La Souris City 2021 Euro 5 Bromscooter Injectie (opgevoerd)

Hoi allemaal, ik heb wat onderzoek gedaan.

Ik heb het stukje metaal (het rode vierkantje, zie foto) eraf gezaagd en daarna gevijld om het glad te maken.
Ik heb even gekeken met een geodriehoek en de gasklep gaat ongeveer 20 graden meer open dan eerst.
Ik heb vervolgens alles gemonteerd en ben gaan rijden.

Ik kan niet zeggen dat ik een heel duidelijk verschil merk. Wel heb ik het idee dat hij op het rechte stuk wat meer toeren maakt, maar dit kan placebo-effect zijn. In het begin van de rit ging alles dus goed. Op het rechte stuk haalde ik 65 km/h teller ongeveer.

Nadat ik bij een stoplicht wegreed (na 15 minuten rijden ongeveer) gaf ik 100% gas. Er was opeens weinig koppel en het motormanagementlampje ging branden. Ook wou hij niet harder dan 50 km/h op de teller, terwijl de begrenzing uit stond met mijn speedconverter. Het leek alsof hij in een soort van noodloop zat.
Toen ik weer terugging naar 85% gas ging het motormanagement lampje uit. Schijnbaar vind hij 100% gas dus niet zo leuk. Wanneer ik dus 85% gas geef is er niks aan de hand, want dit is de ECU gewend. Als je hem te ver door draait begint het probleem pas. Verder rijdt de scooter prima, er is geen groot defect ofzo.

Er zijn een aantal mogelijkheden waarom dit kan gebeuren. Ik denk dat het een van deze twee is:

1 Hij krijgt simpelweg te weinig benzine op 100% gas en veroorzaakt daardoor een storing in de ECU. Ik rij nu met MEV1-038 injector maar misschien is een 60g/minuut beter? De kleur van de bougie zit tussen koffiebruin en zwart in, dus het lijkt me niet dat hij te arm loopt.

2 De sensor die de positie van de gasklep meet krijgt een storing, omdat er opeens veel meer gas wordt gegeven dan normaal. Het zou zo kunnen zijn dat de ECU geprogrammeerd is op maximaal 85% gas en dat hij op 100% gas niet meer weet wat hij moet doen.

Het probleem begon dus pas na een kwartier rijden. Ik begrijp niet waarom.
Als jullie nog een verklaring kunnen bedenken, laat het maar weten.

Groetjes Cas
 

Attachments

  • IMG_1803.jpg
    IMG_1803.jpg
    138 KB · Views: 22
  • IMG_1806.jpg
    IMG_1806.jpg
    117.7 KB · Views: 22
Last edited:
Hoi allemaal, ik heb wat onderzoek gedaan.

Ik heb het stukje metaal (het rode vierkantje, zie foto) eraf gezaagd en daarna gevijld om het glad te maken.
Ik heb even gekeken met een geodriehoek en de gasklep gaat ongeveer 20 graden meer open dan eerst.
Ik heb vervolgens alles gemonteerd en ben gaan rijden.

Ik kan niet zeggen dat ik een heel duidelijk verschil merk. Wel heb ik het idee dat hij op het rechte stuk wat meer toeren maakt, maar dit kan placebo-effect zijn. In het begin van de rit ging alles dus goed. Op het rechte stuk haalde ik 65 km/h teller ongeveer.

Nadat ik bij een stoplicht wegreed (na 15 minuten rijden ongeveer) gaf ik 100% gas. Er was opeens weinig koppel en het motormanagementlampje ging branden. Ook wou hij niet harder dan 50 km/h op de teller, terwijl de begrenzing uit stond met mijn speedconverter. Het leek alsof hij in een soort van noodloop zat.
Toen ik weer terugging naar 85% gas ging het motormanagement lampje uit. Schijnbaar vind hij 100% gas dus niet zo leuk. Wanneer ik dus 85% gas geef is er niks aan de hand, want dit is de ECU gewend. Als je hem te ver door draait begint het probleem pas. Verder rijdt de scooter prima, er is geen groot defect ofzo.

Er zijn een aantal mogelijkheden waarom dit kan gebeuren. Ik denk dat het een van deze twee is:

1 Hij krijgt simpelweg te weinig benzine op 100% gas en veroorzaakt daardoor een storing in de ECU. Ik rij nu met MEV1-038 injector maar misschien is een 60g/minuut beter? De kleur van de bougie zit tussen koffiebruin en zwart in, dus het lijkt me niet dat hij te arm loopt.

2 De sensor die de positie van de gasklep meet krijgt een storing, omdat er opeens veel meer gas wordt gegeven dan normaal. Het zou zo kunnen zijn dat de ECU geprogrammeerd is op maximaal 85% gas en dat hij op 100% gas niet meer weet wat hij moet doen.

Het probleem begon dus pas na een kwartier rijden. Ik begrijp niet waarom.
Als jullie nog een verklaring kunnen bedenken, laat het maar weten.

Groetjes Cas
Hoi Cas,

Het lijkt er dus op dat hij ineens van slag raakt door teveel aan lucht? Miss indd bijsturen dmv meer benzine maar je bougie klinkt goed qua kleur. Dan zou je zeggen dat die Ecu daar weer op afgesteld is.
 
Ja weet je wat het ding is, bij die injectiescooters is de bougie vaak zwart. Ook al is hij helemaal standaard. Dat had ik bij 50cc origineel ook eerst namelijk. Die injectiescooters worden bewust slecht afgesteld om prestaties te verminderen en aan millieueisen te voldoen. Hij krijgt inderdaad gewoon te veel lucht bovenin denk ik, waardoor ik die storing heb.

Symmie, bedankt voor je comment. Een zwarte bougie door een vernevelingsprobleem zou ook kunnen. Zo had ik het nog niet bekeken.
Ik ga binnenkort eens een 60g/minuut injector installeren. Dan zie ik dan wel verder.
Ik zie op sommige threads dat deze wat te rijk loopt maar ik zie het wel.
Iemand meldt daar het volgende over:

“Mijn La Souris Sourini S (euro5) omgebouwd naar 72cc liep van de zomer opzich goed met 60gram injector. Echter vond ik dat hij toch te rijk liep en vooral warm moeilijk startte. Nu heb ik er een 38gram injector opgezet en loopt die stationair een stuk mooier, start die warm weer goed en sowieso ruik je de scooter een stuk minder. Verbruik zal ook weer normaal zijn. Het is dus toch het overwegen waard om een kleinere injector te proberen.”

Ik ga ook eens kijken voor een race nokkenas. Dat zou ook wat verbetering moeten geven. Ik zal t.z.t zeggen hoe het loopt.
 
Last edited:
Hoi cas06 en overige leden en/of bezoekers,

Ik ben er nog is even ingedoken en kwam (na wat zoekwerk) het definitieve antwoord tegen!
Het volgende is geschreven door de heer: Gaizka Haring die erg z'n best heeft gedaan en daarom ook alle lof toekomt en verdient!
Onderstaande link gaat specifiek over de injector en het hoe, wat en waarom het noodzakelijk is om een ander type te plaatsen als men een cilinder plaatst met meer inhoud als de standaard 49cc cilinders op de Chinese GY6 EFI varianten.

Zie hiervoor deze link: https://www.gy6-injectie-centrum.nl/meer-gy6/gy6-tuning/gy6-50cc-tuning/injector voor het hele verhaal!

Uiteraard is er nog veel meer bruikbare info te vinden op de betreffende website van: https://www.gy6-injectie-centrum.nl/
Dus voor een ieder die nu wel eens wil weten hoe het nou precies zit op de Chinese GY6 varianten raad ik aan om deze website te bezoeken en alles is aandachtig door te lezen!

Bron: https://www.gy6-injectie-centrum.nl/
Auteur en geestelijk vader: Gaizka Haring
:cool: @ Gaizka en enorm bedankt voor deze geweldige informatie!



Klinkt nu ineens wat aannemelijker.., ik was zelf namelijk ook nogal sceptisch of dit überhaupt wel mogelijk is!
Niet i.c.m. de standaard ECU maar wel met een ander type/merk waar dan de converter weer niet op werkt..., dat geluk hebben we dan weer niet helaas. Maar goed, ik ga weer dwalen zie ik...

Dus nogmaals: Ik raad het een ieder met klem aan om deze website even toe te voegen aan de favorieten optie want het is echt de moeite waard om alles even door te bladeren en te lezen! Is zeker geen waste of time kan ik verklappen ;)!
Bedankt mensen! Blij om te horen
 
Mooi om te zien/lezen dat er het e.e.a. goed onder de aandacht wordt gebracht.
Ondertussen contact gehad met mijn Chinese schoonzus die het volgende heeft opgedoken en onder mijn aandacht heeft gebracht.

Heb het betreffende manual gelijk maar even in de resources sectie gezet,
zie ook: https://scooterforum.net/resources/user-and-owners-manual-of-the-rongmao-efi-system.789/

Gelukkig wel in het Engels maar met een Chinese titel die alleen maar weer geeft dat het over de nieuwe EFI systemen van Rongmao gaat.
Euro 4 en/of 5 kan ik er niet 123.. uithalen eerlijk gezegd.
Kan ook zijn dat het idem is aan de 4?

Wellicht dat 1 van de heren hier wat meer over kan zeggen...
Heeft in principe niks met het topic te maken qua verschillen in de ECU's met een identieke set-up e.d. maar toch wel uitzonderlijk dat het opduikt verpakt in normaal Engels. Heb ook nog veel andere manuals in het Chinees van verschillende fabrikanten maar ik kan er geen kaas van maken helaas! Chinees, Kantonees en Manderijn/Mandarijn? Mijn schoonzus komt uit het gebied waar traditioneel Kantonees wordt gesproken.
Met de rest kan ze dus niks mee wat vaak uitdraait op een duur avondje als ze weer eens voor tolk speelt bij mij thuis!

Het is een cliché maar ze kan er wat van zeg! Halve fles whiskey is in een oogwenk verdwenen en daarna loopt het weer uit op gokspelletjes!
Ze voldoet dus aan het stereo type Chinese man van middelbare leeftijd lol!
Maar goed, ik dwaal af, is evengoed een schat van een meid die mij meerdere keren geholpen heeft en zelfs familie inschakelt als de koppen bij elkaar gestoken moeten worden.
 
Hoi allen,

Zoals eerder gezegd, heb ik een race nokkenas gemonteerd van het merk Glixal (Chinees bedrijf).
Hij rijdt lekker en ik merk zeker dat er wat meer koppel is. Zowel onderin als bovenin de toeren. Hij loopt wel wat minder netjes stationair, maar dat is het risico van een race nokkenas. Verder merkte ik dat de kleppen wat meer geluid maken. Het is net alsof de klepspeling niet goed staat, zo klinkt het. Ik heb alles gemonteerd zoals het hoort en er is niks kapotgelopen tot nu toe, dus het zal wel goed zijn. Dit klikkende geluid van de kleppen verdwijnt zodra je toeren begint te maken.
Al met al is dit dus best een goede upgrade voor GY6.

Groetjes Cas
 
Hoi allen,

Zoals eerder gezegd, heb ik een race nokkenas gemonteerd van het merk Glixal (Chinees bedrijf).
Hij rijdt lekker en ik merk zeker dat er wat meer koppel is. Zowel onderin als bovenin de toeren. Hij loopt wel wat minder netjes stationair, maar dat is het risico van een race nokkenas. Verder merkte ik dat de kleppen wat meer geluid maken. Het is net alsof de klepspeling niet goed staat, zo klinkt het. Ik heb alles gemonteerd zoals het hoort en er is niks kapotgelopen tot nu toe, dus het zal wel goed zijn. Dit klikkende geluid van de kleppen verdwijnt zodra je toeren begint te maken.
Al met al is dit dus best een goede upgrade voor GY6.

Groetjes Cas
heb je nog een update over the race nokkenas of over andere problemen met je scooter?
ben benieuwd want wil binnenkort mijn scooter omzetten naar 72cc vanwege de langzame optrek.
ik heb zelf een 2020 GTS Vici e4, en ik zat er aan te denken om 5.7g rolletjes te gebruiken of denk je dat die te ligt zijn?
 
Last edited:
heb je nog een update over the race nokkenas of over andere problemen met je scooter?
ben benieuwd want wil binnenkort mijn scooter omzetten naar 72cc vanwege de langzame optrek.
ik heb zelf een 2020 GTS Vici e4, en ik zat er aan te denken om 5.7g rolletjes te gebruiken of denk je dat die te ligt zijn?
Loopt nogsteeds prima. Heb dat ding redelijk afgetuigd de laatste tijd en 0 problemen gehad.
5,7 is wel echt te licht, tenminste bij mij wel. Bij mij trekt ie t beste rond de 6.5/7.0 gram.
Ik zou in ieder geval niet lager gaan dan 6,5.
 
Last edited:
Hoi, nieuwe update:
Inmiddels podfilter en een andere vertanding gemonteerd. Scooter trekt eigenlijk hetzelfde op maar topsnelheid is nu op de teller 71 km/h. Maakt wel meer herrie dan eerst natuurlijk.
Heb nu 6,8g rollen.
Ik heb ook de EGR verwijderd en deze afgedekt met een plaatje. Motorstoringslampje brandt nu continu maar voor de rest loopt de scooter precies hetzelfde en zijn er ook geen problemen.

Belangrijk puntje: Mijn scooter is nu niet meer rollerbank-proof.
Doordat ik de vertanding heb aangepast begrenst hij pas op 58 km/h GPS. De koppeling, waar de toerensensor zit, maakt nu evenveel toeren bij 58 GPS als bij 45 GPS met de oude vertanding. De begrenzer weet dus niet dat ik harder rijd, aangezien hij de toeren meet. Dit houdt dus ook in dat mijn speedconverter 58/onbegrensd is, in plaats van 45/onbegrensd.
 
Last edited:
Update van mijn setup. Misschien hebben jullie er iets aan

Inmiddels 88cc (52mm) cilinderkit gemonteerd met een mev1-060 injector. Trekt lekker. Komt vanaf half gas echt tot leven.
Mijn inlaatspruitstuk is wel gescheurd dus deze ben ik nu aan het maken. Hij trok valse lucht. Voor de rest rijdt hij goed en trekt ook een stuk harder dus dat is mooi.
Top is niet echt toegenomen. Misschien een paar km/h, maar dit verwachtte ik al.
 
Last edited:
Zou die 38 grams injector ook al wat meer vermogen kan geven bij een 50cc op basis van de info die ali geeft 50-70cc bij de site van gy6-injectie.
Heb vorig jaar ooit 70cc met 60 grams injector gereden maar toen zijn de kleppen geklapt dus alles naar de klote gereden
 
Ik denk het niet, tenzij je scooter nu veel te arm loopt. Als je mengselverhouding nu goed wordt geregeld zou het eigenlijk geen voordeel kunnen bieden. Als je een powerfilter installeert met een 38 gram injector zou het wel verschil kunnen maken. Dan heb je meer lucht en meer benzine. Maar ik denk dat het niet heel veel meer vermogen gaat bieden. 50cc is gewoon langzaam.
 
Hoi, ja die dingen zijn super hard begrensd zowel fysiek als in de ECU.
Voor trekkracht ben ik bang dat je toch een grotere cilinder moet monteren.
Wanneer je namelijk gaat klooien met het gasklephuis en de uitlaat kloppen de berekeningen waarschijnlijk niet meer van de ECU.
Verder is er weinig bekend over die elektronische onderdelen dus als het misgaat heb je een probleem.
Mijn advies: Grotere cilinder of een andere scooter kopen zonder die EURO 4/5 normen. Die kan je ook veel makkelijker opvoeren.
Kan je er gw geen E4 ecu in zetten? Lijkt mij opgelost. Dan is dat egr afgekoppeld softwarematig en minder dichtgeknepen qua vermogen
 
Back
Top