Scooter vanaf frame opbouwen

Beste racers, tuners, stunters en klussers.

Nu ik even bezig ben met de scoot van mijn kameraadje zit ik in twijfel of ikzelf ook iets wil gaan opbouwen vanaf een frame. Ik ben hier verder totaal niet bekend mee, maar het idee om echt een totale set-up te creëren en bouwen lijkt mij best wel heel erg leuk. Omdat ik niet direct een paar duizend euro voor handen heb, is het voor mij mooier om er voor te sparen en vanaf de basis op te bouwen (frame zonder kenteken). Het mag dan ook rustig een jaartje duren wat mij betreft en heb dan ook de tijd om 2e hand spullen op de kop te tikken als ik wat tegenkom en het mij aanspreekt. Maar los van dat heb ik dan voornamelijk ook heel veel tijd om de spullen uit te zoeken hoe alles echt werkt en waarom het 1 beter is dan het ander.

Nu is een frame wel van belang, maar voor wat ik begrijp, is het blokje zelf nog meer van belang. Er zijn veel soorten die geschikt zijn om een leuke set-up op te bouwen, maar de kosten lopen natuurlijk ook sterk uiteen per blok als je kijkt naar de onderdelen en daar ben ik niet bekend mee. Ik moet dan ook ergens een afweging maken van kosten vs. baten. Persoonlijk voel ik mij niet gebonden aan een bepaald type scooter en ben er vrij makkelijk in, het enige wat ik van belang vind, is dat het waarde vast is voor zover mogelijk en bij eventuele verkoop geen megaverlies heb. Ik ga ervan uit dat er ook niets te verdienen valt bij verkoop en dat het voor eigen plezier is en af en toe naar een open track dag kan om een rondje te rijden of een sprintje te doen voor de hobby.

Als ik kijk naar onderdelen dan komt er naar voren op dit forum dat de krukas wel van belang is en een beperkende factor, bij 70cc gaat het meestal wel goed voor wat ik begrijp, maar wanneer ik voor tuning wil gaan zal dit al niet meer voldoende zijn. Ik probeer op deze manier een beetje inzicht te krijgen in de kosten, dus: een krukas, lagers, nokkenas en vertanding zal wel het eerste geld in gaan zitten. Mijn gedachte is dat als je dat goed hebt dat je later altijd een andere cilinder set kunt gebruiken om steeds weer een stapje verder te gaan als je de smaak te pakken hebt. In het begin heb je dan mogelijk wat overkill, maar aan het einde ben je goedkoper uit.

Wat betreft carburateur zie ik dat er types zijn voor tuning, dus sneller verwisselen van naald/sproeiers en beter binnenwerk. Hoe groter je gaat, hoe moeilijker de afstelling in het begin, maar wel meer mogelijkheden als je dus weer een stapje verder gaat. Voor mijzelf denk ik dat ik er goed aan doe om ook in te zetten op de carb voor de toekomst. Ik heb inmiddels ook gevonden dat (als voorbeeld) een 19,5 x merk voor 70cc prima is, maar dat een ander merk van 19,5 op dezelfde 70cc weer te groot kan zijn. Helaas weet ik zo geen voorbeelden, maar als verzinsel zou het dan kunnen zijn: Dell orto 19mm Malossi goed en Dell orto 19mm Malossi "MHR replica" ineens te groot is. Dus een 19,5 is niet zomaar de alles bepalende factor voor wat ik begrijp.

Wil iemand met mij hier over sparren zodat ik een beetje meer inzicht krijg in deze materie en waar ik op moet letten en wat ik mag leren om zelf tot een degelijke set-up te komen? Het klakkeloos kopiëren van andermans set-up is heel erg makkelijk, maar spreekt mij niet aan en dat is ook niet de vorm van hobby wat ik zoek.

Vriendelijke groet,
Kenley
 
Advertisement - register to remove this

Doelstelling: Sprint voor op een wedstrijd baan.
Start budget: 500 euro en elke maand 200 euro extra ongeveer.
Project duur: 12 maanden.

Het liefste kaal blok en frame, wil geen bestaande cilinder en etc hebben. Dus 100% sprint! Verlagen, stug, kleine tank en etc. Puur voor op de baan.
 
Last edited:
Een goede Start is de Cilinder en uitlaat , van af daar ga je Bouwen ... anders blijf je steeds Grotere / Duurdere Cilinders kopen .
Wat word het ... Piaggio ? of Minarelli . neem aan dat het een 2-Takt Project word , je praat ook over Nokkenas , das totaal anders en dat is 4-Takt , en 4-takt krijg je nooit op snelheid , Cker niet als een Sprinter ... Ja ... een Yamaha R1.
 
Ik heb een Blok rijdend , onder 1 van mijn Runners zitten.
Wat eventueel tekoop is , Blok is met Kloppend Serie NR
Piaggio lang Carter ( 12 inch / 13 inch achterwiel )
MHR Replica 70 CC
Yasuni C-16 uitlaat
Zit er nog onder , ,mag mee getest worden ... Locatie ? 078.
 
Ik woon niet bepaald in de buurt helaas (Vlagtwedde). Zeker een 2T en zal eens kijken naar blokken en wat daar aan cilinders bij past. Ik kom hier op terug als ik wat beter weet wat bij wat past en speur het forum door om te zien wat er allemaal is. Laat ik mij eerst goed verdiepen in cilinder en uitlaat om mee te beginnen. Ik zal een aantal bestaande sprinters opzoeken om te kijken hoe deze opgebouwd zijn. Wat ik wel weet is dat ik hem watergekoeld wil hebben.

PS: Hartelijk dank voor het aanbod, en zal jouw set-up ook uitzoeken op internet waarom deze goed bij elkaar combineert. Denk dat het leerzaam is voor mij.
 
Last edited:
Ondertussen wel een stukje gevonden waar het advies is om echt vanaf de grond op te gaan bouwen, dus moet eerst een kratje Hertog Jan ophalen :yum: Blokje moet toch ergens opstaan.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd als je helemaal vanaf nul begint en geheel eigen keuze hebt... Stel je voor dat je een set samenstelt en gewoon wacht op aanbiedingen met 10% korting op x dag of iets... Duurt dan wel langer voordat ik klaar ben, maar dan heb ik ook wat.... Aangezien ik geen dure kappen, zadel, verlichting en etc. nodig ben.... Ik ga dit gewoon eens uitzoeken, zodat ik ook beter leer wat er allemaal bij komt kijken en waar iets dus beter is dan het ander. Uitzoeken duurt dan ook veel langer, maar het is wel verstandig denk ik. Iets willen en het begrijpen zijn uiteindelijk twee verschillende dingen.

Als ik nu eens ga uitzoeken wat er allemaal nog bij komt (en wat je met deze carter kunt) in dit voorbeeld, snap ik straks beter wat ik wil kopen en hoe alles werkt. Zo krijg ik ook beter een idee wat het echt kost om iets moois te bouwen en waar ik rekening mee moet houden aan kosten. Even goed de tijd nemen om het te leren allemaal zodat ik geen miskopen ga doen of verkeerde verwachting heb.


Malossi C-one carter Piaggio lang

Voordelen van het C-one carter van Malossi

  • Het blok is sterker, beter materiaal geschikt voor 30 Pk.
  • Gesloten bij de overbrenging, geen 'gat' voor de elektrische starter
  • Grotere inlaat, standaard VL18 (Minarelli AM) membraan meegeleverd
  • Trommelrem en schijfrem (10, 12 en 13 inch velgen)
  • Diameter cilinder-opening 61mm
  • Versterkte ophanging voor achterveer
  • Vaacuumaansluiting (is standaard dicht maar makkelijk open te maken)
  • Verbeterde hoek van de inlaat
Technische specificaties C-one

Aluminium motor behuizing met een gewicht van 5,25 kg.

  • Dijfstang as – koppelings as 270mm
  • Tapeind afstand 48×48
  • Krukaslagers 20 x 47 x 14
  • Oil seals FKM plus PTFE
  • Membraam VL-18
  • Inlaatspruitstuk Ø 21-28 X 360º
  • Wiel as lager 20 x 47 x 14
  • Transmissie deksel maat 16 x 22 x 12
  • Merk en artikelnummer: Malossi 5715844

---


Ik zou voor nieuw willen gaan omdat ik geen risico wil hebben op een krom blok, gescheurde delen, schroefdraad verrot en etc. Op internet wordt diverse aangeboden voor leuke bedragen, maar er zit van alles bij en sommigen hebben zelfs schade en vraagt men nog steeds relatief veel voor. Het idee van gebruikte cilinder en x krukas vind ik ook niet prettig. Het is erg duur, maar je kunt er ook een aantal jaren plezier van hebben en het hoeft niet weg.

Edit: Ik zit bijna met mijn vinger op de bestelknop te drukken... Wellicht ben ik dan meer dan een jaar bezig om het compleet te krijgen, maar het wachten is het dan wel waard en kan ergens naartoe werken.
 
Last edited:
Ruim jaar duurt heel lang, maar het is het wel het wachten waard uiteindelijk en kan alles leren wat ik wil.... Ik heb een extra account aangemaakt voor als ik deze carter ga bestellen en echt stapje voor stapje ga opbouwen. Als ik iets leuks wil bouwen en alles goed wil begrijpen duurt het gewoon een dik jaar en moet er ook flink voor sparen en werken. Als ik een beetje overuren draai en nachtdiensten pak kan het wat leuker worden en doe het dan ook ergens voor.

Ik denk dat ik het carter ga bestellen.
Post automatically merged:


Dit is het geworden, had nog een frame willen hebben, maar is minder belangrijk en beter dit en zit nog in mijn budget voor een kaal blokje.

Met de introductie van het RC-ONE carter en de nieuwe MHR Flanged Mount 94cc cilinders bereikt het motorvermogens van ruimschoots boven de 30 pk.
 
Last edited:
Zojuist begonnen met inlezen over krukas en carterdruk, staat heel veel info op het forum, maar ook heel veel tegenspraak. Ik zag op YT een filmpje over de wangen, gewicht en wat ander gein. Ik heb daaruit en dit forum een beetje een idee gekregen waar ik naar moet zoeken en wat ik moet leren.

Voor zover ik nu begrijp, heeft de krukas ook met carterdruk te maken, en heeft carter druk invloed op de powerband, en heeft de uitlaat een bepaalde band van optimaal functioneren waarna de carterdruk bepalend kan zijn voor het zuigende effect van vulling. Ik lees ook een stukje over de ontsteking en aanvullende plaat voor het gewicht met betrekking tot enertie. Mooie onderwerpen om over te leren en ben blij dat ik dan ook flink tijd heb voordat ik alles kan kopen. Domweg vragen wat je moet kopen is ook niet prettig en kan zelf betere keuzes maken op deze manier. Ik had eerst gedacht om bijvoorbeeld de 8.1 cilinder aan te schaffen, maar wacht nu wel even.

Ik ga even op internet zoeken of er een goed boek te koop is over tuning van 2T scooters. Als ik een beetje mijn best doe dan weet ik ook waar ik over praat op den duur en is advies vragen ook makkelijker.

PS: Ondertussen maak ik een verlanglijst voor olie, benzine, vloeibare pakking en etc. goede merken zijn niet bepaald goedkoop en kan die dan mooi in de aanbieding aanschaffen. Wil natuurlijk niet aan het einde de goedkoopste benzine er plempen en "action" olie :)benzine blijkt ook best wel goed bewaart te kunnen worden als er geen troep in zit, dus tegen het einde van het project kan ik dan wat inkopen.

Voor wat betreft de carb snap ik nu ook dat het van belang is dat deze makkelijk leeg kan lopen, immers gaat bepaalde olie met benzine vlokken op den duur en verschilt het per combinatie.
 
Last edited:
Niet over uit en niet in verdiept, eerst het blokje compleet hebben en dan kijken naar het frame. Ik ben toch een ruim jaar bezig met alles dus heeft geen nut om nu naar te kijken. Als het blokje af is kan het altijd los naar een bedrijfje voor testen en ik ben daar nog geen frame voor nodig. Los van dat zal het frame toch aangepast worden voor sprint, dus tijd genoeg om uit te zoeken.
 
Ik heb het carter van Malossi RC-One Piagio besteld, en daar komt later een frame bij naar smaak en wens wat bij mij past. Ik ga voor een aluminium frame wat op maat komt.

Post automatically merged:

Het doel is dus echt een sprinter bouwen voor wedstrijden binnen mijn budget, ik zal niet de snelste zijn en hoef geen podium plek, ik wil domweg de hobby en het plezier van tuners onderling. Mijn gedachte is dat als ik nu mijn best doe dat ik in de loop der jaren steeds meer kan leren en proberen. Het is ook echt verschrikkelijk duur en weet dat het daardoor niet direct bij het duurste van het duurste hoeft te beginnen, maar wel heel bewust een sprinter bouwen en alles leren van 2T. Als ik dan in de loop der tijd een beetje ga klussen met scoots kan ik nog een keer een beetje extra bij verdienen en de hobby opbouwen.

Als ik ergens in de top 20 kan belanden met 100cc ben ik al lang blij :) (moet ik er nog wel 6cc bij zien te sprokkelen).
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2024-07-08 172448.png
    Schermafbeelding 2024-07-08 172448.png
    124.2 KB · Views: 12
Last edited:
Ik heb het carter van Malossi RC-One Piagio besteld, en daar komt later een frame bij naar smaak en wens wat bij mij past. Ik ga voor een aluminium frame wat op maat komt.

Post automatically merged:

Het doel is dus echt een sprinter bouwen voor wedstrijden binnen mijn budget, ik zal niet de snelste zijn en hoef geen podium plek, ik wil domweg de hobby en het plezier van tuners onderling. Mijn gedachte is dat als ik nu mijn best doe dat ik in de loop der jaren steeds meer kan leren en proberen. Het is ook echt verschrikkelijk duur en weet dat het daardoor niet direct bij het duurste van het duurste hoeft te beginnen, maar wel heel bewust een sprinter bouwen en alles leren van 2T. Als ik dan in de loop der tijd een beetje ga klussen met scoots kan ik nog een keer een beetje extra bij verdienen en de hobby opbouwen.

Als ik ergens in de top 20 kan belanden met 100cc ben ik al lang blij :) (moet ik er nog wel 6cc bij zien te sprokkelen).
Top 20 moet wel lukken met 10rijders
Maar denk dat je dit gruwelijk onderschat. Ten eerste bouw je nooit een blok voor je budget maar ga je er altijd dik overheen. En als je nog maar net begint zou ik eerst wat ervaring met een 70cc opdoen, ook met het slopen van onderdelen want dat gaat 10000% zeker gebeuren. En geloof mij maar dat je dan liever eerst een 70cc vastnaait dan meteen een 100cc cilindertje van 600eurotjes onbewerkt
 
Geen idee wie overlander is.
Zeker wel bekend met 4 en 2T
Heus wel wat geknutseld met diverse scoots
Budget is veel hoger en dat lijkt mij logisch als je een carter van 500 euro koopt.

Over een week of twee blokje binnen en dan verder. Idee van de ECU is domweg een compact meetsysteem hebben met 1 mooi basisschermpje voor data en uitlezen. lekker chillen (heb toch een gebroken hand nu) en alles eens echt tot in details leren. Geen zin in tig projecten wat geld slurpt, dus nu 1 keer goed doen.
 
Last edited:
Back
Top