This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Setup 72cc GY6

Sam007

BTC r8 2019
Weten jullie misschien een goeie setup? Of wat voor setup hebben jullie onder jullie 72cc gy6? (BTC r8 e5)

Ik dacht zelf aan:
- Std carb
- std nokkenas
- std koppeling
- powerfilter 38mm mezoly
- 82 sproeier Keihin hoofdsproeier 4m
- 7 gram rollen(16x13) Malossi HT
- witte naruku drukveer 1000 RPM
- witte dmp trekveer 1000 RPM
En op wat zou je je kleppen stellen?

B X 0.10
X E 0.10

Ik hoor het graag.
Alvast bedankt !
 
Last edited:
Ik ben zelf ook benieuwd.
Ik heb een Senzo Rivalux S uit 2017 (euro4) en heb recent een 72cc geïnstalleerd.
- rollen 7 grams Glixal
- sproeier 85 (op gemiddelde aanraden op diverse forums)
Verder alles standaard gehouden en kleppen ingesteld tussen 0.05 en 0.10 (enige voelermaten die ik heb...)

Na een testrit kwam ik er achter dat hij af en toe een beetje stottert rondom topsnelheid (57 op GPS).
Verder laat de uitlaat scheetjes als ik gas terug geef.
Ik ben benieuwd wat dit kan zijn...?

Heb je ondertussen al meer ervaring?
 
Je zou eventueel de kleppen op 0.10 en 0.10 kunnen zetten. Dat heb ik nu ook rijd top. Qua rollen en sproeier zit je best wel goed eigenlijk. Als hij niet heel erg stottert zou ik het zo laten.

Mochten de kleppen het niet zijn dan is het voornamelijk de hoofdsproeier. ( teveel benzine te weinig lucht) je kan het checken door naar je bougie te kijken. Als die zwart is van kleur dan is er te veel benzine en kun je een kleinere hoofdsproeier nemen of (wat ik heb gedaan) een powerfilter nemen ipv de oude luchtfilter.
 
Last edited:
Thanks voor je snelle antwoord.

Ik heb gister avond nog wat zitten testen met mijn sproeier.
Gezien ik nog maar 20km had gereden met mijn bougie, kon ik m nog niet goed aflezen.

Ik ging eerst naar sproeier 90, maar dat werd alleen maar slechter. Vooral veel inhouden/stotteren en lage topsnelheid.
Toen heb ik de originele sproeier er weer ingezet, ik verneem 83, en dat ging eigenlijk best goed.
Af en toe nog een plofje uit de uitlaat, maar niet meer het inhouden en iets hogere topsnelheid dan met sproeier 85 (59kmh op GPS)

Ik hoor alleen een rare bromtoon bij belasting die ik nog moet onderzoeken. Misschien is het wel gewoon geratel van mijn kappenset ofzo.

Volgens een bepaalde en uitgebreide YT video is de sweetspot rond de 0.07 voor de kleppen, dus daarom heb ik zijn advies aangenomen.
Dus voeler 0.05 moet makkelijk passen en 0.1 niet.
 
Geen probleem , ben blij dat hij nu wat beter/sneller rijd. Je zou eventueel nog maat 82 kunnen proberen als je die hebt, maar ik denk niet dat dat echt nodig is. Die plofjes uit de uitlaat heb ik af en toe ook. Ik vind die eigenlijk wel lekker klinken. Misschien moet ik me kleppen maar ook op 0.05 en 0.10 zetten ipv 0.10 en 0.10
Post automatically merged:

Wat is de reden van het powerfilter? Ik denk dat hij met een standaard filter beter loopt.
Ik dacht , Hij heeft veel benzine en weinig lucht. Met een powerfilter kan hij dat compenseren omdat die zorgt voor een hoger lucht opname. En dan even kijken checken door weer naar de bougie te kijken.
 
Last edited:
Let op, ik zei ongeveer 0.07 voor beide kleppen

Ik zal over X kilometer mijn bougie checken om te kijken wat ik het beste kan doen met de sproeier
Je had gelijk blijkbaar klopt 0.5/0.10 of 0.10/0.10 helemaal niet. Ik had 2 weken geleden rond de 0.07 geprobeerd en hij doet het weer.

Hoe gaat het met jou scooter?
 
Die van mij ploft nog steeds (wel minder) bij gas los, dus ik overweeg zelfs een 80 sproeier te plaatsen. Al wil ik ook even de bougie checken na X km. Ik rijd alleen niet zo veel. Tis meer een hobby ding.

Verder overweeg ik een “performance” variateur t.b.v. verhelpen dip en overtoeren. Maarja, dan gaat die ook weer een stuk harder…

Ik heb wel een ander issue… ik kan lang rijden zonder problemen en als ik ‘m dan uit zet en ‘m weer wil starten, geeft ie ineens geen vonk. En ineens wil die het dan toch weer doen na een bepaalde tijd.
Ik heb nu een nieuwe bobine en stator besteld in de hoop dat dat het issue gaat oplossen.
 
Ik heb vandaag de standaard 83 sproeier voor een 80 sproeier vervangen. Hij ploft af en toe nog wel, maar heb het idee dat het toch wat beter loopt. Ik ga binnenkort zelfs nog wen 78 proberen.

Verder heb ik een DLH varioset bij ome Ali in bestellings staan. Deze heeft een grotere diameter, dus ik verwacht hogere snelheid en minder toeren in de top.
 
Excuus voor de late reactie , ik had een drukke tijd achter de rug. Goed om te horen. Ik doe dit ook als hobby. Ik moet me kleppen nu weer stellen , dit keer ga ik 0.07 proberen. 0.5 moet makkelijk pasen en 0.10 niet.

En wat is de kleur van de bougie met de nieuwe sproeier? Mooi koffie bruin?
 
Ik rijd er nu 200km mee en hij geeft wat minder plofjes bij gas los. De kleur is wel wat aan de lichte kant, dus ik ga denk ik toch weer terug naar de standaard sproeier. (Weet eigenlijk niet hoelang ik moet rijden voordat je de bougie kan lezen)

De performance vario is overigens wel een goede stap vooruit, veel stabieler toerental bij optrekken. (7 gr rollen)