Slangetje losgesprongen 4t

luuksimons

New Member
Hallo,

Ik heb een Toscana GTS 2019 (4t euro4) met 7500 km op de teller
Gister startte de scooter niet meer, na veel moeite aangekregen en toen sloeg die telkens af bij volgas (en uiteindelijk helemaal)
Bleek dat een slangetje losgescheurd was (zie bijlage), deze weer vastgemaakt en toen deed ie 't iets beter maar nu kan er nogsteeds geen vol gas gegeven worden en de scooter start nogsteeds met veel moeite. (Bij volgas zakken de touren na een paar seconden helemaal en slaat die bijna af)

Ik ben bekend met een probleem met de gashendel sensor maar dit zou volgens de monteur geen grote problemen moeten veroorzaken.

Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen? En waar het slangetje in kwestie voor is?

Bedankt
 

Attachments

  • IMG_1282.jpg
    IMG_1282.jpg
    200.8 KB · Views: 20
Advertisement - register to remove this

das een vacuumslangetje ... als deze terug gezet is en tis nog allemaal klote.... ff dat ronde klepje demonteren en dan t onderdeel eronder checken .. daar kan een scheurtje inzitten.
 
Dit is een Euro-4 scooter met elektronisch geregelde carburateur.
Het slangetje loopt van je carburateur naar dat luchtklepje bij de knokkel van je wijsvinger zeg maar en hoort op die nippel, zie gele pijl op de tekening hieronder.
Dit klepje dient ervoor om het brandstofmengsel rijker of armer te maken door meer of minder lucht bij de brandstof te mengen.
Dit klepje wordt gestuurd door de ECU die van allerlij sensoren data krijgt en zo bepaald hoe rijk het brandstofmengsel moet zin.
Normaliter zitten er 2 van deze klepjes op je carburateur.
Bij de rode pijl zie je een slangetje, dit loopt naar een miniscuul luchtfilterje, deze even checken of deze niet verstopt zit/vuil is.
Het filtertje van het andere klepje ook even bekijken/controleren.

Edit: by the way, ik weet niet hoelang dit slangetje er al af ligt maar mocht het niet aan de filtertjes liggen zou je zeker eens na kunnen kijken of de kanaaltje en/of sproeiers van je carburateur niet vevuild zijn want mocht je langere tijd met deze open verbinding (zonder filtertje) hebben gereden heb je heel wat vieze lucht de carburateur in gezogen.
 

Attachments

  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    1.3 MB · Views: 16
Last edited:
Back
Top