start als nieuw, met te weinig (?) compressie?

C-Row

roeiende kraai
zojuist eindelijk de compressie van m'n Kymco Agility 50i (Euro 4) getest, komt warm net boven de 11 bar. (koud nèt eronder)
online vind ik waarden van 16 of 18(!) bar, die laatste lijkt me erg hoog.
het typische is dat de scooter koud aanslaat als ik maar naar de startknop "wijs", warm heeft ie misschien 2 omwentelingen nodig.
over de trekkracht, vooral met passagier, ben ik dan weer niet tevreden, maar moet ik dat dan in die compressie zoeken?
vervolgens was de slang in zijn perskoppeling een beetje gesmolten en zat de schroefkoppeling vast in de cilinderkop, dus kon ik eerst de onderste koelkap aan de kant vouwen om de schroefkoppeling eruit te draaien (de slang pakte niet meer in de draairichting)
filmpje koude start
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dat bedoel ik. @C-Row Daar hoef je het dus niet te zoeken. Zou eerder de afstelling langs gaan.
dank alvast, toch vind ik het maar raar omdat ik diverse (oudere) workshop manuals vind die 16 bar voorschrijven, eentje noemt 12,8 "low" en problematisch. (?) qua afstelling: net een rondje proef gereden met een koudere bougie, die ook wit begon te kleuren: ik heb een te arm mengsel. nu de oorzaak nog vinden en aanpakken.
lees net ook dat goedkope compressiemeters met slang (HBM, ja dus) teveel druk verliezen door uitzetting van die slang. klinkt logisch. dan kan het kloppen dat die gemeten waarde te laag is, terwijl de compressie gewoon in orde is.
 
Last edited:
dank alvast, toch vind ik het maar raar omdat ik diverse (oudere) workshop manuals vind die 16 bar voorschrijven, eentje noemt 12,8 "low" en problematisch. (?) qua afstelling: net een rondje proef gereden met een koudere bougie, die ook wit begon te kleuren: ik heb een te arm mengsel. nu de oorzaak nog vinden en aanpakken.
lees net ook dat goedkope compressiemeters met slang (HBM, ja dus) teveel druk verliezen door uitzetting van die slang. klinkt logisch. dan kan het kloppen dat die gemeten waarde te laag is, terwijl de compressie gewoon in orde is.
Precies. Dan nog is 11 genoeg lijkt me. Zou toch eerst eens de gehele afstelling na lopen. Dit is een injectie geloof ik. Denkbaar je hem iets rijker moet laten zetten. Zal een dealer vast kunnen.
 
Precies. Dan nog is 11 genoeg lijkt me. Zou toch eerst eens de gehele afstelling na lopen. Dit is een injectie geloof ik. Denkbaar je hem iets rijker moet laten zetten. Zal een dealer vast kunnen.
nee, geen injectie, al doet de naam dat vermoeden, maar Dellorto ECS. carburateur met "valse-lucht-regelkleppen" zeg maar.
Vaak wordt compressieverhouding verwisseld met compressie.
compressieverhouding is volgens die WPH wèl 1:11, 1:18 zou helemaal een Diesel zijn! ;)
 
zojuist eindelijk de compressie van m'n Kymco Agility 50i (Euro 4) getest, komt warm net boven de 11 bar. (koud nèt eronder)
online vind ik waarden van 16 of 18(!) bar, die laatste lijkt me erg hoog.
het typische is dat de scooter koud aanslaat als ik maar naar de startknop "wijs", warm heeft ie misschien 2 omwentelingen nodig.
over de trekkracht, vooral met passagier, ben ik dan weer niet tevreden, maar moet ik dat dan in die compressie zoeken? (gekke vraag, zou de lage compressie juist kunnen komen omdat er stiekum een 70 cc op zit die alleen niet tot z'n recht komt door een te kleine sproeier of de elektronische begrenzing/emissieregeling)
vervolgens was de slang in zijn perskoppeling een beetje gesmolten en zat de schroefkoppeling vast in de cilinderkop, dus kon ik eerst de onderste koelkap aan de kant vouwen om de schroefkoppeling eruit te draaien (de slang pakte niet meer in de draairichting)
filmpje koude start
Dus heb je online wat gevonden..volgens mij snap je dondersgoed dat dit te veel is. (die waardes haal je niet) Dat dit niet klopt, klopt omdat dit te veel is voor 50cc. In veel topics lijk je te weten waar je het over hebt.. dus snap je ook dat je je compressie die je gemeten hebt goed is en andere richtingen op moet.die richting is afstelling. Compressie is goed. Nu kop en schouders onder afstelling en je komt er wel
 
het verschil tussen kg/cm2 en bar "converteer" ik niet, dat noem ik gewoon "afronden", het verklaart geen hiaat van 4 of 7 bar resp. kg/cm2
wat is jouw bron hierboven?
ik lees de tekst naast jouw tabel als: als de druk 12,8 kg/cm2 is, is deze laag (bij de People S staat precies dezelfde tekst, terwijl bij de specs op pag. 8 staat: Compression pressure 15 kg/cm2) (compression ratio erboven: 9,5, een stuk lager dan de 1:11 van de Agility)
 
Waarom wil je eigenlijk compressie testen? Omdat je onderin weinig trekkracht hebt?

Want dat is sowieso een issue met elke 50cc 4t.
 
Waarom wil je eigenlijk compressie testen? Omdat je onderin weinig trekkracht hebt?

Want dat is sowieso een issue met elke 50cc 4t.
nee, gewoon eens om te kijken hoe het er voor staat bij een blok dat 24500 km gedraaid heeft, als je her en der leest dat het rond die kilometerstand helemaal òp kan zijn..
en onderin heb ik eigenlijk geen klachten, meer vanaf halverwege en op top (die te bereiken met passagier achterop, terugvallen tegen wind/heuvel op, of tussenacceleratie na afremmen in het verkeer.
 
Bij mijn Agility kwam de originele cilinder er na 25k perfect vanaf. Zou zo weer gemonteerd kunnen worden. Als je een beetje zuinig bent gaat het veel langer mee. Ben overigens wel blij met 72cc.
 
Bij mijn Agility kwam de originele cilinder er na 25k perfect vanaf. Zou zou weer gemonteerd kunnen worden. Als je een beetje zuinig bent gaat het veel langer mee. Ben overigens wel blij met 72cc.
dat geeft de burger weer moed: maar aangezien ik hem gekocht heb met al 23900 erop, en eenmaal thuis wat dingetjes van achterstallig onderhoud (riem met droogtescheuren en minimum breedte) en mislukte pogingen tot "tuning" (gaten in het luchtfilterelement geknipt?!) tegenkwam, wilde ik dus weten hoe erg het was.
na wat gedegen onderhoud start en draait hij nu heel netjes, maar zoals gezegd, met passagier achterop wil ik nog wat vlotter weg komen en een iets hogere (binnen de marges) top zou ook welkom zijn.
 

Ik volg je nu.
Er staat 15 kg/cm² in de specs en jouwe heeft ca 11.
ik lees de tekst naast jouw tabel als: als de druk 12,8 kg/cm2 is, is deze laag (bij de People S staat precies dezelfde tekst, terwijl bij de specs op pag. 8 staat: Compression pressure 15 kg/cm2) (compression ratio erboven: 9,5, een stuk lager dan de 1:11 van de Agility)
Ik lees dat eigenlijk niet zo.
Overigens vind ik 11 bar i.p.v. 15 bar voor een cilinder na 24.500 best een redelijke waarde. Zeker niet bij een huis-tuin en keuken meter. :yum:


over de trekkracht, vooral met passagier, ben ik dan weer niet tevreden, maar moet ik dat dan in die compressie zoeken?
Als alles in de overbrenging netjes is en juist afgesteld dan is op een gegeven moment de max wel bereikt.
Trekkracht op een 50cc 4takt scooter zal nooit echt denderend zijn.
Wat is je vergelijkingsmateriaal om te stellen dat deze eventueel niet adequaat is?
 
Iets sterkere trekveren willen wel helpen.


Wat naar origineel komt is 1000RPM veren.. En die zijn wel een verbetering, maar daarnaast ook een beetje twijfelachtig te sterk.
Het is wel fijn dat hij dan bij een wat hogere RPM oppakt. Maar nadeel in deze is dat de koppeling ook op een wat hogere toerental wat sneller ontkoppelt.. En dat rijd wel iets minder fijn als je op een vrij laag toerental zit.(tegen bijna stationair aan)

Helaas bestaat er naar mijn weten geen 500 of 800 RPM trekveren.

Weet ook niet of dit wel zo`n voordeel gaat zijn op een 50cc cilinder scooterje).



En dit zoals boven al aangegeven is:

Als alles in de overbrenging netjes is en juist afgesteld dan is op een gegeven moment de max wel bereikt.
Trekkracht op een 50cc 4takt scooter zal nooit echt denderend zijn.
Wat is je vergelijkingsmateriaal om te stellen dat deze eventueel niet adequaat is?


Wil je beter trekken is een 60 / 65cc toch wel het minimale wat je wilt hebben.. Om een beetje beter vooruit te komen.
Zou zelf ook niet meer terug willen naar die 50cc. (kymco / GY6 blok)
 
Back
Top