Scooter vanaf frame opbouwen

Beste racers, tuners, stunters en klussers.

Nu ik even bezig ben met de scoot van mijn kameraadje zit ik in twijfel of ikzelf ook iets wil gaan opbouwen vanaf een frame. Ik ben hier verder totaal niet bekend mee, maar het idee om echt een totale set-up te creëren en bouwen lijkt mij best wel heel erg leuk. Omdat ik niet direct een paar duizend euro voor handen heb, is het voor mij mooier om er voor te sparen en vanaf de basis op te bouwen (frame zonder kenteken). Het mag dan ook rustig een jaartje duren wat mij betreft en heb dan ook de tijd om 2e hand spullen op de kop te tikken als ik wat tegenkom en het mij aanspreekt. Maar los van dat heb ik dan voornamelijk ook heel veel tijd om de spullen uit te zoeken hoe alles echt werkt en waarom het 1 beter is dan het ander.

Nu is een frame wel van belang, maar voor wat ik begrijp, is het blokje zelf nog meer van belang. Er zijn veel soorten die geschikt zijn om een leuke set-up op te bouwen, maar de kosten lopen natuurlijk ook sterk uiteen per blok als je kijkt naar de onderdelen en daar ben ik niet bekend mee. Ik moet dan ook ergens een afweging maken van kosten vs. baten. Persoonlijk voel ik mij niet gebonden aan een bepaald type scooter en ben er vrij makkelijk in, het enige wat ik van belang vind, is dat het waarde vast is voor zover mogelijk en bij eventuele verkoop geen megaverlies heb. Ik ga ervan uit dat er ook niets te verdienen valt bij verkoop en dat het voor eigen plezier is en af en toe naar een open track dag kan om een rondje te rijden of een sprintje te doen voor de hobby.

Als ik kijk naar onderdelen dan komt er naar voren op dit forum dat de krukas wel van belang is en een beperkende factor, bij 70cc gaat het meestal wel goed voor wat ik begrijp, maar wanneer ik voor tuning wil gaan zal dit al niet meer voldoende zijn. Ik probeer op deze manier een beetje inzicht te krijgen in de kosten, dus: een krukas, lagers, nokkenas en vertanding zal wel het eerste geld in gaan zitten. Mijn gedachte is dat als je dat goed hebt dat je later altijd een andere cilinder set kunt gebruiken om steeds weer een stapje verder te gaan als je de smaak te pakken hebt. In het begin heb je dan mogelijk wat overkill, maar aan het einde ben je goedkoper uit.

Wat betreft carburateur zie ik dat er types zijn voor tuning, dus sneller verwisselen van naald/sproeiers en beter binnenwerk. Hoe groter je gaat, hoe moeilijker de afstelling in het begin, maar wel meer mogelijkheden als je dus weer een stapje verder gaat. Voor mijzelf denk ik dat ik er goed aan doe om ook in te zetten op de carb voor de toekomst. Ik heb inmiddels ook gevonden dat (als voorbeeld) een 19,5 x merk voor 70cc prima is, maar dat een ander merk van 19,5 op dezelfde 70cc weer te groot kan zijn. Helaas weet ik zo geen voorbeelden, maar als verzinsel zou het dan kunnen zijn: Dell orto 19mm Malossi goed en Dell orto 19mm Malossi "MHR replica" ineens te groot is. Dus een 19,5 is niet zomaar de alles bepalende factor voor wat ik begrijp.

Wil iemand met mij hier over sparren zodat ik een beetje meer inzicht krijg in deze materie en waar ik op moet letten en wat ik mag leren om zelf tot een degelijke set-up te komen? Het klakkeloos kopiëren van andermans set-up is heel erg makkelijk, maar spreekt mij niet aan en dat is ook niet de vorm van hobby wat ik zoek.

Vriendelijke groet,
Kenley
 
Advertisement - register to remove this

Het leek mij leuk om te leren hoeveel lucht er naar binnen gaat, maar aan het einde weet ik het nog niet en twee bestellen was goedkoper met de gedachte dat 1 stuk gaat. Aan het einde heb ik nog geen idee hoe ik het kan inzetten (los van het feit dat de druk veel te hoog gaat worden voor deze sensor op top). Als je dan weersomstandigheden ook kunt meten en data vergaart, zou je iets over de sproeiers kunnen leren wat gunstig kan zijn. Hoe de meting van lamb dan weer van invloed is... leek mij gewoon leuk om mee te spelen.

Door de ecu kun je ook grafieken lezen, als dan je temp gaat kruisen kun je iets weten over de ontsteking...

Maar ik moet nog veel leren, want wat zegt druk zonder juiste vloeistof vulling in onderdelen? Dingen dicht maken en dan vloeistof van iets voor meting... uitrekenen is geen doen toch.... trenchen is dan ook wel spannend.

Kameraad had het ook over iets van schuiven, dus met wat zoeken blijkt het idd te bestaan:
 
Last edited:
Back
Top