Scooterband bar vs luchthoebeelheid

Ik snap het niet, ondanks het halve www af te speuren.

Ik heb dus een Vivacity sinds eind mei. Hij rijd nog prima, op kleine dingen na.

1 ding is de achterband die na 2-3 leger wordt. Ik heb met de compressor en handpomp dus regelmatig weer wat bijgepompt. En dan ff indrukken de band om te kijken hoe hard ie staat.

Kán het zo zijn, doordat ik niet op de bar gelet heb, maar slechts alleen wat lucht er in gedaan heb (tot dat de band lichtjes ingedrukt kan worden) dat de band zegmaar leegloopt?

Kortom, moet ik de compressor instellen met dat plusje naar de gewenste hoeveelheid bar. (Zover ik begreep is het getal op de band in psi of bar het MAXIMALE wat er in mag) en daarna dat luchtpistooltje kort inknijpen om de huidige druk te zien? En vervolgens inknijpen tot ie stijgt op de meter tot de gewenste druk? Stopt de compressor automatisch? Of moet ik zelf op tijd stoppen omdat ik anders de band sloop?

Ik denk/dacht altijd lucht=lucht, bar is niet belangrijk zolang er maar voldoende lucht in zit..

Het is misschien maar goed dat ik zelf niet mijn autobanden oppomp hahah
 
Advertisement - register to remove this

Solution
Maar even samenvattend, het enige wat telt is het juiste aantal Bar in de band. Je kan op de band zelf vaak zien hoeveel bar eri maximaal in mag, soms staat het uitgedrukt in PSI. De juiste spanning staat in je onderhouds/instructieboek van de scooter. Per scooter / velg / band verschilt dit dus.

Te lage bandenspanning kan voor verslechterd weggedrag zorgen en overmatige slijtage van de banden. Er is geen enkel voordeel om met te lage bandenspanning te rijden.

Vertrouw niet teveel op de pompstations qua correctheid van het weergeven van het aantal Bar, koop gewoon een digitale bandenspanningsmeter. Dan kan je ook gewoon thuis meten mocht je dat willen.

Mocht je echt denken dat je band lek is, ipv spuug gewoon kopje met water en dreft...
De achterband loopt toch weer leeg. Je kan hem namelijk meer indrukken dan net na het oppompen bij de Total. Voorband blijft hard.

Dus ik pomp hem zolang met de hand ff bij. En dan dit najaar/winter ff kijken waar het aan zit (zeep test), en dan de band door een vriend te te laten maken (proppen/ander ventiel waarschijnlijk)

Toch bedankt voor alle tips en hulp!
 
De achterband loopt toch weer leeg. Je kan hem namelijk meer indrukken dan net na het oppompen bij de Total. Voorband blijft hard.

Dus ik pomp hem zolang met de hand ff bij. En dan dit najaar/winter ff kijken waar het aan zit (zeep test), en dan de band door een vriend te te laten maken (proppen/ander ventiel waarschijnlijk)

Toch bedankt voor alle tips en hulp!
Ga je er niet meer op rijden dan ?
Anders zou ik het direct laten repareren.
Als het een lek is wat groter wordt dan lig je opeens op je plaat.
Deze thread is al zo lang.
 
@Broos nee het gat wordt niet groter (als het al een gat is, ik zie niks, denk eerder lekke velg of ventiel) dus ik ben niet bang om op mijn plaat te gaan. Het is namelijk niet zo dat ik steeds bedichter moet bijpompen ofzo.

Wel pomp ik regelmatig zolang bij. Dit doe ik al vanaf juni zo. Ik kwam er pas laat achter dat de band slap stond. Ik begon te zwabberen, dat is wel gevaarlijk.
 
Dit is niet slim. Doe er gewoon een nieuwe band op. Als je het standaard onderhoud weigert te doen kan je misschien maar beter gaan fietsen.
Heb je nou echt zin om er de moeite in te steken elke keer als je gaat rijden de band te checken? Want als hij te slap is rijdt je je hele brommer naar de tyfus omdat de rolweerstand veel hoger is dan het blokje aankan
 
@4slaf4life ik rij sowieso al voorzichtig. En ja tis wel irritant om elke paar dagen de banden bij te pompen. Maar vandaar dat ik al zei, als t mooie weer voorbij is, dan kan de band uit elkaar. En misschien meteen de carburateur schoonmaken.

Ik rij nu sowieso alleen met droog weer, niet alleen qua veiligheid, maar ook omdat ik een auto heb.

Ik zal straks nog eens de band goed bekijken, maar tot op heden heb ik niks gezien (en ik heb goede ogen) dus kans is groot dat het een lekke velg of ventiel is.
 
Ik gaf vanochtend aan dat de band toch leeg loopt. Jullie waarschuwen dat dat gevaarlijk kan zijn. Ik leg vervolgens uit hoe ik het veilig houd totdat ik dat ventiel of whatever gefixt heb.

En hoezo 50 posts over wel of niet doorrijden? Ik heb juist geen twijfel, ik doe het zo al maanden. Maar ik wil het wel fixen binnenkort, zodat ik volgende zomer een normale band heb.

Sommige van jullie doen alsof ik een roekeloze 16 jarige ben die zomaar wat doet :p ik heb vroeger met de brommer en scooter nooit aanrijdingen gehad of gevallen, zelfde geld voor de nu 11,5 jaar dat ik auto rijd. En ja een ongeluk kan in een klein hoekje zitten. Maar nogmaals ik zit aan de veilige kant van de streep. Ik rij juist rustig aan, beetje ook van de omgeving genieten. En daarnaast let ik wel op signalen die er op kunnen wijzen als het voertuig niet veilig is. Zoals eersf slappe band (zwabberen+meer kans op klapband) en of de remmen goed werken etc.
 
Jullie waarschuwen dat dat gevaarlijk kan zijn.
Dat doen WE niet voor niets...
Ik leg vervolgens uit hoe ik het veilig houd totdat ik dat ventiel of whatever gefixt heb.
Waarom wachten, wanneer je weet dat er iets niet goed is met de band, velg of het ventiel?
Dan vervang/repareer je de boel toch?
Je neemt toch het zekere voor het onzekere?
Veiligheid boven alles...!!!
Sommige van jullie doen alsof ik een roekeloze 16 jarige ben die zomaar wat doet :p
Toen ik 16 was, had ik veiligheid al hoog in het vaandel staan.
Mijn banden, remmen en de rest waren toen ook al op orde.
Heeft niets met leeftijd te maken.
Wel met gezond verstand.
ik heb vroeger met de brommer en scooter nooit aanrijdingen gehad of gevallen
Het gaat goed...... totdat het mis gaat!
-----------------------------------------------------------------------------------------
Weet je wat... loop naar de pomp... :D
 
@gcs100 omdat ik nu met mooi weer wil rijden. Dus dan wil ik niet de scooter uit elkaar halen. Behalve luchtfilter of bougie, iets wat ik zelf makkelijk kan.

Ik heb altijd voor de zekerheid een pomp in de buddy liggen. Maar ik pomp doorgaans voor ik rij de band bij. Het is niet dat ie heel snel leeg gaat. Gaat geleidelijk.

En ja het hoort niet zo, maar er is geen extra gevaar op de manier hoe ik het nu doe. De enige keer dat het gevaarlijk voelde was toen de band super slap stond (had ik niet door, ik had hem net toen) en toen begon de scooter te zwabberen op klinkers.

Maar goed, wat zou er volgens jou kunnen gebeuren dan? Ik heb een handpomp van de action (zo'n soort fietsmodel) en daarmee pomp ik heb dus geregeld op. Ik rij op asfalt en op klinkers. Ik merk geen vreemd rij gedrag op deze manier.

Edit: en als de band (ventiel of velg wss) gemaakt is dan pomp ik heb bij de total op, zodat ik meteen de juiste bar en luchthoebeelheid heb. Maar dat ga ik nu niet doen, elke paar dagen een euro voor een beetje lucht is overkill :p
 
@Dubbeldrank valt mee haha. Max 1 minuut, meestal na 2-3 dagen.

Maar ter context. Ik ben sinds een paar maanden weer op een scooter aan t rijden. Dat wou ik super graag. Laatste keer was in 2011. Dus als ik al kan rijden vind ik het prima deze zomer. Maar deze winter wil ik wel een aantal dingen checken (sommige dingen met een bevriende automonteur) zoals band/wiel/velg en de remmen onderhouden/controleren. En misschien nog carb schoonmaken, v snaar vervangen, rolletjes controleren of ze nog rond zijn.

Klinkt misschien gek, maar ik ben allang blij dat ik de zomer rijdend ben doorgekomen. En veel mooi weer geweest. Het is wel meer korte afstanden en kleine tourritjes. Voor de verdere afstanden gebruik ik liever de auto (die wel perfect wordt onderhouden jaarlijks door een vriend die monteur bij Renault is)
 
Mijn ervaring is dat ik het wiel eraf haal en met de auto heen breng, dan kost de montage van de band €5 eerst had ik er één die het gratis deed maar die is gestopt. Moet je alleen ook een nieuwe pakking hebben voor je uitlaat (als het je achterband is).
Een middagje ervoor uittrekken en is het eigenlijk klaar.
 
Dan moet je wellicht even de quote beter lezen.. Dat ligt i.i.g niet aan mijn ogen.

Scooterbanden kan je niet checken door ze in te drukken

Tot een bepaald punt kan kan dit zeker. Aangezien de band in het midden van de profiel niet snoeihard mag zijn.. Maar moet een beetje kunnen inveren zodat de contact met de weg beter word. Een band dat te hard is heeft geen grip en verlies je controlle over tijdens het rijden.
 
Ik zal dan wel blind zijn.

Als ik alleen maar vraag wat de aanbevolen druk van de banden is en zeg dat je scooterbanden niet goed kan checken door ze in te drukken, snap ik niet wat te hard oppompen er mee te maken heeft

Tot een bepaald punt kan kan dit zeker. Aangezien de band in het midden van de profiel niet snoeihard mag zijn.. Maar moet een beetje kunnen inveren
Nogsteeds is indrukken te subjectief. Zoals ik al heb gezegd geeft het je een idee of de band ongeveer goed is. Maar een band oppompen en alleen maar controlleren door in te drukken is niet handig.

Dus, nogmaals.. Ik doe het soms ook, om voor de zekerheid even te kijken of het nog ongeveer klopt. Dit doe ik alleen als ik geen metertje bij de hand heb.
 
Last edited:
Back
Top