Scooter vario ring schiet telkens los.

Baba_Yaga07

New Member
Beste leden, sinds kort schiet mijn vario ring elke los tijdens het rijden. Het lijkt erop alsof de schroef ervan zelf afdraait. Als ik met het blote oog er naar kijk lijkt de schroefdraad niet kapot. Waardoor zou dit kunnen komen?IMG_0407.jpegIMG_0402.jpegIMG_0403.jpegIMG_0292.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Volgens mij moet die moer er toch verder op.
Voor je die moer aantrekt moet je wat ruimte maken door de v-snaar wat dieper in de koppelingspoelie te trekken anders klem je de v-snaar tussen het onderste gedeelte van de vario en lijkt het alsof de moer vast zit.
Als de snaar door het toerental dan in de vario klimt, zit die moer helemaal niet meer vast.
Bovendien op foto1 lijkt de schroefdraad en de splines toch wel wat te hebben meegemaakt!
Op Foto 3 lijkt het wel of er metaalgruis bovenop de carter ligt en je hebt nogwel de pijlstok er niet ingedraaid als ik het goed zie.....:rolleyes:
 
Last edited:
Schroefdraad zelf ziet er niet zo gek uit vind ik. Zegt natuurlijk niets over de moer. Splines zijn inderdaad ook wel behoorlijk versleten. Maar zo te zien nog wel functioneel.
Vind die ring er ook wel heel gaar uit zien, zou zo iets ook zeker wel kunnen veroorzaken. (je draait het aan, zit toch nog wat ruimte op, draait zichzelf los) hoort die ring er ook wel tussen? Vind ik er eigenlijk een beetje raar uit zien zo. De moer is groot genoeg zodat die ring helemaal niet nodig is.

Maar, zoals ik al zei, kijk eens wat verder als de moer en het schroefdraad. Die poelie is helemaal aan gort. Volgens mij liggen de krukaslagers er gewoon uit.
 
Heb je ook de rest van de poelie wel eens gezien? Kijk eens naar het grote plaatje.
Nee eigenlijk niet, wat kan ik hier het beste controleren?
Post automatically merged:

Volgens mij moet die moer er toch verder op.
Voor je die moer aantrekt moet je wat ruimte maken door de v-snaar wat dieper in de koppelingspoelie te trekken anders klem je de v-snaar tussen het onderste gedeelte van de vario en lijkt het alsof de moer vast zit.
Als de snaar door het toerental dan in de vario klimt, zit die moer helemaal niet meer vast.
Bovendien op foto1 lijkt de schroefdraad en de splines toch wel wat te hebben meegemaakt!
Op Foto 3 lijkt het wel of er metaalgruis bovenop de carter ligt en je hebt nogwel de pijlstok er niet ingedraaid als ik het goed zie.....:rolleyes:
Ja alleen op is of andere manier lukt dat niet, om die moer verder op te draaien. Ook als ik de koppeling in druk en v snaar dieper erin trek. Hoe zou ik dit het beste kunnen doen
Post automatically merged:

die ring (achter de moer ) is veel te groot,,, laat die eens weg , draai dan de moer er op
Dankjewel voor de tip, deze heeft wel echter altijd op gezeten. Hij is bovendien heel erg dun en past precies achter de moer. Maar ik zal het proberen.
Post automatically merged:

Schroefdraad zelf ziet er niet zo gek uit vind ik. Zegt natuurlijk niets over de moer. Splines zijn inderdaad ook wel behoorlijk versleten. Maar zo te zien nog wel functioneel.
Vind die ring er ook wel heel gaar uit zien, zou zo iets ook zeker wel kunnen veroorzaken. (je draait het aan, zit toch nog wat ruimte op, draait zichzelf los) hoort die ring er ook wel tussen? Vind ik er eigenlijk een beetje raar uit zien zo. De moer is groot genoeg zodat die ring helemaal niet nodig is.

Maar, zoals ik al zei, kijk eens wat verder als de moer en het schroefdraad. Die poelie is helemaal aan gort. Volgens mij liggen de krukaslagers er gewoon uit.
De schroefdraad van de as is wel gewoon prima. De splines zijn lichtelijk versleten maar functioneren nog wel. Die ring heeft er altijd opgezeten, maar kan ik weg laten. Hoe zie ik of weet ik dat die poelie niet meer doet? En de lagers?
 
Last edited:
Trek dat aangelopen zwarte stuk plastic er maar tussenuit. Dan die veel te grote ring vervangen voor een passende ring. Draai je die moer wel goed vast met een luchttol oid?
 
View attachment 73916

Kijk nou nog eens een keer. Heb het niet over de bout of moer. Ziet er voor de rest goed uit?
Nee de koelvin(zwarte plastic) is versleten. Die ga ik vervangen.
Post automatically merged:

Trek dat aangelopen zwarte stuk plastic er maar tussenuit. Dan die veel te grote ring vervangen voor een passende ring. Draai je die moer wel goed vast met een luchttol oid?
Ga ik doen, ik draai hem aan met een dop 15 met de hand en dan vast is vast.
 
Nee de koelvin(zwarte plastic) is versleten. Die ga ik vervangen.
Post automatically merged:


Ga ik doen, ik draai hem aan met een dop 15 met de hand en dan vast is vast.
Kan ook zijn dat je hem niet vast genoeg draait. Die krukasmoer mag vaak wel tegen de 50 nm hebben. Dat is vaster dan je denkt. Ik heb in het verre verleden ook 2x mogen lopen vanwege te laf aandraaien van een krukasmoer...

Ongerelateerd, maar ik word zenuwachtig van die open olievulhals. Draai voor mijn gemoedsrust even die dop erin. Er valt ongemerkt zomaar wat vuil in tijdens het sleutelen.
 
Back
Top