Scooter verliest vermogen alleen in de winter

FireFoxer82

Member
Hallo forumleden,

Ik heb een malaguti Firefox f15 van bouwjaar 2008.
Mijn probleem is wanneer het winter begint krijg ik problemen met mijn scooter.
Vorig jaar exact hetzelfde probleem gehad en heeft me veel geld gekost zoals:

* Nieuwe cilinder.
* Nieuwe koelvloeistofpomp .
* Nieuwe slangen (koelvloeistof).
* Nieuwe radiator.
* Andere sproeier verschillende keren.
* En vaak bij de scooter zaak geweest.

Nu heb ik weer hetzelfde probleem als vorig jaar wanneer het echt koud begint te worden en ik ongeveer 5 minuten ga rijden verlies ik het vermogen en als ik het gas loslaat valt de scooter uit en moet ik ongeveer 5 min wachten voordat ik weer kan rijden. Het lijkt precies op een warmloper maar is het niet.

Wie weet waar het misschien aan kan liggen want in de warme periode rijd mijn scooter perfect en totaal geen problemen.

Mvg
 
Advertisement - register to remove this

Hallo forumleden,

Ik heb een malaguti Firefox f15 van bouwjaar 2008.
Mijn probleem is wanneer het winter begint krijg ik problemen met mijn scooter.
Vorig jaar exact hetzelfde probleem gehad en heeft me veel geld gekost zoals:

* Nieuwe cilinder.
* Nieuwe koelvloeistofpomp .
* Nieuwe slangen (koelvloeistof).
* Nieuwe radiator.
* Andere sproeier verschillende keren.
* En vaak bij de scooter zaak geweest.

Nu heb ik weer hetzelfde probleem als vorig jaar wanneer het echt koud begint te worden en ik ongeveer 5 minuten ga rijden verlies ik het vermogen en als ik het gas loslaat valt de scooter uit en moet ik ongeveer 5 min wachten voordat ik weer kan rijden. Het lijkt precies op een warmloper maar is het niet.

Wie weet waar het misschien aan kan liggen want in de warme periode rijd mijn scooter perfect en totaal geen problemen.

Mvg
Te arm mengsel, grotere sproeier
 
Te arm mengsel, grotere sproeier
Oke, bedankt voor je snelle reactie, maar hoe kan het dan zijn dat ik daar alleen last van heb rond de winterperiode?
Post automatically merged:

Dan bevriest je carburateur.
Hoge luchtvochtigheid en lage temperatuur.
Bedankt voor je snelle reactie,
Zoiets had ik dus al gelezen maar wat zou ik hieraan kunnen doen?
Wat ik zoal van de week heb gedaan is foam platen voor de radiator gemaakt en voor de carburateur maar dat helpt helaas niet.
 
Als het echt koud is, bevat lucht meer zuurstof per volume eenheid.
Meer zuurstof met dezefde hoeveelheid brandstof maakt het mengsel armer.
Oke, dus dat betekent voor mijn scooter dus dat ik in de winter een iets grotere sproeier moet hebben?

De scooter zaak waar ik telkens heen ging heeft ook vorig jaar geloof ik 2 a 3 keer de sproeier veranderd maar weet alleen niet of die groter of kleiner is gegaan.
 
Oke, dus dat betekent voor mijn scooter dus dat ik in de winter een iets grotere sproeier moet hebben?
Theoretisch wel.

Heeft jouw scooter een handchoke of een elektrische choke en indien het laatste is deze al getest/gecontroleerd/spanning gemeten?
En uiteraard ook even kijken of jouw carburateur een verwarming heeft, hetzij door die twee koelvloeistofslangetjes naar je cilinderkop, hetzij een elektrische verwarmingen en of deze verwarming is aangesloten en ook functioneert maar dat was reeds opgemerkt door @Broos en @Sjoerdo .
 
Theoretisch wel.

Heeft jouw scooter een handchoke of een elektrische choke en indien het laatste is deze al getest/gecontroleerd/spanning gemeten?
En uiteraard ook even kijken of jouw carburateur een verwarming heeft, hetzij door die twee koelvloeistofslangetjes naar je cilinderkop, hetzij een elektrische verwarmingen en of deze verwarming is aangesloten en ook functioneert maar dat was reeds opgemerkt door @Broos en @Sjoerdo .
Ik zal zelf eens gaan kijken of er slangetjes van de cilinder naar de carburateur lopen voor verwarming. En mijn scooter heeft een elektrische choke.
Maar hoe kan ik nakijken of mijn choke werkt dan?

Ik heb een Firefox wat nog helemaal orgineel is en waar nog nooit mee gesleuteld is geweest na vorig jaar dan dat mijn cilinder kapot is gelopen door dit probleem.
Post automatically merged:

Oja wat ik ook nog vergeet te vertellen is wanneer mijn scooter vermogen verliest en steeds langzamer begint te rijden zuipt die extreem veel benzine.
Mischien helpt dit voor jullie dat het iets duidelijker word.
 
En mijn scooter heeft een elektrische choke.
Maar hoe kan ik nakijken of mijn choke werkt dan?
De spanning op de connector bij de elektrische choke meten met de meter op 20V ~ (wisselspanning) bij lopende motor.
Bekijk voor de werking en de test van de e-choke onderstaand filmpje.
In plaats van die fancy voeding kun je ook de accu van je scooter gebruiken.
Aansluiting van plus en min op de choke maakt niks uit.
 
De spanning op de connector bij de elektrische choke meten met de meter op 20V ~ (wisselspanning) bij lopende motor.
Bekijk voor de werking en de test van de e-choke onderstaand filmpje.
In plaats van die fancy voeding kun je ook de accu van je scooter gebruiken.
Aansluiting van plus en min op de choke maakt niks uit.
Hartelijk bedankt voor het filmpje duidelijker kan niet. Ik ga dat morgen gelijk eens proberen en kan dan gelijk even kijken of alle slangetjes zijn aangesloten van de cilinder naar de carburateur + even kijken welke sproeier erin zit.
Ik weet natuurlijk niet welke sproeier erin zit maar stel er zit sproeier 72 in hoeveel zou ik dan omhoog moeten?
 
Er bestaan ook afdekkappen voor een carburateur.
En elektrische carburateur verwarming.
Als er een (grotere) opening zit met een schroefdraad dan kan hij daar in.
Bedankt voor je berichtje maar een elektrische carburateur verwarming is dat een elektrische choke?
Want als ik dat zoek op google krijg ik alleen maar electrische choke ervoor.
Ik heb even gekeken bij mijn cilinder en carburateur en ik zie wel dat er 2 slangetjes van de cilinderkop naar de carburateur lopen dus dat is wel aangesloten.
Ik kan mijn carburateur er niet zomaar even afhalen want de scooter zaak heeft alle slangetjes die aan de carburateur zijn aangesloten met van die tang klemmen vastgezet dus als ik dat los wil halen moet ik ze kapot knippen. Eerder zat er van die knijpklemmetjes op.
 
nee, carburateurverwarming is carburateurverwarming en doet alleen de carburateur verwarmen, zodat water uit de lucht (en brandstof (wat tank je specifiek? moderne benzine bevat ethanol, dat water aantrekt.. E5 minder dan E10 en als je goed oplet/zoekt, vindt je benzine die eigenlijk E0 is ;) (*kuch_ShellVpower, *kuchBP Ultimate) die moet je hebben!
op motorfietsen hing men 's winters vroeger gewoon een brandend gloeilampje in de luchtstroom vóór de carburateur, die verwarmde voldoende om bevriezing te voorkomen.
wat ik niet weet, maar wel zou verwachten, hebben deze watergekoelde scooters ook een thermostaat? zo ja hoe is het daarmee.
 
nee, carburateurverwarming is carburateurverwarming en doet alleen de carburateur verwarmen, zodat water uit de lucht (en brandstof (wat tank je specifiek? moderne benzine bevat ethanol, dat water aantrekt.. E5 minder dan E10 en als je goed oplet/zoekt, vindt je benzine die eigenlijk E0 is ;) (*kuch_ShellVpower, *kuchBP Ultimate) die moet je hebben!
op motorfietsen hing men 's winters vroeger gewoon een brandend gloeilampje in de luchtstroom vóór de carburateur, die verwarmde voldoende om bevriezing te voorkomen.
wat ik niet weet, maar wel zou verwachten, hebben deze watergekoelde scooters ook een thermostaat? zo ja hoe is het daarmee.
Hallo C-Row, bedankt voor je berichtje.

Ik tank altijd euro 98 geen 95. Dus ik kan het beste V-power of ultimate tanken?
Zou je mij misschien een foto willen sturen van een elektrische carburateur verwarming? Zodat ik een idee heb hoe die eruit ziet.
 
Hallo C-Row, bedankt voor je berichtje.

Ik tank altijd euro 98 geen 95. Dus ik kan het beste V-power of ultimate tanken?
Zou je mij misschien een foto willen sturen van een elektrische carburateur verwarming? Zodat ik een idee heb hoe die eruit ziet.
dat is tenminste geen E10, dat is al goed, ik kies V-power/Ultimate: iets duurder, maar scheelt gezeur.
sorry, carburateurverwarming heb ik zelf niet, ik zou het waarschijnlijk ook met zo'n lampje (of nog mooier, speciale keramische verwarmingsroostertjes, heb ik ook nog liggen) oplossen ;) (weer een ideetje voor m'n to do list)
ik heb het zelf niet zo hard nodig want ik laat mijn scooter op dit moment lekker onder z'n zeiltje staan en pak de auto..
 
dat is tenminste geen E10, dat is al goed, ik kies V-power/Ultimate: iets duurder, maar scheelt gezeur.
sorry, carburateurverwarming heb ik zelf niet, ik zou het waarschijnlijk ook met zo'n lampje (of nog mooier, speciale keramische verwarmingsroostertjes, heb ik ook nog liggen) oplossen ;) (weer een ideetje voor m'n to do list)
ik heb het zelf niet zo hard nodig want ik laat mijn scooter op dit moment lekker onder z'n zeiltje staan en pak de auto..
Hahah ja dat gaat moeilijk bij mij want mijn vrouw is de auto nodig voor haar werk want die moet naar meerdere pandjes en ik woon 15 min van mijn werk af dus ik pak dan de scooter.

Maar mischien een domme vraag maar waar zit de thermostaat dan?

Maar baal hier enorm van want vorig jaar hetzelfde problemen gehad en heeft me toen rond de €700 gekost en dacht dat het verholpen was maar helaas niet.
 
Back
Top