This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Scooters met Dellorto ECS Euro4 start slecht

@symmie, duidelijk dat op jouw ingezonden foto te zien is dat er een afsluitdop zit op het benzinekanaal van de choke. Ik begrijp niet waarom die afsluitdop daar zit nu de verrijking van het mengsel bij koude start bij deze carburateur geschiedt middels extra benzine toevoeging via de choke. Door de afsluitdop kan er geen druppel extra benzine door de choke lopen en wordt het mengsel nooit verrijkt met als gevolg een slechte koude start. Waar heb je overigens die foto vandaag?
 
Belangrijkste is iig dat de dop er in hoort en het zit er uiteraard niet om benzine toevoer af te sluiten.
Maar het is jouw scooter dus als je hem er uit wil laten dan dan is dat uiteraard jouw keuze. Ik geef alleen aan hoe het hoort en als iemand iets anders wil doen dan zijn daar natuurlijk vrij in.
Ik doe iig mijn uiterste best om mensen een zo goed mogelijk advies te geven.
 
@symmie, ik zie ook foto's op internet dat de afsluitdop eruit is (gehaald?). Zoals ik al eerder aangaf, sluit in mijn geval de afsluitdop de gehele benzinetoevoer af voor de choke en dat hoort m.i. niet. De afsluitdop er minder diep in terug zetten, zal leiden dat de dop erukit gaat vallen of dat deze de benzinetoevoer weer helemaal afsluit. Zolang ik geen helder beeld heb hoe de choke werkt met de afsluitdop erin, laat ik deze eruit.
 
@Tim Ark had een jaar geleden hetzelfde probleem met 2 dellorto carb 's . Als hij er nog een heeft wil hij misschien eens kijken , bij degene die eraf is , of hier ook zo'n dopje in zit ( als hij hem nog heeft )

 
Ik pak dit draadje weer op om jullie een update te geven van mijn ervaringen tot op heden. Zonder de rubberen dop die de choke-sproeier blokkeert. start de scooter een stuk makkelijker. Wel moet ik de gashendel helemaal open doen anders start ie nog steeds niet. Een ander punt is dat de scooter - nadat deze gestart is - te weinig toeren draait en ik deze dus aan de gang moet houden middels de gashendel totdat de motor warm is. Dan is alles weer normaal en start ie ook normaal. Per saldo geen normale situatie bij koude start dus.

Het lijkt er dus op dat die rubberen afsluitdop er wel degelijk in hoort te zitten en de extra benzinetoevoer via de choke bewust wordt geblokkeerd. Dit houdt m.i. in dat de choke alleen als functie heeft om tijdelijk het luchtkanaal af te sluiten om zodoende een verrijkt mengsel te creëren. Kan iemand dat bevestigen?

In mijn geval blijft de bougie droog (= te weinig benzine) bij koude start als de rubberen afsluitdop is gemonteerd met als gevolg dat de scooter niet start. Alleen als ik de luchtinlaat blokkeer wil de scooter dan starten. Per saldo moet er toch iets mis zijn met de carburateur. Suggesties blijven dus welkom om dit mysterie op te lossen.
 
nee: dit type carburateur hééft geen choke (het wordt hier ten onrechte zo genoemd) maar een startverrijking: in feite zet dat elektrisch verwarmde waselement een kleine bypass "carburateur"open die zijn eigen startmengsel creëert, van zowel benzine als lucht. daar hoort geen inmenging van de normale carburateur bij! door de elektrische verwarming zet de was uit en sluit een naald het startverrijkingskanaal uiteindelijk af.
als ìk tijdens het starten (met een wèl werkende startverrijking) gas geeft, werkt dat juist averechts en start mijn Kymco juist Niet (terwijl hij dit zonder gas doet als ik maar naar de startknop "wijs" en dan keurig verhoogd stationair draait en ongeveer opgewarmd is als dat verhoogde stationair zakt.
 
Last edited:
@C-Row, bedoel je met "elektrische ventiel" een solenoid? Zo ja, welke van de twee aanwezige solenoids heeft dan die functie om als bypass "carburateur" te dienen voor het creëren van een rijker startmengsel? Ik vraag dit omdat in mijn geval er te weinig benzine bij koude start bij de bougie komt waardoor deze niet start.
Verder, als deze carburateur geen "choke" heeft in de zin van het geven van extra benzine bij koude start dan klopt mijn theorie toch dat de choke alleen als functie heeft om het luchtkanaal tijdelijk af te sluiten? Door alleen het luchtkanaal af te sluiten, werkt deze choke toch conform vroegere carburateurs - zoals die van een Puch MV50 - die ook alleen middels een schuif de luchtinlaat blokkeert?
 
Verder, als deze carburateur geen "choke" heeft in de zin van het geven van extra benzine bij koude start

Ik heb deze discussie niet meer echt gevolgd maar de cv-carburateur met een Euro4 Dellorto ECU heeft wel degelijk een elektrische choke, niet in de zin van dat men de lucht afknijpt, maar er staat een extra verrijkingskanaaltje open zolang de elektrische choke nog niet volledig is uitgeschoven.

Hieronder een plaatje van een CV-carb, met dank aan @Floris van bommelstijn, die werkt met zogenaamde luchtklepjes (solenoids), hier staat echter de e-choke niet getekend, wel de luchtklepjes, echter of de blauwe tekst klopt betwijfel ik want het luchtkanaaltje van het luchtklepje van het stationair circuit komt uit bij de hoofdsproeier en het luchtkanaaltje van het luchtklepje van het hoofdcircuit komt uit bij de stationair sproeier......
.

 
@Sparky, dank voor de info. De doorsnede van de carburateur ken ik maar omdat het choke-gedeelte ontbrak, kon ik er niets uit opmaken. Ik had zelf geen extra benzine-verrijkingskanaaltje bij de choke kunnen vinden buiten de choke-sproeier die echter volledig geblokkeerd is door een zwart rubber. Weet jij waar dat extra benzine-verrijkingskanaaltje zit en waar deze in de vlotterkamer uit zou moeten komen?
 
een CHOKE (letterlijk Engels voor smoren of wurgen) knijpt alleen de luchttoevoer af, waarna het vacuüm meer benzine uit de stationair- en of hoofdsproeier gaat trekken. Dat is dus niet wat er op dit type carburateur gebeurt en daarom heeft deze carburateur dus in letterlijke zin "wel degelijk" GEEN choke.
sorry voor de verwarring, de "choke-klep" is niet elektrisch bediend (ik was nog niet wakker toen ik dat schreef) maar werkt met uitzettende was, die elektrisch verwarmd wordt, danwel door warmte van de motor, waardoor een naald het startverrijkingskanaal afsluit.
deze startverrijker is verder niet te verwarren met de ECS-solenoids, die alleen "valse" lucht bij mengen als de motor op temperatuur komt, om het mengsel bij constante belasting en toeren te laten variëren tussen arm en rijk om de katalysator in de uitlaat zijn werk te laten doen.
 
Last edited:
@C-Row, dan klopt mijn stelling dat de choke bij dit type carburateur (Dellorto ECS type SVB18) alleen de luchttoevoer tijdelijk afsluit en geen extra benzine toevoegt aan het mengsel. Blijft de vraag waarom in mijn geval het mengsel te arm blijft tijdens een koude start en ik de scooter alleen kan starten als ik de luchttoevoer via het luchtfilter blokkeer.
 
nee.
 
Last edited:
@C-Row, waar haalt de carburateur dan de extra benzine vandaag om het mengsel te verrijken bij koude start?
door dat kanaaltje dat bij jou afgedopt WAS door die rubber dop! maar/want zelfs met die dop erin werkt dit systeem averechts op een choke, zou het alleen meer lucht geven, getuige het slechte starten toen het dopje er nog in zat, want de wasbediende klep/naald staat bij koude motor OpEn en gaat bij opwarmen DiCht, een choke staat bij koude start DiCht.
 
door dat kanaaltje dat bij jou afgedopt WAS door die rubber dop! maar/want zelfs met die dop erin werkt dit systeem averechts op een choke, zou het alleen meer lucht geven, getuige het slechte starten toen het dopje er nog in zat,
@C-Row Meer lucht geven, is niet de oplossing nu de scooter met de rubberen dop geïnstalleerd alleen start als ik de luchttoevoer via het luchtfilter blokkeer (= rijker mengsel creëren). In mijn geval blokkeert de rubberen dop volledig de benzine-toevoer want ook na 5 minuten doorstarten blijft de bougie droog. Ik kan me ook niet voorstellen dat die rubberen dop zo ontworpen is dat ie 'een beetje benzine' moet doorlaten. Overigens had ik zelf al geëxperimenteerd door een dop te maken met een klein gaatje erin om wat benzine door te laten. De scooter startte dan wel met continue open gashendel maar kon alleen aan de praat gehouden worden door het gashendel gedeeltelijk open te houden (idem dus aan de situatie zonder rubberen dop).
 
ik krijg de indruk dat je het aan mij probeert uit te leggen..
of bedoel je dat je het zelf begint te snappen?
@C-Row Ik knutsel al zo'n 40 jaar aan auto's, motoren en brommers waaronder het volledig reviseren van motorblokken. Daarentegen pretendeer ik niet alles te weten .
 
dan denk ik dat we langs elkaar heen schrijven/lezen.
waar zeg ik "dat je meer lucht zou moeten geven" ik omschreef alleen het effect van de startverrijking als de (koudstart)sproeier (van de startverrrijking) is afgedopt. en wilde daarmee aangeven dat het zo het omgekeerde effect heeft, zoals jij al geconstateerd hebt: je bougie bleef droog.
ik dacht dat er al geconstateerd was dat die dop daar helemaal niet hoort, zoals je zelf van begin af aan al vermoedde en Trabiarie ook al zei dat ie nog nooit zo'n dop had aangetroffen..