Scooter verliest vermogen alleen in de winter

FireFoxer82

Member
Hallo forumleden,

Ik heb een malaguti Firefox f15 van bouwjaar 2008.
Mijn probleem is wanneer het winter begint krijg ik problemen met mijn scooter.
Vorig jaar exact hetzelfde probleem gehad en heeft me veel geld gekost zoals:

* Nieuwe cilinder.
* Nieuwe koelvloeistofpomp .
* Nieuwe slangen (koelvloeistof).
* Nieuwe radiator.
* Andere sproeier verschillende keren.
* En vaak bij de scooter zaak geweest.

Nu heb ik weer hetzelfde probleem als vorig jaar wanneer het echt koud begint te worden en ik ongeveer 5 minuten ga rijden verlies ik het vermogen en als ik het gas loslaat valt de scooter uit en moet ik ongeveer 5 min wachten voordat ik weer kan rijden. Het lijkt precies op een warmloper maar is het niet.

Wie weet waar het misschien aan kan liggen want in de warme periode rijd mijn scooter perfect en totaal geen problemen.

Mvg
 
Advertisement - register to remove this

mijn vrouw reist per trein :innocent:
sorry, ik ken jouw specifieke scooter niet, vroeg ook òf dit type een thermostaat had.
ik ken buitenboordmotoren die het hebben, maar ook die het (nog) niet hebben. ik weet dat auto's het hebben en heb deze zelf in verschillende auto's op verschillende manieren kapot gehad: open blijven hangen: blijft je motor koud en krijg je "jouw" klachten, maar ook dicht blijven hangen, dan kookt de boel over! ik heb ook ooit een auto gekocht waar ik er dus 's winters achter kwam dat er geen in zat, bleef ook te koud... heb toen voor nood ook 'n stuk karton voor de radiateur gehangen.
 
mijn vrouw reist per trein :innocent:
sorry, ik ken jouw specifieke scooter niet, vroeg ook òf dit type een thermostaat had.
ik ken buitenboordmotoren die het hebben, maar ook die het (nog) niet hebben. ik weet dat auto's het hebben en heb deze zelf in verschillende auto's op verschillende manieren kapot gehad: open blijven hangen: blijft je motor koud en krijg je "jouw" klachten, maar ook dicht blijven hangen, dan kookt de boel over! ik heb ook ooit een auto gekocht waar ik er dus 's winters achter kwam dat er geen in zat, bleef ook te koud... heb toen voor nood ook 'n stuk karton voor de radiateur gehangen.
Ik heb een foamplaat voor mijn radiator gehangen dat helpt wel iets want het duurt nu ietsjes langer voordat ik problemen krijg laat ik het zo zeggen het stelt het iets langer uit maar de problemen zijn wel hetzelfde.

Ik heb een Malaguti Firefox F15 van bj (2008) laatste model.
En als nieuwstaat gekocht zonder beschadigingen en of mee gesleuteld dus helemaal standaard.
Ik heb op internet gekeken en zoals ik zie heeft die wel een thermostaat alleen de vraag waar zit die haha.
 
als ik deze link moet geloven, zit hij in de (cilinderkop)
hoe je zonder te sleutelen kunt testen of hij er in zit en goed is: voel vanaf koude start aan je radiateur(slangen): als deze direct opwarmt, klopt er iets niet! of de thermostaat ontbreekt, of hij staat al open.
is dat foam half open/laat lucht door? je zou nog een deel kunnen afplakken zoals broos suggereerde.
is het mistig wanneer je dit probleem hebt, of helder? in principe is de luchtvochtigheid bij kou juist laag, tenzij het mistig is.
als je het bij helder weer hebt, verdenk ik water in je brandstof.
 
Nou gisteren alles een beetje nagekeken en de slangetjes van de cilinderkop naar de carburateur zijn wel aangesloten en word ook wel warm als ik de scooter een paar minuten gestationeerd laat lopen.
Ook heb ik de luchtschroef eerst helemaal omgedraaid en 1,5 slag open gedraaid en afgesteld op de stationeer schroef dat die mooi rustig loopt.
Dus als ik heb bekijk word de carburateur wel verwarmt maar vanmorgen naar werk toe toch weer halverwege hetzelfde probleem.
Snap er niks van
 
Nou gisteren alles een beetje nagekeken en de slangetjes van de cilinderkop naar de carburateur zijn wel aangesloten en word ook wel warm als ik de scooter een paar minuten gestationeerd laat lopen.
Ook heb ik de luchtschroef eerst helemaal omgedraaid en 1,5 slag open gedraaid en afgesteld op de stationeer schroef dat die mooi rustig loopt.
Dus als ik heb bekijk word de carburateur wel verwarmt maar vanmorgen naar werk toe toch weer halverwege hetzelfde probleem.
Snap er niks van
Ik weet niet waar je woont maar hier was het vanmorgen 8 graden, dat zou betekenen dat je carb bevriezing kunt schrappen als oorzaak.
 
Ik weet niet waar je woont maar hier was het vanmorgen 8 graden, dat zou betekenen dat je carb bevriezing kunt schrappen als oorzaak.
Hoi ik kom uit Almelo en vanmorgen was het nog best koud en op sommige plekken glad.
Maar als de slangetjes van de cilinderkop naar de carburateur warm worden kan eigenlijk toch geen carb bevriezing voorkomen of heb ik het mis?
Ik heb trouwens de foamplaat die ik voor de radiator heb gemonteerd eraf gehaald, want daardoor werd het juist weer te warm als ik naar mijn temperatuur meter keek vanmorgen.

Normaal als ik naar mijn werk rij dan heb ik ongeveer 2 a 3 streepjes kwa temperatuur en vanmorgen 5 a 6 streepjes. Dus voelde vanmorgen toen ik op werk kwam de foamplaat en die was echt heel warm dus dat leek mij ook niet goed.

Ben echt benieuwd wat dit kan zijn. Had ook een scooter zaak hiervoor gebeld buiten almelo maar die kon zo ook niet zeggen waar dit aan kan liggen.
 
Een Carburateur kan bevriezen door de snelle Luchtstroom door de Venturi , de Kelk aan de achterzijde van de Carburateur , dit komt vaak voor bij Snelle Set Up`s ,
Door de snelle luchtstroom kan de gasschuif vast gaan zitten .. Aijjj ... linke boel .
Een goede Carburateur verwarming , Elektrisch , of Koelvloeistof verwarming gaat dat tegen .
 
Een Carburateur kan bevriezen door de snelle Luchtstroom door de Venturi , de Kelk aan de achterzijde van de Carburateur , dit komt vaak voor bij Snelle Set Up`s ,
Door de snelle luchtstroom kan de gasschuif vast gaan zitten .. Aijjj ... linke boel .
Een goede Carburateur verwarming , Elektrisch , of Koelvloeistof verwarming gaat dat tegen .
1 ding scheelt dan mijn scooter is nog helemaal origineel en niks geen snelle setup. En na mij weten word de carburateur wel verwarmt als ik de aan de slangetjes voel.
Dus ja wat kan het dan zijn?
Raar dat dit alleen rond de winterperiode voorkomt .
 
heb je ook aan je radiateur gevoeld hoe snel die opwarmde? dan weet je meer over je thermostaat..
en hoeveel streepjes is het maximum? (vanaf waar worden ze rood?)
Hoi,
Ik heb 2 foto's erbij gestuurd.
Die van de koelvloeistof heeft Max 8 blokjes dus als die bij de 8ste blokje is gaat ook de rode koelvloeistof lampje branden.
Ik had gisteren ongeveer 8 a 10 minuten de scooter gestationeerd lopen met daartussen ook telkens gas bij gegeven om de scooter wat meer op temperatuur te laten komen om te kijken of die slangetjes warm werden naar de carburateur toe en die werd warm.
Toen ik op een gegeven moment de scooter uit wou doen stond de temperatuur op max en brande het rode lampje omdat de scooter stil staat op de standaard dus krijgt geen koude lucht via de radiator.
Daarna ben ik een rondje gaan rijden en zag dat de temperatuur wel afzakte dus dat werkt ook wel maar merkte wel dat die niet veel vermogen had.IMG20221219212250.jpgIMG20221219212350.jpg
 
Zeer waarschijnlijk ligt je probleem bij de choke. Ik zelf denk dat iemand de scooter heeft afgesteld op een kapotte choke. Stuur is een foto van je bougie als de scooter gek begint te doen.


Thermostaat en carburateur verwarming zijn allemaal uitgesloten. Btw een scooter rijdt prima zonder carb verwarming. Alleen bij een wat snellere niet, als het rond het vriespunt is en heel vochtig. Effect ervan dat het gas blijft hangen. Ik rij dagelijks m'n Aerox (minarelli) en slechts 1 keer hier last van gehad.
 
Zeer waarschijnlijk ligt je probleem bij de choke. Ik zelf denk dat iemand de scooter heeft afgesteld op een kapotte choke. Stuur is een foto van je bougie als de scooter gek begint te doen.


Thermostaat en carburateur verwarming zijn allemaal uitgesloten. Btw een scooter rijdt prima zonder carb verwarming. Alleen bij een wat snellere niet, als het rond het vriespunt is en heel vochtig. Effect ervan dat het gas blijft hangen. Ik rij dagelijks m'n Aerox (minarelli) en slechts 1 keer hier last van gehad.
Hoi bedankt voor je berichtje.

Ik zal morgen middag als ik tijd heb even rond gaan rijden en kijken + foto maken van de bougie wanneer die problemen krijgt.

Ik ga smorgens om 05:15 naar mijn werk toe en eerlijk gezegd ga ik rond die tijd niet onder de scooter kruipen met een zaklamp om de bougie eruit te halen ben niet echt een ochtend mens haha.

En het rare is smorgens heeft die er eigenlijk altijd en smiddags richting huis minder of komt dat omdat het smorgens kouder is?
 
Hoi bedankt voor je berichtje.

Ik zal morgen middag als ik tijd heb even rond gaan rijden en kijken + foto maken van de bougie wanneer die problemen krijgt.

Ik ga smorgens om 05:15 naar mijn werk toe en eerlijk gezegd ga ik rond die tijd niet onder de scooter kruipen met een zaklamp om de bougie eruit te halen ben niet echt een ochtend mens haha.

En het rare is smorgens heeft die er eigenlijk altijd en smiddags richting huis minder of komt dat omdat het smorgens kouder is?
Zou kunnen. Maar je moet gewoon stap voor stap dingen uitsluiten. Zit niet zo heel veel op een scooter dus het is redelijk eenvoudig. Choke testen op werking koop desnoods een nieuwe (kost niet veel). Kijk naar bougie status.Daarna verder
 
Zou kunnen. Maar je moet gewoon stap voor stap dingen uitsluiten. Zit niet zo heel veel op een scooter dus het is redelijk eenvoudig. Choke testen op werking koop desnoods een nieuwe (kost niet veel). Kijk naar bougie status.Daarna verder
Dat ga ik controleren. Misschien koop ik wel gelijk een nieuwe choke want zie dat er meerderen over hebben gehad dat waarschijnlijk de choke niet werkt.

Ik ga kijken of ik daar morgen tijd voor heb en laat het jullie hier gelijk weten.

Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor het meedenken en tijd die jullie erin steken echt top. De scooter zaken zijn me allemaal iets te makkelijk en trekken al snel de schouders op en zeggen ja ik weet het zo ook niet laat maar staan kijken we wel effe naar. Ondertussen ben ik de scooter ongeveer een week kwijt en probleem nog niet opgelost zoals vorig jaar.
 
je hebt me nòg niet verteld hoe snel je radiateur stationair opwarmde. Als je "normaal" maar twee streepjes ziet en bij afgedekte radiateur "wel" 5 of 6 (van de 8) denk ik dat je thermostaat open blijft staan (zo ging de temperatuurmeter van mijn auto zonder thermostaat óók, bovendien afhankelijk van snel rijden (omlaag) of stadsritje (gemiddeld) als dit het geval zou zijn, wordt je carburateur bij snel rijden mìnder opgewarmd dan bedoeld.
 
je hebt me nòg niet verteld hoe snel je radiateur stationair opwarmde. Als je "normaal" maar twee streepjes ziet en bij afgedekte radiateur "wel" 5 of 6 (van de 8) denk ik dat je thermostaat open blijft staan (zo ging de temperatuurmeter van mijn auto zonder thermostaat óók, bovendien afhankelijk van snel rijden (omlaag) of stadsritje (gemiddeld) als dit het geval zou zijn, wordt je carburateur bij snel rijden mìnder opgewarmd dan bedoeld.
Oke als ik vrij ben van mijn werk zal ik daar thuis eens naar gaan kijken.
Kijk dat ik dat zondagavond ging testen was de radiator helemaal afgedekt met een foamplaat en stond gewoon op de standaard en gaf telkens gas bij om de scooter sneller op te warmen (dus staat stil). En kan eigenlijk de koelvloeistof niet koelen omdat je niet rijd.
Maar normaal als ik gewoon met mijn scooter ga rijden komt die niet boven de 3 streepjes uit net zoals bij een auto wat normaal altijd wel op 90 graden staat als je rond rijd.
Denk dat dat bij een scooter ook wel hetzelfde moet zijn toch?

Maar ik zal thuis even uittesten hoelang het duurt dat die echt warm word, maar moet ik de scooter gewoon gestationeerd laten lopen of ook zoals zondag telkens gas bij geven?
 
kan je straks ook doen voor je naar huis rijdt? dan is ie koud. je mag wat gas bij geven zoals je deed. als je radiateur meteen warm begint te worden (bij 1 of 2 streepjes) weet je hoe laat het is..
een temperatuurmeter van een auto kan wel 90 graden aangeven (en de thermostaat òpent daar ook), maar de koelvloeistof wordt in veel gevallen in werkelijkheid boven de 100 graden (bij mijn volvo aangetoond door de ANWB toen mijn thermostaat dicht bleef zitten) (maar dat geeft ie niet meteen aan om de bestuurder niet bang te maken) Dat kan ook alleen omdat het een gesloten systeem is, zodra het lek raakt of je de dop van het expansievat haalt (niet doen bij hete motor!) kookt het ineens over. Moderne auto's zijn eerlijker en geven aan tot 130 graden wat ze dan ook worden. Daarbóven wordt het pas spannend. (een goed warme motor is zuiniger dan een lauwe, daarom regelen ze hem daarnaartoe, maar als je gaat racen of een berg op moet, gaat de elektronische thermostaat verder open om richting die 90 graden te koelen, want een lauwe motor is juist weer sterker.
 
Back
Top