La Souris City 2021 Euro 5 Bromscooter Injectie (opgevoerd)

cas06

New Member
Hallo allen,

Er is wat discussie over wat werkt en wat niet werkt betreft het opvoeren van 4 takt GY6 injectie scooters.
Bij deze wil ik mijn huidige setup delen. Misschien heeft iemand van jullie er iets aan

La Souris City E5 Bromscooter

72cc GY6 Cilinder van Scooterdiscounter
-> https://www.scooterdiscounter.nl/cilinder-72cc-gy6-4t.html

MEV1-038-A Injector van Aliexpress -> https://nl.aliexpress.com/item/1005005939282588.html?spm=a2g0o.productlist.main.19.1997dYAhdYAhtj&algo_pvid=1708b0a5-edd1-4337-8f10-ad5d06ce1a23&algo_exp_id=1708b0a5-edd1-4337-8f10-ad5d06ce1a23-9&pdp_npi=4@dis!EUR!16.52!13.66!!!17.33!14.33!@2103250717151574167806290ec9c9!12000034940196756!sea!BE!0!AB&curPageLogUid=5vflNTwW8R2l&utparam-url=scene:search|query_from:

Standaard La Souris 45 km/h Euro 5 Rongmao ECU -> Een 80cc ECU liep niet lekker bij mij. Gewoon standaard houden dus.

50cc standaard cilinderkop met 69mm (lange) kleppen

7,5 gram rollen met standaard vario, koppeling en drukveer

Prestaties:

Start makkelijk, zowel elektrisch als met kickstart. Gasrespons is heel goed.
Vergeleken met een 50cc trekt hij aanzienlijk beter van 0 tot 50. Topsnelheid zit rond de 65 km/h op de teller.
Let op! Ik kan 65 rijden omdat ik een Euro 5 speedconverter heb. Hierdoor kan je met een afstandsbediening de begrenzing uitzetten. Dit werkt alleen op de standaard ECU. Als je deze speedconverter niet hebt wordt hij begrensd op 50 km/h teller. Je kan ook een ontgrensde ECU kopen maar dan is hij niet rollerbank proof natuurlijk.
Verwacht geen koppel zoals je dat bij een 2 takt gewend bent. Die 72cc cilinder maakt je scooter geen motor. Het is daarentegen wel een verbetering.

Hopelijk hebben jullie iets aan deze info.
Je mag me een bericht sturen voor vragen en hulp.

Groetjes!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hoi Cas,

Ik heb heb ook zo een scooter van 2024 maar dan 50cc snor(wel met 45km Ecu erin ) want dat ding komt anders niet vooruit. Verder is hij wel helemaal standaard. Op zich rijd het redelijk alleen die trekkracht is het probleem. Nu hoor ik overal dat je deze dingen alleen kan opvoeren via de Ecu. Heb jij toevallig een goede tip om die trekkracht wat te verbeteren want ik heb het idee dat die euro5 dingen compleet zijn afgeknepen overal. Of weet jij ongeveer waar die blokken overal zijn begrensd? Ik weet voor nu dat er een katalysator in de uitlaat zit en ik heb ook gehoord dat er in het gasklephuis een klepje zou zitten welke verhindert dat je 100% gas kan geven. Of is ook de luchttoevoer ergens afgeknepen? Je zou zeggen iets meer lucht en benzine is de oplossing want mijn euro 3 scooter knalt dit ding eruit

Ik hoor graag van je!
 
Hoi, ja die dingen zijn super hard begrensd zowel fysiek als in de ECU.
Voor trekkracht ben ik bang dat je toch een grotere cilinder moet monteren.
Wanneer je namelijk gaat klooien met het gasklephuis en de uitlaat kloppen de berekeningen waarschijnlijk niet meer van de ECU.
Verder is er weinig bekend over die elektronische onderdelen dus als het misgaat heb je een probleem.
Mijn advies: Grotere cilinder of een andere scooter kopen zonder die EURO 4/5 normen. Die kan je ook veel makkelijker opvoeren.
 
Hoi, ja die dingen zijn super hard begrensd zowel fysiek als in de ECU.
Voor trekkracht ben ik bang dat je toch een grotere cilinder moet monteren.
Wanneer je namelijk gaat klooien met het gasklephuis en de uitlaat kloppen de berekeningen waarschijnlijk niet meer van de ECU.
Verder is er weinig bekend over die elektronische onderdelen dus als het misgaat heb je een probleem.
Mijn advies: Grotere cilinder of een andere scooter kopen zonder die EURO 4/5 normen. Die kan je ook veel makkelijker opvoeren.
Thanks voor je reactie!
Ja dat idee had ik ook al namelijk.
Helaas ontkomen we er niet aan want er komt een tijd dat er geen euro 2 of 3 scooters meer in rijden met die absurde normen.
 
Maar waarom dan toch een ander type injector plaatsen?
Is dit vanwege de 80cc ECU die uiteindelijk niet lekker reageerde op de set-up?
50cc standaard cilinderkop met 69mm (lange) kleppen
De in & uitlaat klep(pen) blijven immers idem en worden niet groter!
Er behoeft dus niet meer ingespoten te worden dan noodzakelijk is.
Een scherpere timing is er ook niet aangezien de nokkenas ook standaard blijft.

Dus wat is dan het nut precies?
En de Euro 5 speedconverter werkt ook alleen maar i.c.m. de standaard Rongmao ECU en is sowieso niet compatible met andere ECU's.
 
Hoi Floris,
Er moet wel meer brandstof ingespoten worden want de inhoud van de verbrandingsruimte neemt toe. (50cc naar 72cc)
Bij een carberateur moet er ook een grotere sproeier in, ook al laat je de cilinderkop standaard. Bij injectie is dit hetzelfde geval.

De theorie achter de injector is het volgende:
Wanneer je een 72cc cilinder met een standaard injector plaatst loopt hij te arm (of helemaal niet). Dit zal de ECU proberen te corrigeren door de injector langer open te zetten, waardoor er meer brandstof ingespoten wordt. Helaas werkt dit niet goed met de standaard injector. Dit heeft te maken met brandstofdruk en verneveling etc. Wanneer je een grotere injector plaatst heeft hij opeens wel de capaciteit om langer open te staan, waardoor de ECU het wel geregeld krijgt.
Dit zie je ook bij deze meneer: https://scooterforum.net/threads/4-takt-injectie-scooter-72cc.217254/page-2

Geloof me, wanneer je de standaard injector erop laat (MEV1-030) loopt de scooter nog maar net stationair. Hij kan niet eens toeren maken. Daar loopt hij veel te arm voor.

"En de Euro 5 speedconverter werkt ook alleen maar i.c.m. de standaard Rongmao ECU en is sowieso niet compatible met andere ECU's."
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik zal het aanpassen.
 
Hoi cas06,

Die 72cc heeft een grotere boring, namelijk 47mm. De diameter (boring) van een standaard cilinder is 39.00mm.
Dus wat dat betreft neemt het volume iets toe...

En ja, ik geloof je wel hoor maar vroeg me af wat het nut ervan is.
Mijn collega heeft namelijk ook een City van La Souris (wel wat ouder/mat zwart) welke ook een injectievariant is.
Hier is alleen een 63cc cilinder geplaatst zonder injector wissel.
Er schijnt wel wat aangepast te zijn in de mapping van de standaard ECU maar dit is door iemand gedaan die in contact staat met de scooterwinkel waar deze (scooter nieuw) is aangeschaft. (jammer genoeg wist hij er zelf niks over te melden)
Of dit daadwerkelijk zo is laat ik maar even in het midden!

Dit i.c.m. een sport/race variateur rijdt erg prettig met een vlotte optrek en een top van 62 echte km's (GPS).
Op de teller tikt hij de 70/72 aan, is ook een bromvariant die gewoon goed is afgesteld.
Wordt gebruikt voor woon/werkverkeer en kleine boodschapjes als die kluns weer eens z'n broodtrommel vergeten is!
Mede daarom heeft hij ook de speedconverter wat inderdaad niet verder komt dan 54 km @ de teller als deze geactiveerd is.
Uiteraard reuze handig want er wordt regelmatig gecontroleerd op en in de nabijheid van onze werklocatie.

En uiteraard cool dat je het e.e.a. deelt en neer typt!
Het is ook geen kritiek maar wil graag weten wat de motivatie is, op die manier komen eigen bevindingen beter tot z'n recht en heeft de uitleg meerwaarde wat weer nuttig kan zijn voor de overige leden en/of bezoekers op het forum.

Toppie dus, :cool:!
 
Ja, dat blijft gewoon standaard zover ik weet. Ik heb ze nu op 0.10 inlaat 0.15 uitlaat staan. Dat doen ze meestal op de injectieblokken. Loopt goed.
 
Goed Floris
Hoi cas06 en overige leden en/of bezoekers,

Ik ben er nog is even ingedoken en kwam (na wat zoekwerk) het definitieve antwoord tegen!
Het volgende is geschreven door de heer: Gaizka Haring die erg z'n best heeft gedaan en daarom ook alle lof toekomt en verdient!
Onderstaande link gaat specifiek over de injector en het hoe, wat en waarom het noodzakelijk is om een ander type te plaatsen als men een cilinder plaatst met meer inhoud als de standaard 49cc cilinders op de Chinese GY6 EFI varianten.

Zie hiervoor deze link: https://www.gy6-injectie-centrum.nl/meer-gy6/gy6-tuning/gy6-50cc-tuning/injector voor het hele verhaal!

Uiteraard is er nog veel meer bruikbare info te vinden op de betreffende website van: https://www.gy6-injectie-centrum.nl/
Dus voor een ieder die nu wel eens wil weten hoe het nou precies zit op de Chinese GY6 varianten raad ik aan om deze website te bezoeken en alles is aandachtig door te lezen!

Bron: https://www.gy6-injectie-centrum.nl/
Auteur en geestelijk vader: Gaizka Haring
:cool: @ Gaizka en enorm bedankt voor deze geweldige informatie!

Er schijnt wel wat aangepast te zijn in de mapping van de standaard ECU maar dit is door iemand gedaan die in contact staat met de scooterwinkel waar deze (scooter nieuw) is aangeschaft. (jammer genoeg wist hij er zelf niks over te melden)
Of dit daadwerkelijk zo is laat ik maar even in het midden!

Klinkt nu ineens wat aannemelijker.., ik was zelf namelijk ook nogal sceptisch of dit überhaupt wel mogelijk is!
Niet i.c.m. de standaard ECU maar wel met een ander type/merk waar dan de converter weer niet op werkt..., dat geluk hebben we dan weer niet helaas. Maar goed, ik ga weer dwalen zie ik...

Dus nogmaals: Ik raad het een ieder met klem aan om deze website even toe te voegen aan de favorieten optie want het is echt de moeite waard om alles even door te bladeren en te lezen! Is zeker geen waste of time kan ik verklappen ;)!
 
Hoi cas06 en overige leden en/of bezoekers,

Ik ben er nog is even ingedoken en kwam (na wat zoekwerk) het definitieve antwoord tegen!
Het volgende is geschreven door de heer: Gaizka Haring die erg z'n best heeft gedaan en daarom ook alle lof toekomt en verdient!
Onderstaande link gaat specifiek over de injector en het hoe, wat en waarom het noodzakelijk is om een ander type te plaatsen als men een cilinder plaatst met meer inhoud als de standaard 49cc cilinders op de Chinese GY6 EFI varianten.

Zie hiervoor deze link: https://www.gy6-injectie-centrum.nl/meer-gy6/gy6-tuning/gy6-50cc-tuning/injector voor het hele verhaal!

Uiteraard is er nog veel meer bruikbare info te vinden op de betreffende website van: https://www.gy6-injectie-centrum.nl/
Dus voor een ieder die nu wel eens wil weten hoe het nou precies zit op de Chinese GY6 varianten raad ik aan om deze website te bezoeken en alles is aandachtig door te lezen!

Bron: https://www.gy6-injectie-centrum.nl/
Auteur en geestelijk vader: Gaizka Haring
:cool: @ Gaizka en enorm bedankt voor deze geweldige informatie!



Klinkt nu ineens wat aannemelijker.., ik was zelf namelijk ook nogal sceptisch of dit überhaupt wel mogelijk is!
Niet i.c.m. de standaard ECU maar wel met een ander type/merk waar dan de converter weer niet op werkt..., dat geluk hebben we dan weer niet helaas. Maar goed, ik ga weer dwalen zie ik...

Dus nogmaals: Ik raad het een ieder met klem aan om deze website even toe te voegen aan de favorieten optie want het is echt de moeite waard om alles even door te bladeren en te lezen! Is zeker geen waste of time kan ik verklappen ;)!
Hoi Floris,

Dat is inderdaad een goede site.
Bedankt voor het vermelden.
 
Zeker goede website! Top!
Ik heb vernomen van Gaizka dat er ook een begrenzing is toegevoegd aan het gasklephuis.
Nee dat niet maar wel begrenzing via het gasklephuis, daar zit een plaatje wat de gasklep tegenhoudt. Dus je kan niet vol gas geven. Dus niet 100% maar 85%
Volgens Gaizka kan je dit klepje gewoon afsnijden en geeft geen probleem.

Misschien dat jullie hier nog wat mee kunnen?
 
Misschien dat jullie hier nog wat mee kunnen?
Jazeker, alle info is wat dat betreft zeer welkom.., zelfs voor mij (maar ook veel anderen) wordt er nu een hoop duidelijk!
Er staat best veel leesvoer op inmiddels wat de hersenen even moeten verwerken :p...
Dus toppie wat mij betreft dat er hier melding van wordt gemaakt :cool:!

Uiteraard met het welnemen van Dhr. cas06 natuurlijk.
 
Jazeker, alle info is wat dat betreft zeer welkom.., zelfs voor mij (maar ook veel anderen) wordt er nu een hoop duidelijk!
Er staat best veel leesvoer op inmiddels wat de hersenen even moeten verwerken :p...
Dus toppie wat mij betreft dat er hier melding van wordt gemaakt :cool:!

Uiteraard met het welnemen van Dhr. cas06 natuurlijk.
Top!

We gaan er alles aan doen om die euro 5 dingen helemaal te ontgrenzen of beter te laten lopen
 
Zeker goede website! Top!
Ik heb vernomen van Gaizka dat er ook een begrenzing is toegevoegd aan het gasklephuis.

Volgens Gaizka kan je dit klepje gewoon afsnijden en geeft geen probleem.

Misschien dat jullie hier nog wat mee kunnen?
Oh, daar had ik nog helemaal niet over nagedacht om dat klepje eraf te snijden.
Misschien moet ik dat maar eens proberen op mijn gasklephuis.
De 72cc rijdt nu al heerlijk maar misschien geeft dat nog meer performance.
 
Oh, daar had ik nog helemaal niet over nagedacht om dat klepje eraf te snijden.
Misschien moet ik dat maar eens proberen op mijn gasklephuis.
De 72cc rijdt nu al heerlijk maar misschien geeft dat nog meer performance.
ja laat even weten of het van invloed is als je het gedaan hebt.
 
Back
Top