Scooterband bar vs luchthoebeelheid

Ik snap het niet, ondanks het halve www af te speuren.

Ik heb dus een Vivacity sinds eind mei. Hij rijd nog prima, op kleine dingen na.

1 ding is de achterband die na 2-3 leger wordt. Ik heb met de compressor en handpomp dus regelmatig weer wat bijgepompt. En dan ff indrukken de band om te kijken hoe hard ie staat.

Kán het zo zijn, doordat ik niet op de bar gelet heb, maar slechts alleen wat lucht er in gedaan heb (tot dat de band lichtjes ingedrukt kan worden) dat de band zegmaar leegloopt?

Kortom, moet ik de compressor instellen met dat plusje naar de gewenste hoeveelheid bar. (Zover ik begreep is het getal op de band in psi of bar het MAXIMALE wat er in mag) en daarna dat luchtpistooltje kort inknijpen om de huidige druk te zien? En vervolgens inknijpen tot ie stijgt op de meter tot de gewenste druk? Stopt de compressor automatisch? Of moet ik zelf op tijd stoppen omdat ik anders de band sloop?

Ik denk/dacht altijd lucht=lucht, bar is niet belangrijk zolang er maar voldoende lucht in zit..

Het is misschien maar goed dat ik zelf niet mijn autobanden oppomp hahah
 
Advertisement - register to remove this

Solution
Maar even samenvattend, het enige wat telt is het juiste aantal Bar in de band. Je kan op de band zelf vaak zien hoeveel bar eri maximaal in mag, soms staat het uitgedrukt in PSI. De juiste spanning staat in je onderhouds/instructieboek van de scooter. Per scooter / velg / band verschilt dit dus.

Te lage bandenspanning kan voor verslechterd weggedrag zorgen en overmatige slijtage van de banden. Er is geen enkel voordeel om met te lage bandenspanning te rijden.

Vertrouw niet teveel op de pompstations qua correctheid van het weergeven van het aantal Bar, koop gewoon een digitale bandenspanningsmeter. Dan kan je ook gewoon thuis meten mocht je dat willen.

Mocht je echt denken dat je band lek is, ipv spuug gewoon kopje met water en dreft...
@eurokit er zitten gele velgen onder. De verkoper gaf mij daarnaasf losse grijze velgen (met banden) erbij. En aangezien het een oude scooter is, is de kans levensgroot dat dit niet de oorspronkelijke banden zijn.

Maar ik kijk wel ff op de band morgen. Maar ik dacht zo rond de 2.4 achter en 2.2 voor. Maar tis al wel een tijdje terug dat ik dat bekeken heb

@Twinky thanks voor de tip. Maar eerst banden pompen proberen. Als dat niet helpt dan in t najaar of winter verder kijken. Dan rij ik toch weinig scooter, want ik heb toch een auto.
 
@dennis1992
De banden dienen volgens het boekje op 1.3 bar voor en 1.6 bar achter gezet worden.
Zie foto.
Persoonlijk zou ik deze op 2.0 bar voor en 2.2 bar achter zetten.
Maar waarom ga je niet even langs een scooter(speciaal)zaak of een autogarage?
Daar is vast wel iemand zo vriendelijk om de banden, gratis, op druk te brengen... :)
VIVACITY BAND.png
 
@gcs100 maar hier zitten niet meer de oorspronkelijke banden onder.

Maar ik heb vandaag een poging gewaagd met de compressor. Die meters kloppen niet, of ik doe wat verkeerd. Maar ik heb de band bijgevuld, tot het punt dat je hem met moeite nog een klein tikje kan indrukken (ik wil geen opgeblazen band haha)

Er ging enorm veel lucht in. Dus ik ben benieuwd of ie nu de druk vasthoud. Zo niet, dan ff bij de Total proberen.

En als dat niet helpt, checken op lekke band/ventiel/velg.
 
@4slaf4life 2.8 achter, 2.3 voor.

Ik snap dat indrukken niet helemaal toereikend is. Maar pompen tot ie klapt is ook niet de bedoeling. En weetje, die voorband stond al knoerhard toen ik die scooter kocht. Ik heb daar een beetje lucht uitgelaten.

Dus zolang je m lichtjes kan indrukken staat ie hard genoeg, maar niet zo hard dat je de band opblaast

Maar nogmaals, mocht ie weer leeggaan, dan rijd ik naar de total haha

Edit: oja er staat ook op dat het een tubeless band is.
Edit 2: ik kan ook een bandenspanningsmeter kopen, om te checken. Maar ik denk dat het zo wel goed is. Ik heb ook 2 maanden met een hele harde voorband gereden, die heb ik pas sinds een week ofzo tikje leger gelaten.
 
Last edited:
2.8 achter, 2.3 voor.
zoiets doe ik ook altijd.
Band indrukken zegt niks.
Pomp die dingen gewoon lekker op. Vertrouw je de meter niet? Koop er dan nog een. dan weet je het zeker. Ik gebruikte een lange tijd een voetpomp van de action, dat ding kostte nog geen 5 euro dus was alles behalve accuraat. Van dat metertje klopte waarschijnlijk helemaal niks. Heb nog nooit een band laten exploderen
 
@4slaf4life Maar als ie nu vol zou blijven is het toch goed? Ze staan volgens mij goed, jij zegt t indrukken zegt niks. Waarom kun je de banden dan wel indrukken als je er wat lucht uit?

Te hard is niet goed, te zacht ook niet. Volgens mij heb ik ze nu goed staan. Alleen tis niet met een meter bekeken :p
 
Dus zolang je m lichtjes kan indrukken staat ie hard genoeg, maar niet zo hard dat je de band opblaast
Nu snap ik het.
Je behandeld de scooterband als een fietsband.
Een fietsband pomp je inderdaad op totdat deze bijna hard is.

Een scooterband is heel wat anders dan een fietsband.
Deze is hetzelfde als een autoband.
Dus oppompen tot de juiste aantal bar bereikt is.

Een autoband kan je, wanneer deze de juiste druk heeft bereikt, ook niet even met je duim iets indrukken.
 
@gcs100 haha ik ben verre van een superman. En ik had t over scooterbanden , geen autobanden :p

Maar ik ga t een dezer dagen nameten bij de total. Want ook al DENK ik dat ze nu goed staan. Tis toch wel fijn om het zeker te weten. Voorkomt onnodige slijtage van de banden enzo. Daarnaast kan ik dan mooi testen of de band vol genoeg blijft.

Want dat was het hele punt, die achterband ging constant leeg. Die kon je moeiteloos ver induwen, ik merkte het ook tijdens het rijden. Zwabberen. Sindsdien elke keer een beetje bij pompen om de paar dagen. Dit keer eens flink bijgepompt, om te kijken of ie de spanning vast houd. Zo niet, dan binnenkort even checken of t ventiel/velg/ventiel gaar is.
 
Vandaag ff bij de total de banden opgepompt, ingesteld achter op 2.8 bar en voor op 2.3 bar. Ik heb bewust direct naar tankstation gereden (2 km ofzo) zodat de banden niet te warm zijn als je ze gaat oppompen.

Heb nadat ze opggepompt waren een stukje gereden, het rijdt in elk geval stukken beter. Dus luchtdruk maakt wel degelijk verschil, en niet alleen de hoeveelheid lucht

Heb na afloop beide banden ingedrukt (toch als een soort testje) beide banden kan je lichtjes indrukken.

Helaas kon ik voordat ik ging pompen niet de huidige luchtdruk zien. Omdat ik op me knieën bij die scooter zat.

Afijn, ik ben benieuwd of de band nu hard genoeg blijft staan, wat ik dus zal soort van testen met indrukken, en ik merk het aan het rijden. Hij ging vorige maand instabiel rijden.
 
Maar even samenvattend, het enige wat telt is het juiste aantal Bar in de band. Je kan op de band zelf vaak zien hoeveel bar eri maximaal in mag, soms staat het uitgedrukt in PSI. De juiste spanning staat in je onderhouds/instructieboek van de scooter. Per scooter / velg / band verschilt dit dus.

Te lage bandenspanning kan voor verslechterd weggedrag zorgen en overmatige slijtage van de banden. Er is geen enkel voordeel om met te lage bandenspanning te rijden.

Vertrouw niet teveel op de pompstations qua correctheid van het weergeven van het aantal Bar, koop gewoon een digitale bandenspanningsmeter. Dan kan je ook gewoon thuis meten mocht je dat willen.

Mocht je echt denken dat je band lek is, ipv spuug gewoon kopje met water en dreft maken. Idealiter spuit je het op de band en langs de velgranden en ventiel, ergens belletjes en je weet wat er aan de hand is.
 
Last edited:
Solution
@Bas ik weet niet of die luchtstations bij tankstations geijkt zijn, maar dat zijn goedkope meters die je op bol etc koopt ook niet.

Anyway, zoals ik zei, hij rijd in elk geval nu veel beter. Eens kijken of de achterband hard blijft. En anders idd ff testen. Hoewel ik nergens een gaatje zie. Maar kan natuurlijk ook het ventiel of de velg zijn.

En er stond op de band (achter) max 2.8 bar. Dat heb ik er ingegooid dus. En hij ging piepen als ie vol was.
 
@Bas ik weet niet of die luchtstations bij tankstations geijkt zijn, maar dat zijn goedkope meters die je op bol etc koopt ook niet.

Anyway, zoals ik zei, hij rijd in elk geval nu veel beter. Eens kijken of de achterband hard blijft. En anders idd ff testen. Hoewel ik nergens een gaatje zie. Maar kan natuurlijk ook het ventiel of de velg zijn.

En er stond op de band (achter) max 2.8 bar. Dat heb ik er ingegooid dus. En hij ging piepen als ie vol was.

Ik zeg ook niet dat je een goedkope meter moet kopen ;). Zoals met alles, goed gereedschap is het halve werk. De digitale meter die ik had gaf dezelfde resultaten als de geijkte meter die ik bij de compressor gebruikte. Maar fijn dat je hem op spanning hebt gebracht, hopelijk geen lekkage en nu veel rijplezier :)
 
Thanks @Bas ja en mocht ie toch leeglopen, dan pomp ik hem zolang wel elke keer (thuis, anders wordt het duur) bij. En dan als het klote weer wordt samen met die vriend van mij de band/ventiel/velg fixen haha.

Vroeger (tussen 2009 en 2011) had ik een Derbi Senda (schakel) ik kan me niet herinneren dat ik überhaupt die banden opgepompt heb. Maar dat was een splinternieuwe brommer, en die bracht ik regelmatig voor een beurtje naar de winkel. Dus waarschijnlijk pompte hun de banden zonodig bij.

P.s. verder is het fantastisch. Heb dit ding sinds 31 mei, en tis bijna elke dag goed weer geweest. Dus heb vrijwel elke dag een stukje gereden (mits ik tijd had die dag)
 
Back
Top