Scooterband bar vs luchthoebeelheid

Ik snap het niet, ondanks het halve www af te speuren.

Ik heb dus een Vivacity sinds eind mei. Hij rijd nog prima, op kleine dingen na.

1 ding is de achterband die na 2-3 leger wordt. Ik heb met de compressor en handpomp dus regelmatig weer wat bijgepompt. En dan ff indrukken de band om te kijken hoe hard ie staat.

Kán het zo zijn, doordat ik niet op de bar gelet heb, maar slechts alleen wat lucht er in gedaan heb (tot dat de band lichtjes ingedrukt kan worden) dat de band zegmaar leegloopt?

Kortom, moet ik de compressor instellen met dat plusje naar de gewenste hoeveelheid bar. (Zover ik begreep is het getal op de band in psi of bar het MAXIMALE wat er in mag) en daarna dat luchtpistooltje kort inknijpen om de huidige druk te zien? En vervolgens inknijpen tot ie stijgt op de meter tot de gewenste druk? Stopt de compressor automatisch? Of moet ik zelf op tijd stoppen omdat ik anders de band sloop?

Ik denk/dacht altijd lucht=lucht, bar is niet belangrijk zolang er maar voldoende lucht in zit..

Het is misschien maar goed dat ik zelf niet mijn autobanden oppomp hahah
 
Advertisement - register to remove this

Solution
Maar even samenvattend, het enige wat telt is het juiste aantal Bar in de band. Je kan op de band zelf vaak zien hoeveel bar eri maximaal in mag, soms staat het uitgedrukt in PSI. De juiste spanning staat in je onderhouds/instructieboek van de scooter. Per scooter / velg / band verschilt dit dus.

Te lage bandenspanning kan voor verslechterd weggedrag zorgen en overmatige slijtage van de banden. Er is geen enkel voordeel om met te lage bandenspanning te rijden.

Vertrouw niet teveel op de pompstations qua correctheid van het weergeven van het aantal Bar, koop gewoon een digitale bandenspanningsmeter. Dan kan je ook gewoon thuis meten mocht je dat willen.

Mocht je echt denken dat je band lek is, ipv spuug gewoon kopje met water en dreft...
op een band staat NIET hoeveel er in moet........
er staat een MAX PSI op.

hoeveel bar erin moet heeft te maken met t gewicht van t voertuig.


Maar even samenvattend, het enige wat telt is het juiste aantal Bar in de band. Je kan op de band zelf vaak zien hoeveel bar erin moet, soms staat het uitgedrukt in PSI. Per scooter / velg / band verschilt dit dus.

Te lage bandenspanning kan voor verslechterd weggedrag zorgen en overmatige slijtage van de banden. Er is geen enkel voordeel om met te lage bandenspanning te rijden.

Vertrouw niet teveel op de pompstations qua correctheid van het weergeven van het aantal Bar, koop gewoon een digitale bandenspanningsmeter. Dan kan je ook gewoon thuis meten mocht je dat willen.

Mocht je echt denken dat je band lek is, ipv spuug gewoon kopje met water en dreft maken. Idealiter spuit je het op de band en langs de velgranden en ventiel, ergens belletjes en je weet wat er aan de hand is.
 
Ja mensen t heeft ff geduurd maar het issue is gefixt. Wat was het probleem, de velgranden was verf afgebladerd waardoor ie wat lucht lekte.

Een maat van mij werkt bij Renault, die heeft de band eraf gehaald met een bandenwisselaar. En heeft die rand gepolijst en opnieuw geverfd (ofzo)

En nu is ie weer goed! We hebben ook ff gekeken waarom de scooter na +- 1 dag stilstand of langer lastig start (10-20 keer kicken ofzo) terwijl als ie 1 min gelopen heeft letterlijk na 1 Kick start.

We draaide de schroef van de vlotterbak open, en verrek er kwam geen druppel benzine uit. Dus waarschijnlijk is er wat met de vlotter(naald) want uit de overloop komt ook benzine. Dus die trekt de vlotterbak leeg. Vooralsnog laat ik hem intact, want verder rijd hij goed (en als ie ff gelopen heeft start ie de uren daarna ook zeer snel)
 
Back
Top