Start en rij probleem Sym Symphony

PREEFORT58

Well-Known Member
Hallo,

Mijn Sym Symphony 4tak std (2011) heeft een heel vreemd probleem
Afgelopen week reed ik richting mijn werk over de doorgaande weg, toen ik over een drempel reed begon mijn scooter plots te stotteren en na 40m stond ik stil. Vervolgens heb ik hem langs te kan gezet en diezelfde avond er mee naar huis gereden met moeite.

Toen ik thuis was probeerde ik hem nog te starten, ik heb getest op het standaard en zonder het standaard het hele vreemde is als ik hem op het standaard zet start hij zonder probleem en zonder standaard start hij niet.

Ik heb 2 a 3 maanden geleden problemen met mijn achterlicht gehad, dit heb opgelost met een tyrap bij bekabeling achter mijn stuurkap. Ik heb daarom ook een sterk vermoeden dat het in me elektrische circuit het probleem zit.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

het hele vreemde is als ik hem op het standaard zet start hij zonder probleem en zonder standaard start hij niet.
Zo vreemd is dit niet, waarschijnlijk zit er een drukschakelaar bij de (bok)standaard.
Dit is een beveiliging dat de scooter, tijdens de start, niet plots vooruit schiet wanneer het achterwiel op de grond staat.
Op de bok staat het achterwiel immers vrij.

Kijk of er geen vuil/oxidatie zit op deze schakelaar.
Zou sowieso ALLE contacten (verlichting/stekkers) nazien op vuil/oxidatie.
Vergeet ook niet om de accupolen te checken.

Wat ik al vaker op deze site heb gezegd:
Oxidatie is vaak de grote boosdoener...!!!

een tyrap bij bekabeling achter mijn stuurkap.
Kabelbreuk is zeker ook mogelijk en de moeite waard om na te kijken...
 
De bokschakelaar was ook het eerste waar ik aan dacht, echter op het schema wat ik heb van de Symphony kan ik geen switch ontdekken.
De cdi wordt in en uit geschakeld door de geschakelde plus van het contactslot en de kill-switch zit in serie met de pickup-spoel.

Ik denk eerder aan een geschuurde draad die sluiting maakt tegen het frame of andere draad of een connector die niet in elkaar zit en even een onderbreking vertoont bij de schok die je scooter krijgt bij het van de bok nemen.
 
Heb gisteren dus goed gekeken echter nadat ik alle bekabeling had gecontroleerd heb ik niks kunnen vinden, zojuist hem bij de monteur gebracht. Vokgens hem zou het aan het type brandstof liggen dat ik tank en dat ik alleen v power mag tanken... Heb dit verhaal nog nooit gehoord, hij staat daar iedergeval en hij zou me laten weten..
 
Vokgens hem zou het aan het type brandstof liggen dat ik tank en dat ik alleen v power mag tanken...
Gezien de, door jouw benoemde, klachten lijkt het mij (zeer) onwaarschijnlijk dat het aan de brandstof ligt.
Dan zou je scooter namelijk moeilijk/haperend moeten rijden, veel rook uit de uitlaat o.i.d.
Als de monteur zeker van zijn zaak is, dan zouden al je problemen opgelost zijn met andere brandstof....
Lijkt mij stug, maar de wonderen zijn de wereld niet uit... ;)
 
Lijkt me ook heel wazig verhaal, gezien je schreef:

PREEFORT58 said:
toen ik over een drempel reed begon mijn scooter plots te stotteren en na 40m stond ik stil.

En bovendien:

PREEFORT58 said:
als ik hem op het standaard zet start hij zonder probleem en zonder standaard start hij niet.

Dus toen je over een drempel reed was de brandstof ineens niet meer goed en van de voren wel.
Bovendien kan de samenstelling niet ineens veranderen als je de scooter op de standaard zet en van de standaard neemt.

Kijk maar eens of je vonk hebt op het moment dat je hem van de standaard neemt en je de scooter niet meer gestart krijgt.
 
Back
Top