Floris van bommelstijn
Boris the blade, A.K.A. Scooterpimp
Een zgn. signaaldraad is eigenlijk alleen noodzakelijk als het een AC stator en toebehoren betreft.
Met een DC stator (zonder laadspoel) word de spanning voor de bobine & bougie uit de accu gehaald en omgezet naar wisselspanning wat de ECU of CDI voor z'n rekening neemt. In mijn oude 2 takt Aerox zit ook DC-CDI in combo met een stator welke 8 spoelen heeft.
Contactslot heeft hier ook maar drie draden (rood, grijs en bruin) en er komt op beide 12 Volt gelijkspanning te staan zodra het contact op aan gezet/gedraaid wordt.
Hieronder wat voorbeelden v.w.b. de systemen:
Dit gegeven maakt het er ook niet makkelijker op als ik het Euro 5 schema bekijk van de Kisbee!
De motor (en voeding naar div. delen) schakelt uit zodra de constante plusdraad geen verbinding meer maakt met de geschakelde plusdraad.
In dit geval (voorbeeld 2) blijft dan de roze draad van het alarm gewoon loos.
Waarschijnlijk moet je dan de grijze (massa-)draad via een relais (met lus/loep) schakelen naar de plusaansluiting van de bobine van je scooter.
Het is dus wel degelijk mogelijk om zo'n (Chinese) type alarm te plaatsen op moderne systemen waarvan ik echter er onterecht van uitging dat dit niet kon!
Desalniettemin best een lastig en secuur klusje.., even er vanuit gaande dat mijn grijze massa gelijk heeft in deze...
Misschien dat anderen nog wat kunnen toevoegen of een extra blik kunnen werpen op de analyse van moi?
Met een DC stator (zonder laadspoel) word de spanning voor de bobine & bougie uit de accu gehaald en omgezet naar wisselspanning wat de ECU of CDI voor z'n rekening neemt. In mijn oude 2 takt Aerox zit ook DC-CDI in combo met een stator welke 8 spoelen heeft.
Contactslot heeft hier ook maar drie draden (rood, grijs en bruin) en er komt op beide 12 Volt gelijkspanning te staan zodra het contact op aan gezet/gedraaid wordt.
Hieronder wat voorbeelden v.w.b. de systemen:
Dit gegeven maakt het er ook niet makkelijker op als ik het Euro 5 schema bekijk van de Kisbee!
De motor (en voeding naar div. delen) schakelt uit zodra de constante plusdraad geen verbinding meer maakt met de geschakelde plusdraad.
In dit geval (voorbeeld 2) blijft dan de roze draad van het alarm gewoon loos.
Waarschijnlijk moet je dan de grijze (massa-)draad via een relais (met lus/loep) schakelen naar de plusaansluiting van de bobine van je scooter.
Het is dus wel degelijk mogelijk om zo'n (Chinese) type alarm te plaatsen op moderne systemen waarvan ik echter er onterecht van uitging dat dit niet kon!
Desalniettemin best een lastig en secuur klusje.., even er vanuit gaande dat mijn grijze massa gelijk heeft in deze...
Misschien dat anderen nog wat kunnen toevoegen of een extra blik kunnen werpen op de analyse van moi?
Last edited: