Scooter verliest vermogen en valt stil

ScooterGts

New Member
Hallo,

Sinds een aantal weken heb ik een probleem met mijn GTS Toscana 4takt.

Bij koude motor (en ook vooral koud/nat weer) start de scooter zeer slecht. Het duurt enige tijd voor de scooter aan slaat.

Eenmaal aan het rijden loopt de scooter max. 20/30 km op de teller (maximaal 100m) en zakt vervolgens langzaam terug in snelheid tot hij afslaat. Dit komt zelfs voor als ik het gas vol open gooi. Dit doet de scooter een aantal keer.

Na 20 minuten rijden, behaalt de scooter topsnelheid weer (50km/h op de teller) en zakt deze niet meer in vermogen / slaat af.

Ik heb de volgende dingen bekeken /vervangen:

- nieuwe bougie
-nieuwe accu
- nieuwe v snaar

- carb is schoon
- sproeiers zijn schoon
-vacuumslang werkt (er komt een straal benzine uit de leiding als je hier een teug aan neemt).

Daarnaast heb ik de choke gecheckt. Deze zet netjes uit als hij heet wordt en gaat weer naar binnen bij afkoeling.

Alvast dank voor suggesties!
Post automatically merged:

Ps: bougie vonkt goed! Heb deze los gemaakt en tegen het blok gehouden tijdens starten. Vonk slaat over naar cilinder (circa 1cm en blauwe vonk)
 
Advertisement - register to remove this

dus jij krijgt benzine binnen als je aan de vacuümslang zuigt? zo ja dan werkt je benzinekraan NIET goed! zeg me dat ik dit verkeerd begrijp?
van welk bouwjaar is je GTS Toscana? toch niet óók een Euro 4?:oops:
 
Als hij dan afslaat , start hij dan wel weer gelijk. Zo niet heb je dan wel benzine in je vlotter kamer?
Nee dit duurt circa 30 seconden!
Post automatically merged:

Nee dit duurt circa 30 seconden!
Het voelt alsof die leeg is en weer langzaam moet vullen…
Post automatically merged:

dus jij krijgt benzine binnen als je aan de vacuümslang zuigt? zo ja dan werkt je benzinekraan NIET goed! zeg me dat ik dit verkeerd begrijp?
van welk bouwjaar is je GTS Toscana? toch niet óók een Euro 4?:oops:
Nee, ik krijg geen benzine in mijn mond als ik aan de vacuumslang zuig. Er komt benzine uit mijn benzineslang als ik aan de vacuumslang zuig.

Yep, euro 4 2018
 
Dan heb je waarschijnlijk een vacuum / compressie probleem . Wanneer zijn het laatst de kleppen gesteld ?
Ook voor alle zekerheid de compressie eens meten , als de motor koud is , en daarna warm.
Komt er met kicken of elektrich starten net zo'n straal benzine uit de slang , als dat je aan de vacuum slang zuigt
 
ik heb zelf een Kymco Agility euro 4 (brom) uit 2019 en mijn schoonpa een GTS Toscana (snor) uit hetzelfde jaar, mijn Kymco startte goed op de automatische choke maar als die er eenmaal af ging sloeg ie af en ging ie niet meer aan zonder een snufje aanstekergas.
de GTS van mijn schoonpa wou gisteren helemaal niet meer aan... (had geen spullen bij me, heb sinds vandaag ook startvloeistof klaar liggen)
vanmiddag bij mijn Kymco de mengselschroef (onder de gaskleppositiesensor) nog een kwartslag verder uitgedraaid (volgens mij nu 3,25 uit) én het slangetje naar het regelklepje dat naar de bovenkant van de carburateur gaat afgedopt met een klein inbusschroefje (na de mengselschroef bleef ie wel draaien, maar heel onregelmatig, na het afdoppen was ook dat weg) bij de GTS van schoonpa zag ik dat het verbindingsslangetje tussen datzelfde regelventiel en de carburateur helemaal weg was, wat valse lucht op de stationairschroef oplevert..(wie dat slangetje dan weggehaald heeft?) da's dan niet gek dat ie na een tijd stilstand èn met de lage temperaturen van afgelopen dagen gewoon geen zin meer heeft..
 
Dan heb je waarschijnlijk een vacuum / compressie probleem . Wanneer zijn het laatst de kleppen gesteld ?
Ook voor alle zekerheid de compressie eens meten , als de motor koud is , en daarna warm.
Komt er met kicken of elektrich starten net zo'n straal benzine uit de slang , als dat je aan de vacuum slang zuigt
Dank voor je reactie. Kleppen stellen is echt zeker 2 jaar geleden. Dat zou ik even door een specialist moeten doen. Idem voor compressie meten.

Starten en benzinekabel checken nog niet gedaan, ga ik morgen eens proberen
 
Er zou eigenlijk tijdens het starten , net zoveel benzine uit moeten komen , als met het zuigen . Het membraam in de kraan , wat het klepje bedient , gaat of open of blijft dicht . Je zuigt echter harder als de motor doet , dus zou er ergens in de slang , een scheurtje zitten zal je dat tijdens het zuigen niet meteen merken. Kijk dus ook het slangetje na op scheurtjes , ikzelf doe als ik zo'n slangetje test , mijn tong op het gaatje van de slang , blijft mijn tong plakken en de benzine lopen . is het slangetje in orde.
 
Back
Top