Signaaldraad Peugeot Kisbee 4t Euro4 BJ2020

Een zgn. signaaldraad is eigenlijk alleen noodzakelijk als het een AC stator en toebehoren betreft.
Met een DC stator (zonder laadspoel) word de spanning voor de bobine & bougie uit de accu gehaald en omgezet naar wisselspanning wat de ECU of CDI voor z'n rekening neemt. In mijn oude 2 takt Aerox zit ook DC-CDI in combo met een stator welke 8 spoelen heeft.
Contactslot heeft hier ook maar drie draden (rood, grijs en bruin) en er komt op beide 12 Volt gelijkspanning te staan zodra het contact op aan gezet/gedraaid wordt.

Hieronder wat voorbeelden v.w.b. de systemen:
unnamed.jpg
51e4ea3f-d7ef-41b5-a9f3-73ba4cf72262.jpg
Dit gegeven maakt het er ook niet makkelijker op als ik het Euro 5 schema bekijk van de Kisbee!
De motor (en voeding naar div. delen) schakelt uit zodra de constante plusdraad geen verbinding meer maakt met de geschakelde plusdraad.

In dit geval (voorbeeld 2) blijft dan de roze draad van het alarm gewoon loos.
Waarschijnlijk moet je dan de grijze (massa-)draad via een relais (met lus/loep) schakelen naar de plusaansluiting van de bobine van je scooter.
Het is dus wel degelijk mogelijk om zo'n (Chinese) type alarm te plaatsen op moderne systemen waarvan ik echter er onterecht van uitging dat dit niet kon!

Desalniettemin best een lastig en secuur klusje.., even er vanuit gaande dat mijn grijze massa gelijk heeft in deze...
Misschien dat anderen nog wat kunnen toevoegen of een extra blik kunnen werpen op de analyse van moi?
 
Last edited:
Edit + toevoeging: Over het onderstaande v.w.b. de aansluiting op de bobine kan ik zeggen dat dit niet juist is!
In dit geval (voorbeeld 2) blijft dan de roze draad van het alarm gewoon loos.
Waarschijnlijk moet je dan de grijze (massa-)draad via een relais (met lus/loep) schakelen naar de plusaansluiting van de bobine van je scooter.
Het is dus wel degelijk mogelijk om zo'n (Chinese) type alarm te plaatsen op moderne systemen waarvan ik echter er onterecht van uitging dat dit niet kon!
Het is in het geheel niet noodzakelijk om te gaan knippen en/of snijden in de bekabeling van de ECU/EFI unit!
Ik werd op het verkeerde been gezet door de oranje draden binnen het DC systeem :oops: .

Op jouw Kisbee is dit rood en zwart via het contactslot welke beide + zijn.
Ik heb het e.e.a. nog eens onder de loep gehouden en heb het schema aangepast naar de Kisbee.
Helaas kom je er niet onderuit om er een relais tussen te plaatsen zodat de startonderbreker ook daadwerkelijk werkt als je de knop bedient van het remote control kastje, en de unit de power (stroom) eraf gooit zodat de motor direct uitslaat en de sirene en de RAW verlichting geactiveerd word.

De enige draad die daadwerkelijk in tweeën geknipt gaat en/of moet worden is in dit geval de (zwarte) geschakelde plusdraad van het contactslot! In dit geval is de zwarte draad dus tevens het zgn. signaaldraad!
Zie ook onderstaand schema:

alarm schema aansluiting kisbee injection.png
 
Back
Top