplopen?
Post automatically merged:


wat ik niet zo goed begrijp is ,er komt wisselspanning uit de ontsteking ,bvb uit die geelrode kabel,die geelrode kabel gaat naar de spanningsregelaar en daar word dan de spanning geregeld maar word er ook gelijkstroom van gemaakt of blijft het wisselstroom? en hoe zit dit bij de witte kabel ?
Post automatically merged:
De spanningsregelaar zet hem inderdaad over in gelijkstroom.
 
Brand jou koplamp als de motor niet loopt ook , (als je de schakelaar aan zet?) Of alleen als de motor loopt?
Als hij alleen brandt als de motor loopt heb je op de koplamp en achterlicht wisselstroom uit de stator , deze spanning wordt begrens door de regelaar rond de 12 v . De andere draad die uit de stator komt is voor de laadspanning van de accu , hiervan maakt de regelaar 14 a 15 volt gelijkstroom , om de accu te laden. Brand je licht ook als de motor uit staat , loopt alles via de accu . Heb je een ontstekings spoel , bij de stator zitten ( is die met isolatie omwikkelde ) , heb je een ac-cdi , en hierop komt rond de 40 volt. Anders heb je een dc-cdi , en die loopt weer over de accu.
Post automatically merged:

Ik weet voor jou scooter de kleuren niet , maar b.v bij mijn scooter , is geel uit de stator voor de verlichting , en electr choke .
Deze gaat ook naar de regelaar en wordt daar begrensd , tot 12 / 13 volt ongv , en gaat dan verder, naar de verl en choke , maar blijft wissel spanning.
De witte gaat alleen naar de regelaar en wordt daar omgezet naar gelijkstroom om de accu te laden via de rode draad die van de regelaar naar de accu gaat ,via de zekering naar de rest van de gebruikers . Een zwart/rode gaat naar de cdi , en is wisselspanning vanuit de ontstekings spoel.
 
Last edited:
nee ik ga het niet doen maar dan zou de spanning wel hoger oplopen?
Ja, dat had ik toch al omschreven, de spanningsregelaar afkoppelen heeft hetzelfde effect als de draden doorknippen.

Jouw brommertje heeft inderdaad een DC-CDI die zijn spanning van de accu krijgt.

Jouw verlichting werkt NIET via de accu maar op de wisselspanning van de stator dus die doet het alleen als de motor draait.

De spanningsregelaar kapt alle toppen van die wisselspanning op de geel/rode draad af die hoger zijn dan 12 a 15 Volt, net zoals een grasmachine alle grasspreitjes afmaait die een bepaalde lengte overschrijden.
 
Ja, dat had ik toch al omschreven, de spanningsregelaar afkoppelen heeft hetzelfde effect als de draden doorknippen.

Jouw brommertje heeft inderdaad een DC-CDI die zijn spanning van de accu krijgt.

Jouw verlichting werkt NIET via de accu maar op de wisselspanning van de stator dus die doet het alleen als de motor draait.

De spanningsregelaar kapt alle toppen van die wisselspanning op de geel/rode draad af die hoger zijn dan 12 a 15 Volt, net zoals een grasmachine alle grasspreitjes afmaait die een bepaalde lengte overschrijden.
De scooter start ook met de kickstarter zonder dat er een batterij in zit !Denk ik toch! Dus in deze situatie zonder batterij ..die 12v wat nodig is voor de cdi die komt dan oorspronkelijk vanuit de stator ? heb hier op dit forum ook een plannetje gevonden ,daarop lijkt het dat die 12v wat nodig is voor de cdi om te kunnen werken van de batterij kan komen of vanuit de spanningsregelaar.Daarom dat hij start.Dus ik heb een dc cdi wat 12v krijgt van de batterij maar als je bvb de batterij eruit haalt krijgt die nog 12v gelijkstroom via de spanningsregelaar en dus oorspronkelijk uit de stator.Klopt dit ?
Post automatically merged:

Brand jou koplamp als de motor niet loopt ook , (als je de schakelaar aan zet?) Of alleen als de motor loopt?
Als hij alleen brandt als de motor loopt heb je op de koplamp en achterlicht wisselstroom uit de stator , deze spanning wordt begrens door de regelaar rond de 12 v . De andere draad die uit de stator komt is voor de laadspanning van de accu , hiervan maakt de regelaar 14 a 15 volt gelijkstroom , om de accu te laden. Brand je licht ook als de motor uit staat , loopt alles via de accu . Heb je een ontstekings spoel , bij de stator zitten ( is die met isolatie omwikkelde ) , heb je een ac-cdi , en hierop komt rond de 40 volt. Anders heb je een dc-cdi , en die loopt weer over de accu.
Post automatically merged:

Ik weet voor jou scooter de kleuren niet , maar b.v bij mijn scooter , is geel uit de stator voor de verlichting , en electr choke .
Deze gaat ook naar de regelaar en wordt daar begrensd , tot 12 / 13 volt ongv , en gaat dan verder, naar de verl en choke , maar blijft wissel spanning.
De witte gaat alleen naar de regelaar en wordt daar omgezet naar gelijkstroom om de accu te laden via de rode draad die van de regelaar naar de accu gaat ,via de zekering naar de rest van de gebruikers . Een zwart/rode gaat naar de cdi , en is wisselspanning vanuit de ontstekings spoel.
Klopt ,de koplamp en achterlicht brand alleen als motor aan is ! Lamp kun je denk ik niet uit zetten wat vroeger bij mijn booster wel kon denk ik.Heb op dit forum ook een schema gevonden wat op de mijne lijkt..daarop lijkt het dat de cdi gelijkstroom krijgt via het contact ,dus stroom van batterij of in geval er geen batterij in zit van de spanningsregelaar en dus oorspronkelijk uit de stator.Kan dit ?
 
Last edited:
Ja dat kan , de spanning tijdens het starten wordt via de regelaar omgezet in gelijkstroom , en gaat dan verder naar je contact slot .
De draad die dan naar de accu loopt , daar staat ook spanning op , dus pas op als de accu eruit is dat je geen sluiting maakt , kan je een regelaar kosten.
 
Back
Top