cas06
Member
Hoi allemaal, ik heb wat onderzoek gedaan.
Ik heb het stukje metaal (het rode vierkantje, zie foto) eraf gezaagd en daarna gevijld om het glad te maken.
Ik heb even gekeken met een geodriehoek en de gasklep gaat ongeveer 20 graden meer open dan eerst.
Ik heb vervolgens alles gemonteerd en ben gaan rijden.
Ik kan niet zeggen dat ik een heel duidelijk verschil merk. Wel heb ik het idee dat hij op het rechte stuk wat meer toeren maakt, maar dit kan placebo-effect zijn. In het begin van de rit ging alles dus goed. Op het rechte stuk haalde ik 65 km/h teller ongeveer.
Nadat ik bij een stoplicht wegreed (na 15 minuten rijden ongeveer) gaf ik 100% gas. Er was opeens weinig koppel en het motormanagementlampje ging branden. Ook wou hij niet harder dan 50 km/h op de teller, terwijl de begrenzing uit stond met mijn speedconverter. Het leek alsof hij in een soort van noodloop zat.
Toen ik weer terugging naar 85% gas ging het motormanagement lampje uit. Schijnbaar vind hij 100% gas dus niet zo leuk. Wanneer ik dus 85% gas geef is er niks aan de hand, want dit is de ECU gewend. Als je hem te ver door draait begint het probleem pas. Verder rijdt de scooter prima, er is geen groot defect ofzo.
Er zijn een aantal mogelijkheden waarom dit kan gebeuren. Ik denk dat het een van deze twee is:
1 Hij krijgt simpelweg te weinig benzine op 100% gas en veroorzaakt daardoor een storing in de ECU. Ik rij nu met MEV1-038 injector maar misschien is een 60g/minuut beter? De kleur van de bougie zit tussen koffiebruin en zwart in, dus het lijkt me niet dat hij te arm loopt.
2 De sensor die de positie van de gasklep meet krijgt een storing, omdat er opeens veel meer gas wordt gegeven dan normaal. Het zou zo kunnen zijn dat de ECU geprogrammeerd is op maximaal 85% gas en dat hij op 100% gas niet meer weet wat hij moet doen.
Het probleem begon dus pas na een kwartier rijden. Ik begrijp niet waarom.
Als jullie nog een verklaring kunnen bedenken, laat het maar weten.
Groetjes Cas
Ik heb het stukje metaal (het rode vierkantje, zie foto) eraf gezaagd en daarna gevijld om het glad te maken.
Ik heb even gekeken met een geodriehoek en de gasklep gaat ongeveer 20 graden meer open dan eerst.
Ik heb vervolgens alles gemonteerd en ben gaan rijden.
Ik kan niet zeggen dat ik een heel duidelijk verschil merk. Wel heb ik het idee dat hij op het rechte stuk wat meer toeren maakt, maar dit kan placebo-effect zijn. In het begin van de rit ging alles dus goed. Op het rechte stuk haalde ik 65 km/h teller ongeveer.
Nadat ik bij een stoplicht wegreed (na 15 minuten rijden ongeveer) gaf ik 100% gas. Er was opeens weinig koppel en het motormanagementlampje ging branden. Ook wou hij niet harder dan 50 km/h op de teller, terwijl de begrenzing uit stond met mijn speedconverter. Het leek alsof hij in een soort van noodloop zat.
Toen ik weer terugging naar 85% gas ging het motormanagement lampje uit. Schijnbaar vind hij 100% gas dus niet zo leuk. Wanneer ik dus 85% gas geef is er niks aan de hand, want dit is de ECU gewend. Als je hem te ver door draait begint het probleem pas. Verder rijdt de scooter prima, er is geen groot defect ofzo.
Er zijn een aantal mogelijkheden waarom dit kan gebeuren. Ik denk dat het een van deze twee is:
1 Hij krijgt simpelweg te weinig benzine op 100% gas en veroorzaakt daardoor een storing in de ECU. Ik rij nu met MEV1-038 injector maar misschien is een 60g/minuut beter? De kleur van de bougie zit tussen koffiebruin en zwart in, dus het lijkt me niet dat hij te arm loopt.
2 De sensor die de positie van de gasklep meet krijgt een storing, omdat er opeens veel meer gas wordt gegeven dan normaal. Het zou zo kunnen zijn dat de ECU geprogrammeerd is op maximaal 85% gas en dat hij op 100% gas niet meer weet wat hij moet doen.
Het probleem begon dus pas na een kwartier rijden. Ik begrijp niet waarom.
Als jullie nog een verklaring kunnen bedenken, laat het maar weten.
Groetjes Cas
Attachments
Last edited: