slecht of niet starten bij kou

ianzenith

New Member
ik heb een zenith als sleutel projectje gekocht, scooter loopt super als de eenmaal aan is alleen kost dit me veel kicken en geduld. heb al vanalles geprobeert zoals verschillende sproeier maatjes, nieuwe bougie, nieuwe elektrische choke, nieuw luchtfilter en de carburateur gereinigd. ook heb ik er nieuwe krukas lagers in gedaan. in het begin ging het even prima maar daarna kreeg ik hem niet meer fatsoenlijk aan met een koude motor. ik ben een beetje ten einde raad. mischien hier iemand met tips of een ander aandachts puntje?
Post automatically merged:

ooh en toevoegend, ook de accu is nieuw
 
Advertisement - register to remove this

Als het een 25km/u variant betreft kun je het best een bougie met hittegraad 5 monteren i.p.v. een 7 die standaard in de 45km/u variant thuishoort. Zeker als het nog een origineel 25 exemplaar betreft qua cilinder!

De Zenith is al een oudje van Peug welke in twee smaken verkrijgbaar is en/of was!
Het oudere type met een metalen brandstoftank en het (iets) nieuwere type met een kunststof brandstoftank.
Uiteraard zowel als snor en brom verkrijgbaar toen der tijd... (1993 t/m 1997)

En is de oliepomp nog wel aanwezig? Zo ja, is deze dan (geheel) afgesloten zodat er geen valse lucht aangezogen kan worden?
Alle aansluitingen verder goed afgedopt? En betreft het nog steeds de originele carburateur van Gurtner en/of Keihin wat er onder zit?

Dit type carburateur kan echter slecht met een mengsmering mengsel overweg...
Dit komt omdat de brandstof en de mengolie niet tegelijkertijd in de mengkamer terechtkomt maar pas in een later stadium wordt toegevoegd.
Dit uiteraard met een handbediende brandstofkraan i.c.m. een tankvlotter.

Een peugeot moet je ook nooit met meng smering doen op de hand.
Had er zelf ook geen goede ervaring mee.

Of hij liep met erg veel walm uit de uitlaat. Of als je erg zuinig smeert, kans dat hij te weinig krijgen en dan is het snel gebeurd.

Hij loopt beter op de pomp.. Maar die dingen hebben op een gegeven moment een kwaaltje dat ze teveel olie gaan geven.
Bij elke koude start weer walm.
 
nou even updaten. na alle tips en spelen heb ik het scootertje perfect aant het lopen. na 2 dagen stilstaan in de kou 1x kicken en lopen, hij trekt goed door van stilstand tot top. geen gekke haperingen, dipjes of gekke trillingen. eigenlijk precies zoals ik het hebben wou. qua choke heb ik de weerstand gevonden die je bedoeld maar heb deze er gewoon op laten zitten aangezien de (nieuwe type) choke het toch gewoon doet. nu ben ik van sproeier 50 terug gegaan naar 54 toen ik zag dat die iets te arm liep. even mooi afgesteld en alles werk superr na behoren afkloppen dat dit zo blijft. al met al bedankt voor alle info die hier verstrekt is✌
Post automatically merged:

Een peugeot moet je ook nooit met meng smering doen op de hand.
Had er zelf ook geen goede ervaring mee.

Of hij liep met erg veel walm uit de uitlaat. Of als je erg zuinig smeert, kans dat hij te weinig krijgen en dan is het snel gebeurd.

Hij loopt beter op de pomp.. Maar die dingen hebben op een gegeven moment een kwaaltje dat ze teveel olie gaan geven.
Bij elke koude start weer walm.
ik smeer
Een peugeot moet je ook nooit met meng smering doen op de hand.
Had er zelf ook geen goede ervaring mee.

Of hij liep met erg veel walm uit de uitlaat. Of als je erg zuinig smeert, kans dat hij te weinig krijgen en dan is het snel gebeurd.

Hij loopt beter op de pomp.. Maar die dingen hebben op een gegeven moment een kwaaltje dat ze teveel olie gaan geven.
Bij elke koude start weer walm.
ik mix de smering mooi af in een jerrycan doe dit ook netjes met een maatbeker 1:50 voor de zekerheid mischien 1:51 om t zo te zeggen puur voor t zekeren. werk hierbij ook niet met rare getallen tank afgeronde liters af hiervoor. al met al maak in mij hier niet zon zorgen over
 
Back
Top