Stator maakt kortsluiting fiddle II

Thomas_Hoyle

Raketje
Voertuig: Fiddle II 2009 (sym engine)
Handelscode: XS50QT

Elektrisch schema:


Ik heb als eerste de spanningsregelaar vervangen(paste net niet helemaal dus ik heb het connector haakje moeten doorknippen, verder gaan de connector plaatjes niet helemaal op elkaar).

De stator ontvangt(!) stroom waardoor de eerste koperen windingen van de draadaansluiting zijn gebrand (rook, blanke koper isolatie is beschadigd, blauwe aanslag.) Dit gebeurt wanneer de motor uitstaat(contactslot op onderbroken), op een één of andere manier onstaat er dan kortsluiting met de accu.

De stator spoelen hebben overigens een enigszins ingewikkelde koperen verbinding met elkaar. En lijkt onderling wat te verschillen per bouwjaar. Of dit wel of geen zorgen is weet ik niet.

Het motorblok is volgens mij niet elektrisch verbonden met het frame(minpool accu), vanwege de motorophanging buis met rubberen bushrings (weet even niet het Nederlandse woord) alsook de schokbreker.

Ik denk dus dat de koperen spoelen met beide fase draden (wit en geel) direct in verbinding met de accu komen te staan.

Mijn vraag is nu waar deze fase draden naartoe gaan. Naar de spanningsregelaar vooraan de scooter?

Welke andere componenten staan serieel in verbinding met de stator?

Met vriendelijke groet, Thomas.
 
Advertisement - register to remove this

Het motorblok is volgens mij niet elektrisch verbonden met het frame(minpool accu),
Natuurlijk wel, via de min-kabel van de startmotor.

Heb je wel de juiste spanningsregelaar gekocht voor jouw scooter want ondanks dat de connector van de spanningsregelaars er vaak hetzelfde uitzien, de pinbezetting is niet altijd bij elke spanningsregelaar hetzelfde.

Ik vindt het vreemd dat ondanks de spoelen van je stator staan te roken dat de zekering niet stuk gaat, zit er uberhaupt een zekering in de zekeringhouder of is deze doorverbonden of vervangen voor een veel te grote waarde zekering.

Ik denk dus dat de koperen spoelen met beide fase draden (wit en geel) direct in verbinding met de accu komen te staan.
Als de motor niet loopt en het contactslot op "uit" kan de accuspanning op geen andere manier tot bij de stator komen als via de witte en gele draad.
Daarom denk ik toch dat er iets niet goed is met de nieuwe spanningsregelaar of dat deze spanningsregelaar geen originele is en een andere pin-bezetting heeft.
 
Natuurlijk wel, via de min-kabel van de startmotor.

Heb je wel de juiste spanningsregelaar gekocht voor jouw scooter want ondanks dat de connector van de spanningsregelaars er vaak hetzelfde uitzien, de pinbezetting is niet altijd bij elke spanningsregelaar hetzelfde.

Ik vindt het vreemd dat ondanks de spoelen van je stator staan te roken dat de zekering niet stuk gaat, zit er uberhaupt een zekering in de zekeringhouder of is deze doorverbonden of vervangen voor een veel te grote waarde zekering.


Als de motor niet loopt en het contactslot op "uit" kan de accuspanning op geen andere manier tot bij de stator komen als via de witte en gele draad.
Daarom denk ik toch dat er iets niet goed is met de nieuwe spanningsregelaar of dat deze spanningsregelaar geen originele is en een andere pin-bezetting heeft.
Dat is deze.


Ik dacht dat er onder de treeplank 16A op beide zekering houders stond. (Kan een zekering een grijs gebied hebben, zeg maar half gaar)?

Ik denk dat de twee draden direct naar de spanningsregelaar lopen, en de andere naar de accu, klopt dat?

Maar de accu is in serie verbonden met de spanningsregelaar?

En kan Ik met de multimeter testen of de spanningsregelaar slecht is?
 
Dat is deze.
Sym 4=takt staat inderdaad in het lijstje dus dan mag je ervan uitgaan dat deze de juiste is, alhoewel met webshops weet je het nooit.

ik dacht dat er onder de treeplank 16A op beide zekering houders stond.
Deze Sym heeft inderdaad 2 zekeringen volgens het elektrische schema dat je hebt toegevoegd.
1 van 15A en de andere van 10A, zitten deze waardes er ook zo in of andere?

Ik denk dat de twee draden direct naar de spanningsregelaar lopen, en de andere naar de accu, klopt dat?
Dat klopt.
De gele en witte draad is de wisselspanning van de stator naar de spanningsregelaar, de spanning op de gele draad wordt begrensd door de regelaar naar +/- 12Volt en wordt gebruikt voor de verlichting en elektrische choke.
Ook maakt de spanningsregelaar 12V gelijkspanning voor de boordspanning en het laden van de accu.
Daardoor loopt de rode bedrading naar het contactslot en via een 15A zekering naar de accu.
De groene bedrading loopt naar de massa (= uiteindelijk min-pool accu)
Dus je ziet dat dit alles, waar momenteel kortsluiting is, VOOR het contactslot zit.

Maar de accu is in serie verbonden met de spanningsregelaar?
Elektrisch gezien zit de accu parallel aan de spanningregelaar, maar ik begrijp je zienswijze.

En kan Ik met de multimeter testen of de spanningsregelaar slecht is?
Nee niet echt, als je heel goed zoekt zul je wel ergens een overzichtje vinden met waardes maar deze methode is zeer onbetrouwbaar.

Dit is hetzelfde als een auto beoordelen op de carosserie en laklaag zonder te kijken naar de motor of interieur.
 
Ik heb als eerste de spanningsregelaar vervangen(paste net niet helemaal dus ik heb het connector haakje moeten doorknippen, verder gaan de connector plaatjes niet helemaal op elkaar).
Ook dit zegt al genoeg. Heb dit zelf ook al een keer gehad , met een Grande Retro , ook volgens de website de juiste , maar een kleine plof en regelaar hemelen . Terwijl de connector wel precies paste .
 
Ook dit zegt al genoeg. Heb dit zelf ook al een keer gehad , met een Grande Retro , ook volgens de website de juiste , maar een kleine plof en regelaar hemelen . Terwijl de connector wel precies paste .
Een originele sym spanningsregelaar proberen? Onderstaande met montage spoor is de origine. Met 2022 erop is die er nu in zit.
 

Attachments

  • IMG_20240523_110919.jpg
    IMG_20240523_110919.jpg
    99.9 KB · Views: 9
Last edited:
Zou eerst even de stator meten , of deze nu geen sluiting maakt met massa , nu de isolatielak eraf gebrand is . Je zou dan inderdaad de originele regelaar kunnen proberen , maar eerst voordat je alles aansluit , de gele en witte draad meten , of er inderdaad spanning op staat .
 
Zou eerst even de stator meten , of deze nu geen sluiting maakt met massa , nu de isolatielak eraf gebrand is . Je zou dan inderdaad de originele regelaar kunnen proberen , maar eerst voordat je alles aansluit , de gele en witte draad meten , of er inderdaad spanning op staat .
Op welke meetpunten meet ik dit? Isolatie zit er nog wel redelijk op trouwens, wel aangeslagen met rook.

Heeft een (ontwerpmatige) onderbreking van een koperen winding naar een naastliggende winding iets technisch te betekenen?

Stomme vraag: is de ijzeren kern trouwens geïsoleerd? Ik denk het wel. Maar ik vraag het even voor de zekerheid.
 
Last edited:
Volgens mij is de kern één met de grondplaat , maakt dus massa . Om te meten zou je de weerstand van de spoelen moeten meten t.o.v. de massa
(grondplaat) Dus witte en gele draad . In de manual staat waarschijnlijk de weerstand vermeld , van de betreffende spoelen .
Post automatically merged:

Heeft een (ontwerpmatige) onderbreking van een koperen winding naar een naastliggende winding iets technisch te betekenen?
Dat komt omdat je stator 2 fase af geeft dus 2 verschillende soorten windingen
 
Volgens mij is de kern één met de grondplaat , maakt dus massa . Om te meten zou je de weerstand van de spoelen moeten meten t.o.v. de massa
(grondplaat) Dus witte en gele draad . In de manual staat waarschijnlijk de weerstand vermeld , van de betreffende spoelen .
Post automatically merged:


Dat komt omdat je stator 2 fase af geeft dus 2 verschillende soorten windingen
Zijn die twee sinussen 180 graden van elkaar verschoven en is dat voor een betere continuïteit van stroom, klopt dat?
 
Zijn die twee sinussen 180 graden van elkaar verschoven en is dat voor een betere continuïteit van stroom, klopt dat?
Zover gaat mijn kennis nu ook weer niet , weet dat de witte voor laden wordt gebruikt , en de gele voor verlichting / choke . Zitten ook beide op de regelaar , welke de gele draad begrenst op 12 volt . Daarop kan @Sparky je een betere uitleg over geven denk ik .
In de manual staat voor de witte en groen = 0,6 -0,1 ohm , en voor de geel en groen = 0,8 -0,1 ohm waarvan groen de massa is
 

Attachments

Zover gaat mijn kennis nu ook weer niet , weet dat de witte voor laden wordt gebruikt , en de gele voor verlichting / choke . Zitten ook beide op de regelaar , welke de gele draad begrenst op 12 volt . Daarop kan @Sparky je een betere uitleg over geven denk ik .
In de manual staat voor de witte en groen = 0,6 -0,1 ohm , en voor de geel en groen = 0,8 -0,1 ohm waarvan groen de massa is
Is dit een GY6 format?
 
Natuurlijk wel, via de min-kabel van de startmotor.

Heb je wel de juiste spanningsregelaar gekocht voor jouw scooter want ondanks dat de connector van de spanningsregelaars er vaak hetzelfde uitzien, de pinbezetting is niet altijd bij elke spanningsregelaar hetzelfde.

Ik vindt het vreemd dat ondanks de spoelen van je stator staan te roken dat de zekering niet stuk gaat, zit er uberhaupt een zekering in de zekeringhouder of is deze doorverbonden of vervangen voor een veel te grote waarde zekering.


Als de motor niet loopt en het contactslot op "uit" kan de accuspanning op geen andere manier tot bij de stator komen als via de witte en gele draad.
Daarom denk ik toch dat er iets niet goed is met de nieuwe spanningsregelaar of dat deze spanningsregelaar geen originele is en een andere pin-bezetting heeft.
Spanning blijft staan op witte en gele stator (fase) draden. Of het contact op aan of uit staat maakt daarbij niet uit.
 

Attachments

  • IMG_20240625_230251.jpg
    IMG_20240625_230251.jpg
    218.2 KB · Views: 4
  • IMG_20240625_225513.jpg
    IMG_20240625_225513.jpg
    77.8 KB · Views: 4
  • IMG_20240625_224215.jpg
    IMG_20240625_224215.jpg
    99.4 KB · Views: 4
  • IMG_20240625_223212.jpg
    IMG_20240625_223212.jpg
    109.5 KB · Views: 4
Last edited:
Spanning blijft staan op witte en gele stator (fase) draden. Of het contact op aan of uit staat maakt daarbij niet uit.
Daar mag helemaal geen gelijkspanning staan zoals reeds aangegeven.
Op deze draden komt pas een wisselspanning als de motor draait, dan pas draaien de magneten van het vliegwiel langs de spoelen voor verlichting en laden accu en dan pas wordt er een wisselspanning gegenereerd op die witte en gele draad.

Trek tijdens de meting de spanningsregelaar er eens uit, als het aan de spanningsregelaar ligt, kan het niet anders dan dat de gelijkspanning weg is, tenzij je plus en min gewisseld hebt bij de accu.
 
Daar mag helemaal geen gelijkspanning staan zoals reeds aangegeven.
Op deze draden komt pas een wisselspanning als de motor draait, dan pas draaien de magneten van het vliegwiel langs de spoelen voor verlichting en laden accu en dan pas wordt er een wisselspanning gegenereerd op die witte en gele draad.

Trek tijdens de meting de spanningsregelaar er eens uit, als het aan de spanningsregelaar ligt, kan het niet anders dan dat de gelijkspanning weg is, tenzij je plus en min gewisseld hebt bij de accu.
Okay, nieuwe spanningsregelaar erin. Werkt nu goed. 14V laadspanning en verlichting. Batterij spanning loopt na een tijdje (contact op uit) wel iets terug. Van 13,3V naar 13V.

Nog even terzijde: is waarom alleen een fasedraad met aarde te zijn verbonden en de andere niet?
 
Last edited:
Laadspanning is oke.
Verder is het normaal dat de accu in rust, zakt naar een lagere waarde.

Je vraag snap ik niet.
 
Laadspanning is oke.
Verder is het normaal dat de accu in rust, zakt naar een lagere waarde.

Je vraag snap ik niet.
Ja, laatste zin kwam een beetje raar tot stand.

Ik bedoelde dat nieuwsgierig: Wat zijn de elektrische verbindingen in en rondom de stator?

Ik veronderstel dat er twee fasedraden zijn, met elk, afzonderlijk verbonden koperen windingen, waarvan één verbonden met de gelamelleerde ijzeren kern, dat op zijn beurt weer verbonden is met de massa(via die uitsparende ring van de rechter oliecarter wand).
 
Beide fase zijn met massa verbonden via de stator en het carter naar massa / frame / min accu , daarom is een goede massa van het blok ook essentieel . Het kan ook zijn dat de stator nog extra een massa draad voert naar de connector die bij het vliegwiel zit . Maar ook dan zijn beide fase aan massa verbonden . Anders zou één fase , nooit een gesloten circuit kunnen vormen , als hij niet aan massa hangt.
 
Back
Top