Snelheidsverlies la souris city

Gissa2002

New Member
Beste lezers, ik heb nu ongeveer voor een jaar een la souris city 4 takt injectie en ik merk dat hij vrij snel na een grote beurt veel van zijn topsnelheid verliest en toch wel 4 km/h sneller kan rijden bij koud weer.
Hij heeft zijn laatste grote beurt gehad bij 4000km en zit nu rond de 5000km op de teller.
Direct na de grote beurt reed hij 68 op de teller en nu nog maar 58 op de teller, ook op gps is geeft hij een verschil van 10 km in snelheid aan.
Hij rijdt ook vaak tot wel 4 km/h sneller als het koud is, komt dit doordat de koude lucht minder ruimte in beslag neemt en hij dus meer kan verbranden?
Ik ben vooral benieuwd of dit een bekend probleem is en wat je hier tegen kan doen? Krijgt de scooter gewoon te weinig lucht?
Welke onderdelen vervangen zou eventueel voor de meeste snelheidswinst weer zorgen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want ik zou echt niet weten hoe dit verschil zo groot kan zijn.
 
Advertisement - register to remove this

Hij rijdt ook vaak tot wel 4 km/h sneller als het koud is, komt dit doordat de koude lucht minder ruimte in beslag neemt en hij dus meer kan verbranden?
Met deze redenatie tref je misschien de nagel op de kop.
Koude lucht bevat meer zuurstof per volumeeenheid dus het mengsel wordt daardoor juist armer en de ECU zorgt er dan voor dat er meer benzine wordt ingespoten.
Bij warm weer krijgt de motor misschien te weinig lucht, een rijker mengsel dus, de o2-sensor detecteerd dit en regelt dan de ingespoten hoeveelheid benzine terug.

Ik zou adviseren, kijk je luchtfilter eens na want deze worden nogal eens vergeten of misschien zit er wel een restrictie in de luchtfilterbuis.
 
als jij 'm een jaar hebt en hij nu op 5000 km staat, is het een nieuwe met injectie?
te weinig lucht krijgen alle standaard 50 cc viertakts, als je die kleine klepjes bekijkt ;)
maar je zou eens kunnen kijken hoe je luchtfilter eruit ziet?
die koude lucht blijft koud, heeft amper de tijd om zich op te warmen aan de cilinder vóór het weer tot ontbranding komt. als je bij mooi weer nòg langzamer gaat, zou je het hier kunnen zoeken.
 
Met deze redenatie tref je misschien de nagel op de kop.
Koude lucht bevat meer zuurstof per volumeeenheid dus het mengsel wordt daardoor juist armer en de ECU zorgt er dan voor dat er meer benzine wordt ingespoten.
Bij warm weer krijgt de motor misschien te weinig lucht, een rijker mengsel dus, de o2-sensor detecteerd dit en regelt dan de ingespoten hoeveelheid benzine terug.

Ik zou adviseren, kijk je luchtfilter eens na want deze worden nogal eens vergeten of misschien zit er wel een restrictie in de luchtfilterbuis.
Ah top, dan zal ik mijn luchtfilter eens nakijken.
Denk je dat hij in snelheid afneemt doordat het luchtfilter steeds viezer wordt?
Post automatically merged:

als jij 'm een jaar hebt en hij nu op 5000 km staat, is het een nieuwe met injectie?
te weinig lucht krijgen alle standaard 50 cc viertakts, als je die kleine klepjes bekijkt ;)
maar je zou eens kunnen kijken hoe je luchtfilter eruit ziet?
die koude lucht blijft koud, heeft amper de tijd om zich op te warmen aan de cilinder vóór het weer tot ontbranding komt. als je bij mooi weer nòg langzamer gaat, zou je het hier kunnen zoeken.
Ja het is een nieuwe injectie, heb er heel veel mee gereden naar stage en dat was toch wel 50km per dag. Ik zal sowieso eens het filter nakijken
 
Oke kleine update, ik heb het filter vervangen en dit heeft geen significante invloed gehad op de topsnelheid.
Ik heb ook naar la souris gebeld om te vragen of zij hier meer vanaf wisten maar ze zeiden dat het normaal was dat hij in snelheid afneemt na verloop van tijd en dat een volledige grote beurt nodig was om dit weer te verhelpen.
Nou ben ik erachter gekomen dat hij ook inhoudt op hellingen naar beneden, dus stel dat hij lekker warm is en op een lang recht stuk niet harder gaat dan 60, vervolgens gaat hij ook niet boven die 60 rijden als ik van een heuvel af ga. Betekend dit dan dat er iets anders mis is voor zover jullie weten?
 
Ik heb naar la souris gebeld om te vragen of zij hier meer vanaf wisten maar ze zeiden dat het normaal was dat hij in snelheid afneemt na verloop van tijd
kortom; bullshit van la sores.
omdat ze nogal beroerd zijn qua service en know-how met onderhoud vermoed ik dat ze bij het terugschroeven van onderdelen e.e.a. zo hebben afgesteld dat je nét niet tevreden bent, endus terugkomt.


en dat een volledige grote beurt nodig was om dit weer te verhelpen.
dit dus... dit is hun verdienmodel...
 
Wat ook kan zijn : dat ze een verkeerde Vsnaar hebben gemonteerd .
Hoe zou dit dan ervoor zorgen dat ie steeds langzamer gaat lopen?
Ik ben niet volledig bekend met de precieze functies van alle onderdelen dus ben benieuwd of dit misschien zou helpen idd
Post automatically merged:

kortom; bullshit van la sores.
omdat ze nogal beroerd zijn qua service en know-how met onderhoud vermoed ik dat ze bij het terugschroeven van onderdelen e.e.a. zo hebben afgesteld dat je nét niet tevreden bent, endus terugkomt.



dit dus... dit is hun verdienmodel...
Yup, ben ook zeker niet tevreden over hun service en lijkt me sterk dat er gelijk een hele grote beurt voor nodig is.
Iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen na te kijken als ie zo inhoudt ook met bergafwaarts?
 
Inderdaad wat Brute-Force zegt betreft de snaar vermoed ik. Er zit een hoop verschil tussen een Chinees Vsnaar of een kevlar piaggio bijvoorbeeld. Kan me voorstellen dat een goedkopere snaar sneller slijt/rekt waardoor deze gaat slippen of niet hoog genoeg in de poullie komt, dus minder snelheid.

Daarbij rijd ik ook de eerste 1000km.na een verse grote beurt een paar km sneller. Vind 10km verschil op een max snelheid 50 cc net binnen de perken..
 
Inderdaad wat Brute-Force zegt betreft de snaar vermoed ik. Er zit een hoop verschil tussen een Chinees Vsnaar of een kevlar piaggio bijvoorbeeld. Kan me voorstellen dat een goedkopere snaar sneller slijt/rekt waardoor deze gaat slippen of niet hoog genoeg in de poullie komt, dus minder snelheid.

Daarbij rijd ik ook de eerste 1000km.na een verse grote beurt een paar km sneller. Vind 10km verschil op een max snelheid 50 cc net binnen de perken..
Ah daar had ik nog niet aan gedacht idd, dat zal ik binnenkort maar eens bekijken dan. Dankjewel voor de toelichting!
 
Wederom een update, heb de oude v-snaar eruit gehaald en vervangen
De oude v-snaar had nog een breedte van 17.60 mm en de nieuwe een breedte van 18.00 mm
Dit bleek dan toch wel veel verschil te maken want hij rijdt nu weer rond de 67 op de teller in plaats van de 59 met de oude v-snaar.
Heel erg bedankt voor de tips allemaal en ben blij dat het met zo'n relatief goedkoop en makkelijk onderdeel te fixen was
 
Wederom een update, heb de oude v-snaar eruit gehaald en vervangen
De oude v-snaar had nog een breedte van 17.60 mm en de nieuwe een breedte van 18.00 mm
Dit bleek dan toch wel veel verschil te maken want hij rijdt nu weer rond de 67 op de teller in plaats van de 59 met de oude v-snaar.
Heel erg bedankt voor de tips allemaal en ben blij dat het met zo'n relatief goedkoop en makkelijk onderdeel te fixen was
dat die 0,4 mm zó veel verschil maakt! (gaat direct op zoek naar een snaar die ècht 18 mm is, de dayco die ik er nu om heb héét 18 mm, maar was ook maar 17,6 nieuw en ondertussen vast alweer smaller, de buitenste rand staat al weer omhoog)
 
Back
Top