Ontluchten rem speedfight 2

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik ben me remolie opnieuw aan het verversen omdat me remmen sponzig aanvoelen. De scooter staat nou al meer dan een 1 jaar al stil dus ik moet er even wat meer tijd aan besteden om het sneller weer rijdend te krijgen. Ik heb zoiezo voor het ontluchten nieuwe remblokjes gekocht om te zorgen dat ie goed op druk is. Ook heb je aan 1 kant de remhendel vervangen.

Op dat palletje wat naar binnen gaat zat een rubbertje, die heb ik maar verwijderd omdat die al heel erg gaar was en niks mee te beginnen was. Voor het ontluchten had ik zo`n ontluchtingspomp gekocht van buzetti. Nou kon ik daar de vloeistof ermee uitzuigen, maar erin drukken is een ramp.
Ik heb het slangentje op de ontluchtingsnippel gedaan, maar dat slangentje valt er steeds weer af. Of hij gaat schuin hangen en trekt het valse lucht naar binnen. En daarnaast als je de ontluchtingsnippel los draait dat zit het schroefdraad ook los waardoor al het remvloeistof eruit komt lopen, dus niet echt een suc6 zo`n buzzetti ontluchtingspomp.

Dus ik dacht ik doe het wel zonder die pomp maar dan gebruik ik wel die slangen en dat potje wat eraan zit.
Nou had ik alle oude vloeistof verwijderd en nieuwe vloeistof in het potje gedaan. Paar keer blijven pompen maar het remvloeistof wilt niet zakken in het reservoir. Dus ontluchtingsnippel open en dicht gehad maar het zakt nog steeds niet, wat gaat er fout? Dat rubbertje op dat palletje lijkt me het probleem toch niet? Verder is het reservoir helemaal open zonder dat rubber en deksel.
 
Advertisement - register to remove this

het is dan ook niet de bedoeling dat je de hele nippel eruit draait , een halve slag is meer dan genoeg meestal , en bovendien klopt het dat de machine aanzuigt , zo ontlucht ie de boel. eerst pompen , daarna pas nippel los , en pas op dat je de vloeistof op een hoog niveau houdt in het potje.

onluchten van dit systeem is meestal koekie-eitje , wat ik doe ik : gewoon vloeistof erinl, deksel er los op. dan pompen , 3 a 4 keer , dan remhendel ingeknepen houden en ontluchtingsnippel 1 seconde los draaien en weer dicht , dit net zo lang tot er druk op zit en alle lucht er dus uit is.

nu kan het zijn dat het systeem moeilijk doet , wat ik dan wel vaker doe is eerst de pomp boven ontluchten , dit doe je door de slang eraf te halen , vinger op het gat zodat het afdicht , en ontluchten tot je druk krijgt , duurt maar even , als dit niet gebeurd is je rempomp al niet goed.

daarna als de pomp op druk is de hendel vasthouden en de slang monteren , dan de slang onderaan ontluchten ,benje hier klaarmee draai je de slang op de klauw en ontlucht deze.

ook kun je soms de slang ontluchten door de banjobout iets los te draaien en weer dicht.
 
heb geen buzzettie onzin nodig.
gewoon een doorzichtig stuk slang en een oude olie bus of zo.
eentje met een normale dichte vlakke dop.
in die dop een gaat maken zodat die slang er net doorheen gaat.
ander uiteinde op je remnippel en ontluchten maar zo als melf#50 zegt.
dus die buzzettie pomp is puu weggegooit geld.
 
heb geen buzzettie onzin nodig.
gewoon een doorzichtig stuk slang en een oude olie bus of zo.
eentje met een normale dichte vlakke dop.
in die dop een gaat maken zodat die slang er net doorheen gaat.
ander uiteinde op je remnippel en ontluchten maar zo als melf#50 zegt.
dus die buzzettie pomp is puu weggegooit geld.

Net of ik het van te voren wist dat die pomp set weg gegooid geld is.
Ging er toch wel vanuit dat het goed zou werken. En trouwens ik had die nippel niet helemaal eruit gedraait maar een klein slagje. Genoeg dus om bij het vullen met die pomp dat het er weer eruit kwam zetten. Dus toch niet helemaal de manier.

Daarnaast heb ik het reservoir gevult en ben met de remhendel gaan pompen, zowel met de ontluchtingsnippel open en dicht, maar het remvloeistof in het reservoir wilt niet gaan zakken. En daar ligt me probleem.
 
Volgens mij zit op die speedfight een AJP remsysteem.

Ik ben zelf monteur en heb er dagelijks mee te maken.
maar als het gaat om een AJP remsysteem gaat dit een stuk lastiger dan een brembo of oid.
Soms ben daar wel een tijdje zoet mee/ en moet een aantal dingen proberen. op een of andere manier blijft er wat lucht in de klauw of pomp hangen.

wat iedergeval helpt is:
-Remhevel demonteren en pompen met een schroevendraaier oid(komt het compensatie gaatje helemaal los, kijk wel uit als op deze manier pompt want de remvloeistof sproeit zo tegen t plafond).

- heb aardig wat druk zet hem dan weg met een trekbandje om de remhendel, goed strak trekken.

Grt Roger Klaver
 
ik heb eigenlijk nooit last met AJP sytemen ontluchten.

@ speedyfight 1 , zo'n pomp is geen onzin ,maar het werkt niet ALTIJD even goed , maar met lastige gevallen kan het soms helpen , ook hoef je dan niet steeds de remhendel in te knijpen en ontluchtingsnippel open en dicht te draaien.

rem ontluchten is overigen vrij simpel in theorie ,de lucht gaat altijd naar boven , dus zorgen dat op alle punten de lucht naar boven kan. soms zit er bij een slang die van boven naar beneden loopt , dan weer naar boven en dan weer naar beneden. je kunt je dan voorstellen dat de lucht dan stukken moeilijker weg wil.
 
Ja dat klopt idd melf#50. Is het mogelijk om dat ding gewoon te verwijderen of gaat dit ten koste van het ontluchten van de remmen? Want volgens mij gewoon een soort van beschermings rubbetje is.

Hoe ontlucht jij normaal die AJP remsysteem?
 
Even nog even opnieuw me verhaal: (waarschijnlijk heb ik het niet goed uitgelegd)

Omdat me scooter al weer zo`n kleine 2 jaar al niet meer gebruikt is en daarom de remmen nogal sponzig zijn van de DD speedfight 2. Ben ik bezig gegaan om me remmen opnieuw te vullen. Ik heb eerst alle oude vloeistof eruit laten lopen. En even het reservoir bakje even goed schoon gemaakt met een schoon doekje. Nou had ik dus zo`n pomp (volgens mij een decompressie pomp om moteren te testen en om remmen te vullen) gekocht waarmee je dus de remmen weer mee kan vullen alleen ben ik daar niet zo over te spreken.

Het slangentje past wel op de ontluchtings nippel van de remklauw, maar hoef maar een kleine beweging te maken of de slang zit er niet goed erop. Dus ik geprobeerd te vullen via de ontluchtingsnippel (gewoon beetje opendraaien) en zo de nieuwe vloeistof erin te brengen. Maar het werkt gewoon niet omdat heel veel vloeistof er gewoon eruit loopt omdat de ontluchtings nippel een beetje los is gedraait en het vloeistof loopt er dan via de schroefdraad er weer eruit.

Nou had ik ook het reservoir gevuld met vloeistof. En dan een paar keer remmen, maar wat gebeurd er? Helemaal niks.
Normaal zou dus het vloeistof niveau in het reservoir steeds beetjes moeten gaan zakken, maar er gebeurd gewoon helemaal niks.

Ik heb wel eens eerder een grimeca systeem ontlucht en dat werkte wel normaal en had hem zo ontlucht.

De banjo bouten zijn nog niet los geweest en de klauw is ook nog nooit eerder geplist geweest.

Wat kan het zijn?

is idd een beschermrubber , je zou zonder dat rubber kunnen rijden.

Oke bedankt alvast.

Dan ga ik dit ook even proberen:

nu kan het zijn dat het systeem moeilijk doet , wat ik dan wel vaker doe is eerst de pomp boven ontluchten , dit doe je door de slang eraf te halen , vinger op het gat zodat het afdicht , en ontluchten tot je druk krijgt , duurt maar even , als dit niet gebeurd is je rempomp al niet goed.

daarna als de pomp op druk is de hendel vasthouden en de slang monteren , dan de slang onderaan ontluchten ,benje hier klaarmee draai je de slang op de klauw en ontlucht deze


Dus je haalt eerst de remslang eraf, dus helemaal die remkabelbout eruit (loopt er dan geen vloeistof eruit?)
Dus dan zet je je een vinger op dat gat waar die bout zat en dan ga je zeker met de remhevel paar keer pompen totdat er druk komt op je remhevel? (Ik neem aan dat er dan vloeistof eruit loopt?)

Dit begrijp ik dan even minder

daarna als de pomp op druk is de hendel vasthouden en de slang monteren , dan de slang onderaan ontluchten ,benje hier klaarmee draai je de slang op de klauw en ontlucht deze

Als je de hendel vast houd dan loopt er toch juist vloeistof eruit? En je zegt de slang monteren, alleen bij mij zit er nog geen nieuwe vloeistof in de remslang..

Alleen je had dus in dat eerste stukje tekst de slang bij de rempomp eraf liggen en nou in dit stukje ligt ineens bij de remklauw de kabel eraf.

Maar waar het dus op neer komt:

Eerst de pomp na kijken, dan vloeistof de slang in pomp totaal het uit de slang komt lopen aan de onderkant. Dan de kabel erop, en dan bijvullen en het laatste stukje ontluchten...
 
Last edited:
als het moeilijk zo wil ontluchten dan in verschillende stappen ontluchten , maar niet als het zo wil!

als je de rem inkijpt pomp je , als je m vasthoud pompt ie niet meer ;)
 
Ik heb het geprobeerd, maar het lukt gewoon niet. Had nog remvloeistof in het reservoir zitten. Dus boven heb ik de kabel los gemaakt. Vinger op het gaatje van de pomp, en toen voelde ik idd druk opbouw, dus de rempomp is gewoon in orde. Ik heb de kabel aan de onderkant los gemaakt. Als ik zonder reservoir deksel pomp dan gebeurd er niks, als ik het kapje monteer dan loop er wel vloeistof uit de kabel in hele kleine beetjes. Daarna heb ik het geprobeerd met die pomp. Dus pomp opnieuw aangesloten op de ontluchtingsnippel. Daarna ontluchting beetje open maar het vloeistof spoot er gewoon eruit.

Kan ik niet beter eerst de kabel aan de bovenkant losmaken en dan vullen met die pomp. En dan de kabel er weer erop, reservoir vullen en pompen? Want dan is het grootste gedeelte van de remkabel al gevult namelijk..

Wat is eigenlijk vaak het probleem met het vullen / ontluchten van dit systeem? Is dan de rempomp, de klauw of de ontluchtingsnippel? En kan er een andere nippel erin worden gedraait?
 
wat je ook kunt doen is beneden de nippel iets los draaien en met een olieclipje met remvloeistof de lucht eruit drukken.

rem ontluchten moet je snappen ,en ik vraag me af of je wel helemaal snapt hoe het werkt met ontluchten , het is namelijk vrij simpel , lucht wil naar boven , dus als je dat aanhoudt weet je WAAR je moet ontluchten.

en het is een kwestie van geduld , het is niet zo dat je na 1 keer pompen al druk hebt.

ook moet je altijd zorgen dat wanneer je ontlucht dat je tijdens het pompen de nippel dicht hebt en tijdens de nippel opendraaien de hendel aangeknepen.
 
Ik heb wel eens eerder ontlucht, maar dan was bij een grimeca en dat ging een heel stuk makkelijker dan bij AJP. Ik snap ook wel dat er niet in 1 keer druk is, dat is logisch. Dus zo noob ben ik ook niet. Maar zie maar eerst eens die vloeistof in de remkabel te krijgen. Als dit makkelijker kan zonder te morsen of te knoeien en of het er niet eruit spuit dan is de rest zo ook wel te doen.

Je hebt het nou over lucht eruit drukken, krijg amper vloeistof in die remslang.



ook moet je altijd zorgen dat wanneer je ontlucht dat je tijdens het pompen de nippel dicht hebt en tijdens de nippel opendraaien de hendel aangeknepen.

Ja dat snap heb, zo heb ik die grimeca ook ontlucht, maar toen ging er werkelijk vloeistof de remkabel in, terwijl het nou niet het geval is. Eruit zuigen met die pomp lukt nog wel, maar weer vullen is wat lastiger, want zie maar net als je 2 waterleidingen in elkaar draait zonder teflon(bij een waterkoelingset), dan loopt / spuit het ook eruit tussen het schroefdraad. Precies hetzelfde als je de ontluchtingnippel ietsie pietsie los draait en op die manier probeer te vullen.
Aan de ene kant zit ik gewoon te denken d.m.v een trechtertje om de kabel gewoon te vullen en dan weer monteren en ontluchten ofzo.

Of moet ik bij het vullen van het systeem met die pomp eerst de remkabel boven los maken. En dan met 0.5 bar erin proberen te pompen. Maar als je de rem inknijpt dan gaat toch juist het gaatje open van het reservoir? En bij het onluchten van de grimeca set had ik echt bubbels uit de leiding komen en stond er ook veel druk op, je zag het gewoon omhoog komen. Bij die AJP helemaal niks eigenlijk.

Dus ik moet eerst zorgen dat ik vloeistof in die leiding krijg. Dan kan ik pas ontlucht boven bij de remkabel.

op auto's is zo"n pomp wel handig,
ook bij het vervangen van de olie, gewoon bovenin volgieten en onderaan de pomp erop. :W

Anders probeer ik het erdoor te zuigen. Vloeistof boven in en zuigen aan de nippel.
 
Last edited:
Door vaccuum bedoel je?

Volgens de speedfight werkplaats handleiding moet het zo:

Bleeding
Caution: Support the machine in a upright
position and turn the handlebars so that
the hydraulic reservoir is level while
carrying-out these procedures.
1 Bleeding the brakes is simply the process
of removing air from the brake fluid reservoir,
master cylinder, the hose and the brake
caliper. Bleeding is necessary whenever a
brake system connection is loosened, or
when a component is replaced or renewed.
Leaks in the system may also allow air to
enter, but leaking brake fluid will reveal their
presence and warn you of the need for repair.
2 To bleed the brake, you will need some new
DOT 4 brake fluid, a small container partially
filled with clean brake fluid (from a freshly
opened container), a length of clear vinyl or
plastic hose, some rags and a spanner to fit
the brake caliper bleed valve.
3 Remove the handlebar covers for access to
the fluid reservoir (see Chapter 7) and cover
any painted components to prevent damage
in the event that brake fluid is spilled.
4 Remove the reservoir cover, diaphragm
plate and diaphragm and slowly pump the
brake lever a few times, until no air bubbles
can be seen floating up from the holes in the
bottom of the reservoir. This bleeds air from
the master cylinder end of the line.
Temporarily refit the reservoir cover.
5 Pull the dust cap off the caliper bleed valve
(see illustration). Attach one end of the clear
vinyl or plastic hose to the bleed valve and
submerge the other end in the brake fluid in
the container (see illustration). Note: To
avoid damaging the bleed valve during the
procedure, loosen it and then tighten it
temporarily with a ring spanner before
attaching the hose. With the hose attached,
the valve can then be opened and closed with
an open-ended spanner.
6 Check the fluid level in the reservoir. Do not
allow the fluid level to drop below the half-way
mark on the inspection window during the
procedure (see illustration).
7 Carefully pump the brake lever three or four
times and hold it in while opening the caliper
bleed valve. When the valve is opened, brake
fluid will flow out of the caliper into the clear
hose and the lever will move toward the
handlebar.
8 Tighten the bleed valve, then release the
brake lever gradually. Repeat the process until
no air bubbles are visible in the brake fluid
leaving the caliper and the lever is firm when
applied. On completion, disconnect the hose,
then tighten the bleed valve and fit the dust cap.
9 Top-up the reservoir, install the diaphragm,
diaphragm plate and cover, and wipe up any
spilled brake fluid. Check the entire system for
fluid leaks.


Fluid change
10 Changing the brake fluid is a similar
process to bleeding the brakes and requires
the same materials plus a suitable syringe for
emptying the hydraulic reservoir and backfilling
the system with fluid.
11 Remove the reservoir cover, diaphragm
plate and diaphragm and siphon the old fluid out
of the reservoir. Temporarily refit the reservoir
cover but do not tighten the fixing screws.
12 Remove the brake caliper and slowly push
the pistons as far back into the caliper as
possible using hand pressure or a piece of
wood for leverage, then siphon any residual
fluid from the reservoir. Refit the brake caliper.
Leave the cover off the reservoir.
13 Fill the syringe with approximately 40 ml of
new brake fluid and connect a short length of
hose to the syringe. Bleed any air from the
syringe and hose, then connect the hose to the
caliper bleed valve. Note: To avoid damaging
the bleed valve during the procedure, loosen it
and then tighten it temporarily with a ring
spanner before attaching the hose. With the
hose attached, the valve can then be opened
and closed with an open-ended spanner.
14 Open the bleed valve and carefully inject
fluid into the system until the level in the
reservoir is up to the half-way mark on the
inspection window. Tighten the bleed valve,
disconnect the hose and refit the dust cap.
15 Operate the brake lever carefully several
times to bring the pads into contact with the
disc, then check the fluid level in the reservoir
and top-up if necessary (see Daily (pre-ride)
checks).

16 Install the diaphragm, diaphragm plate
and cover, and wipe up any spilled brake
fluid. Check the system for fluid leaks.
 
je moet even wat minder ouwehoeren en doen zoals ik het zeg , doe je dit exact zo zal de lucht eruit moeten gaan , ik heb je al 3 manieren gegeven om te ontluchten en het zeker goed uitgelegd.

ik denk dat je beter het kunt laten doen en wel door iemand die niet steeds over de theorie ervan ouwehoert maar gewoon doet wat ie moet doen...

ik kan je wel boeken vol schrijven over ontluchten maar je zou het dan nog niet snappen , en via het forum kan ik je het niet voordoen..
 
Back
Top