Slecht starten na stilstand, belangrijkste oorzaak?

Pinootje

Active Member
Wij hebben twee brommers in huis: een Sym Mio 50 (26.000 km) en een Mash Fifty (6.000 km) beide lopen en starten goed bij dagelijks gebruik. Na een week op vakantie te zijn geweest starten ze beiden zeer slecht. Voor beide modellen geldt:
Ze lijken bij de eerste poging aan te slaan, ze draaien héél even, slaan dan af en zijn vervolgens nauwelijks meer aan de praat te krijgen. Uiteindelijk is het wel gelukt en dan is alles weer prima. Stukje gereden en de volgende ochtend geen probleem. Beide modellen gestart met de kick, dus accu kan het denk ik niet zijn. Nu komt mijn algemene vraag:
Waarom starten veel brommers zo slecht na enkele dagen (of langer) stilstand. Is daar een specifieke oorzaak voor aan te wijzen?
 
Advertisement - register to remove this

Je geeft aan dat ze elektrisch slecht starten na even stil gestaan te hebben? En dan vervolgens start hij wel met de kickstart? Dat lijkt me toch vrij logisch dat de accu dan (bijna) leeg is op het moment dat jij probeerd te starten? Ik zie het probleem ook niet echt aangezien ze met de kickstart wel gewoon starten. Geen enkele scooter zal na een week stil staan perfect elektrisch starten. Ze hebben niet voor niets allemaal een kickstarter.

Beide modellen gestart met de kick, dus accu kan het denk ik niet zijn .

Je zegt het net verkeerd om. Als hij net zo slecht startte met de kickstart als met de start motor, dan zou ik pas zeggen dat het de accu NIET kan zijn.

Wat je zou kunnen doen is de minpool van de accu los maken wanneer je weet dat de brommer een paar dagen gaat blijven staan.
 
Of je meet eens de spanning van de accu als ie een week stilgestaan heeft.
Hoe oud zijn de accu's?
Mijn scooter start elektrische direct na een maand stil gestaan te hebben. Maar accu is wel pas 1 jaar oud.
 
Oke volgens mij is mijn verhaal niet duidelijk:
Ik heb alleen gestart met de kickstart en mijn vraag in het ALGEMEEN is:
Waarom starten een hoop brommers slecht na enkele dagen stilstand. (Ik ken tenminste meerdere mensen die dit ervaren)
Post automatically merged:

Of je meet eens de spanning van de accu als ie een week stilgestaan heeft.
Hoe oud zijn de accu's?
Mijn scooter start elektrische direct na een maand stil gestaan te hebben. Maar accu is wel pas 1 jaar oud.
Ik heb gestart met alléén de kick, dus accu lijkt me het probleem niet.
Post automatically merged:

Je geeft aan dat ze elektrisch slecht starten na even stil gestaan te hebben? En dan vervolgens start hij wel met de kickstart? Dat lijkt me toch vrij logisch dat de accu dan (bijna) leeg is op het moment dat jij probeerd te starten? Ik zie het probleem ook niet echt aangezien ze met de kickstart wel gewoon starten. Geen enkele scooter zal na een week stil staan perfect elektrisch starten. Ze hebben niet voor niets allemaal een kickstarter.



Je zegt het net verkeerd om. Als hij net zo slecht startte met de kickstart als met de start motor, dan zou ik pas zeggen dat het de accu NIET kan zijn.

Wat je zou kunnen doen is de minpool van de accu los maken wanneer je weet dat de brommer een paar dagen gaat blijven staan.
Ik heb uberhaupt niet elektrisch gestart, dat staat ook niet in mijn vraag.
 
Kan diverse oorzaken hebben. Vooral de nieuwe benzine heeft een hogere ethanol gehalte. Bij stilstand kan het zijn dat brandstof met kleine mate verdampt en aanslaat op koudere delen wat resulteert in vocht/condens. Door condens kan brandstofverhouding beïnvloed raken en met een vochtige bougie zal het aanslaan al helemaal moeilijker worden.

Maar ja, wat is ''zeer'' slecht starten?

Tussen 10 x en 100 x kicken zit wel een verschil.
 
Meestal komt het omdat de brandstof iets verdampt...
Hierdoor zakt het vlotterniveau tot onder de voorgeschreven stand.
Mag eigenlijk niet binnen een week maar het gebeurt wel wat dit soort klachten tot gevolg heeft.
Elek-choke heeft dan ook geen nut meer aangezien er niet voldoende benzine inzit.

Beste wat je kunt doen is om eerst een aantal maal de kickstart te gebruiken met het contact op off en zonder gas te geven.
Hierdoor komt de vacuum benzinekraan in beweging en loopt de benzine de vlotterkamer in.
Zodra die vol zit sluit de vlotternaald de toevoer af en kun je de motor gewoon starten.

Hoeveel keer men moet kicken is niet met zekerheid te zeggen, maar 6/8 maal moet wel voldoende zijn als het maar een week stilstand betreft.
Anders gewoon even een keer testen als het probleem zich weer voordoet.
 
Onze scooter Turbho RL-50 heeft ook problemen met starten, zo start hij 4 dagen achter elkaar en zo start hij ook niet weer niet
Heeft een grote beurt gekregen, en is daarna eigenlijk minder goed gaan starten.
Mijn dochter heeft er geen vertrouwen meer in, zij gebruikt de scooter ieder dag voor haar werk
 
Kan ook zijn dat je olie of benzine een heel klein beetje doorloopt. Waardoor hij als het ware verzuipt als je hem na een tijdje start
welke olie? het zijn volgens mij viertakts.

ik hou het op slechte benzine, waarvan de hoeveelheid die ìn de carburateur staat in een week tijd al zijn kracht verliest door verdamping.
dit (en dan ook nog vergomming) is de reden dat je een buitenboordmotor die je voor een week opbergt léégdraait door de tank af te koppelen als je de haven/steiger nadert en dan door te laten lopen tot ie afslaat (en dan met de choke nog een keer aantrekt voor het laatste beetje). dan pomp je de volgende keer weer verse benzine uit je afgesloten tank en leiding in de carburateur en start ie meteen weer.
hetzelfde doe ik met mijn aggregaat dat ik maar incidenteel gebruik: na gebruik de handbediende benzinekraan dicht, even uit laten draaien en dan pas opbergen.
als je dit wilt doen bij een brommer zonder mechanisch kraantje, kun je de vacuümleiding naar het vacuümbediende kraantje dichtknijpen (beste) of afkoppelen en bij het spruitstuk afdichten en zo je vlotterkamer leegdraaien. meteen weer aansluiten of de blokkering verwijderen, anders start ie nóóit meer na je vakantie.
Post automatically merged:

Ik heb uberhaupt niet elektrisch gestart, dat staat ook niet in mijn vraag.
dat werd mij aan het eind pas duidelijk en ik kan me erg goed voorstellen dat anderen daar overheen hebben gelezen. sorry.
 
Is dit bij een scooterzaak gebeurd?
Zo ja, teruggaan.

Is bij die grote beurt ook gekeken naar de klepspeling?
Zo ja, misschien niet goed gedaan.
Ja klopt of daar naar gekeken is weet ik niet
We gaan hem morgen terugbrengen en laten we heb een week daar staan, want iedere keer als dhr. hem komt halen start hij iedere keer
 
Back
Top