Verder, als deze carburateur geen "choke" heeft in de zin van het geven van extra benzine bij koude start
nee.@C-Row, dan klopt mijn stelling dat de choke bij dit type carburateur (Dellorto ECS type SVB18) alleen de luchttoevoer tijdelijk afsluit en geen extra benzine toevoegt aan het mengsel. Blijft de vraag waarom in mijn geval het mengsel te arm blijft tijdens een koude start en ik de scooter alleen kan starten als ik de luchttoevoer via het luchtfilter blokkeer.
nee.
door dat kanaaltje dat bij jou afgedopt WAS door die rubber dop! maar/want zelfs met die dop erin werkt dit systeem averechts op een choke, zou het alleen meer lucht geven, getuige het slechte starten toen het dopje er nog in zat, want de wasbediende klep/naald staat bij koude motor OpEn en gaat bij opwarmen DiCht, een choke staat bij koude start DiCht.@C-Row, waar haalt de carburateur dan de extra benzine vandaag om het mengsel te verrijken bij koude start?
@C-Row Meer lucht geven, is niet de oplossing nu de scooter met de rubberen dop geïnstalleerd alleen start als ik de luchttoevoer via het luchtfilter blokkeer (= rijker mengsel creëren). In mijn geval blokkeert de rubberen dop volledig de benzine-toevoer want ook na 5 minuten doorstarten blijft de bougie droog. Ik kan me ook niet voorstellen dat die rubberen dop zo ontworpen is dat ie 'een beetje benzine' moet doorlaten. Overigens had ik zelf al geëxperimenteerd door een dop te maken met een klein gaatje erin om wat benzine door te laten. De scooter startte dan wel met continue open gashendel maar kon alleen aan de praat gehouden worden door het gashendel gedeeltelijk open te houden (idem dus aan de situatie zonder rubberen dop).door dat kanaaltje dat bij jou afgedopt WAS door die rubber dop! maar/want zelfs met die dop erin werkt dit systeem averechts op een choke, zou het alleen meer lucht geven, getuige het slechte starten toen het dopje er nog in zat,
@C-Row Ik knutsel al zo'n 40 jaar aan auto's, motoren en brommers waaronder het volledig reviseren van motorblokken. Daarentegen pretendeer ik niet alles te weten .ik krijg de indruk dat je het aan mij probeert uit te leggen..
of bedoel je dat je het zelf begint te snappen?