speedfight rem probleem!!

speedyfight 1

Well-Known Member
vandaag mijn achter rem eens nagekeken
omdat hij af en toe bleef hangen als ik geremd had.
klauw er compleet afgehaald en uit elkaar gehaald.
alles goed schoongemaakt en weer gemonteerd.
toen begonnen de problemen : rem ontluchten.
dacht :dat is zo gefixt.
jammer maar mooi niet dus.
krijg mijn rem systeem niet meer op druk.
wat ik ook doe.
wie weet raad?
voorheen had ik wel druk en werkte alles.
op het blijven hangen na dan.

ik weet er zijn tig topics over en die heb ik ook gelezen
en alles al geprobeer dmaar niks hielp.

graag even een duidelijke uitleg hoe je bij een speedfight de achter rem op de juiste en goede manier ontlucht.
 
Advertisement - register to remove this

???
en hoe moet dat dan werken?
normaal is het : paar keer pompen en ontluchtings nippel openen weer dicht en zo verder.
aangezien ik alleen de remklauw los heb gehad.
maar in dit geval werkte dat dus niet.

graag even een duidelijke uitleg.
 
Benodigdheden :
1 transparant buisje wat je over je ontluchtingsventiel kan doen
1 potje voor overige remvloeistof
1 flesje remvloeistof
Een steeksleutel maat 10
En wat het makkelijkst is 2 personen.

Hoe je te werk gaat:
Als eerst haal je het reservoir open van je je achterrem, vervolgens druk je het transparante slangetje op het ontluchtingsventiel bij je klauw. Je zet het potje in bereik van het slangetje, goed zorgen dat het slangetje in het potje blijft zitten.
Nu zorg je dat 1 iemand bij de remhendel staat en de ander bij de klauw. Draai het ventiel zo los dat als de remhendel wordt ingeknepen er vloeistof door het slangetje komt.

Ontluchtingsventiel opendraaien en remhendel in knijpen en vasthouden, ontluchtingsventiel dichtdraaien en pas als hij helemaal dicht is de remhendel los laten.
Na een aantal keer kijken of er in het reservoir nog genoeg vloeistof zit en eventueel bijvullen.

De actie opendraaien en dichtdraaien blijven doen tot er geen lucht meer in het slangetje komt maar alleen vloeistof. Vervolgens ventiel dichtdraaien en reservoir bijvullen tot deze op zijn max zit en dan die ook dicht maken.

Mocht dit niet werken kan het altijd nog zijn dat er lucht in de klauw blijft zitten.
Zit tussen de 2 klauwdelen nog wel het rubberen ringetje of koperen ringetje? Anders kan je hem nooit op druk krijgen.
 
Last edited:
???
en hoe moet dat dan werken?
normaal is het : paar keer pompen en ontluchtings nippel openen weer dicht en zo verder.
aangezien ik alleen de remklauw los heb gehad.
maar in dit geval werkte dat dus niet.

graag even een duidelijke uitleg.

dat komt omdat lucht naar boven wil , en kan dus blijven hangen onderweg in de leiding bijv. , en kan dus zijn dat als je de andere kant ontlucht of eerder dat het wel wil.
 
ik heb het gedaan zo als elixz uitlegd.
kwam alleen nog maar remolie uit zonder lucht en toch totaal geen druk.
zo doen ze dat ook bij auto's en dat werkt altijd.
maar helaas niet bij mijn scooter.

graag uitleg over hoe de ontluchtings methode anders te doen zodat hij wel weer werkt.
 
Overigens klopt de uitleg van Elixz niet helemaal.

Je moet EERST een paar keer pompen, DAN houd je de remhendel vast en DAN haal je pas de ontluchtingsnippel een slag los. Laat een beetje lucht/vloeistof eruit lopen en draai hem weer dicht. Vervolgens weer een aantal keer pompen.

Met de banjobouten precies hetzelfde verhaal, daar blijft idd vaak lucht in zitten.

Wat je ook zou kunnen toen is alle vloeistof eruit laten, en dan via de ontluchtingsnippel met een spuit erin spuiten, dan komt er al veel lucht mee naar boven met de vloeistof. Dan is het nog een kwestie van een paar keer ontluchten zoals hierboven beschreven staat en dan zou het goed meoten zijn.

Tenzij je de klauw verkeerd in elkaar hebt gezet of met slechte materialen.
 
ik begrijp niet hoe dat moet gaan met het los maken van de banjo bouten.
en dat met die spuit lijkt mij een kliederboel te worden.
en vergeet niet het gaat hier om de achter rem.
die leiding is best wel lang.
 
De spuit ze je een slangetje op (gewoon stukje benzineslang) en dan past het precies op de ontluchtingsnippel.

De banjobout ontluchten is gewoon een paar keer pompen, dan de remhendel inhouden en de banjobout zo ver losdraaien totdat er wat uit komt blazen/stromen, vervolgens weer vast draaien en de remhendel loslaten en wat pompen. Vervolgens doe je het bij de andere banjobout op de remklauw zelf.
 
en dit werkt vaker goed , omdat zoals ik al zei lucht niet best naar beneden wil , en wat je eigenlijk doet is de vloeistof 1 kant op pompen samen met de lucht , en dan blijft de lucht steeds hangen en/of gaat wel door de leiding heen en weer maar er niet uit.


ik heb zelf een remontluchter , een degelijke op een compressor ,dit is soms ook erg makkelijk maar doe je dit niet vaak is het een beetje prijzige oplossing ;)
 
dus even voor de duidelijkheid :
rempomp vullen , aantal keer pompen en ingeknepen houden , banjo bout van de rempomp los maken zodat er wat uit komt en weer vast.
dit aantal keer zo doen en het zelfde met die van de remklauw.
klopt dit?
 
dus even voor alle duidelijkheid :
rempomp vullen , paar keer pompen en vast houden en ontluchten via de banjo bout.
bij vullen via de rempomp of via de ontluchtings nippel op de remklauw?
zag een ontluchtings set bij de scooter zaak waar ik altijd ga.
kost 17,95 euro.
niet via een compressor maar misschien een goede optie??
 
wat meestal ook helpt gewoon de hele rem met de slang eraf halen, remvloeistof erin en een de slang recht naar boven en de klauw een beetje heen en weer bewegen/draaien ondersteboven etc. lucht gaat naar boven dus dan zou het ook lukken. wel even een plaatje metaal oid. ertussen doen anders moet je hem weer met een schroefendraaier los maken.
 
Als heel je systeem droog staat zou ik persoonlijk het altijd vullen via de ontluchtingsnippel.

Als er al vloeistof in zit (Jouw geval) gewoon bijvullen via het reservoir.

Die set kan misschien wel iets leuks zijn, maar zonder foto/beschrijving kunnen wij je daar ook niet mee helpen.
 
kan zo gauw geen foto's plaatsen.
dus bij deze de link.
ik geef toe het is niet zo goed te zien maar wil dinsdag eens gaan kijken of het wat is.
de complete remsysteem van mijn scooter halen voor te ontluchten vind ik toch echt wel wat overdreven.
ga morgen avond eens lekker kliederen met die banjo bouten.
als die rem weer werkt kan ik weer rijden met mijn scooter.
nu heb ik alleen een voor rem.
en dat lijkt mij totaal niet veilig als ik een noodstop moet maken onverwacht.

http://www.cycleshopheerlen.nl/?cat=producten
 
ja oke dan is het idd teveel werk.
je kan wel proberen de remklauw wat heen en weer te bewegen. meestal blijft daar het meeste lucht in zitten en iets naar achter trekken zodat er wat meer spanning opkomt en het lucht beter omhoog gaat.
 
Back
Top