L.k

New Member
Hallo, ik was gister aan het rijden en als ik mijn gas los ging laten en ik ging stil staan viel hij op eens uit. Ik heb de carburateur uit elkaar gehaald om hem schoon te maken en zag ik dat onder de hoofdsproeier dat losse onderdeel dat die er nooit in heeft gezeten maar daar heb ik al maanden me gereden. Maar dat zou het probleem niet zijn denk ik. En de vorige eigenaar ook nooit aan heeft gezeten.

Wat ook raar is dat er veel olie bij de luchtfilter zit en dat de olie ook snel op gaat. Maar het kan zijn dat ik er te veel olie in heb gedaan.
Het gaat om een zip 4t opgevoerd
 
Advertisement - register to remove this

Als hij veel olie verbruikt , en een hoop via de carterontluchting naar het lucht filter blaast , heb je waarschijnlijk een hoop onderdruk door het doorblazen langs de zuiger/veren , door slijtage aan zuigerveren en/of cilinder . Je zou eens de compressie kunnen meten .Dat losse onderdeel is waarschijnlijk de sproeier , en is toevallig eruit gevallen , bij het stoppen misschien . Dat je zonder hebt gereden lijkt me zeer onwaarschijnlijk
 
Als hij veel olie verbruikt , en een hoop via de carterontluchting naar het lucht filter blaast , heb je waarschijnlijk een hoop onderdruk door het doorblazen langs de zuiger/veren , door slijtage aan zuigerveren en/of cilinder . Je zou eens de compressie kunnen meten .Dat losse onderdeel is waarschijnlijk de sproeier , en is toevallig eruit gevallen , bij het stoppen misschien . Dat je zonder hebt gereden lijkt me zeer onwaarschijnlijk
Goed om te weten dankjewel
Post automatically merged:

Als hij veel olie verbruikt , en een hoop via de carterontluchting naar het lucht filter blaast , heb je waarschijnlijk een hoop onderdruk door het doorblazen langs de zuiger/veren , door slijtage aan zuigerveren en/of cilinder . Je zou eens de compressie kunnen meten .Dat losse onderdeel is waarschijnlijk de sproeier , en is toevallig eruit gevallen , bij het stoppen misschien . Dat je zonder hebt gereden lijkt me zeer onwaarschijnlijk
En is het iets wat ik als beginner gewoon met een YouTube filmpje kan doen?
 
Last edited:
Als je handig bent zou het kunnen , maar je moet de kleppen ook weer op tijd zetten , als je de filmpjes bekijkt , kun je voor je eigen inschatten of je dat ook kunt. Maar je moet dus ook het gereedschap hebben om de klus te klaren , zoals momentsleutel , en diverse ring/steek sleutels en een doppen set , voelermaten , schroevendraaiers . Maar voor je alles gaat demonteren zou ik eerst meten of de compressie nog goed is , dit zegt veel over de staat van de cil en zuiger. Nou is het geen horloge , maar vooral het op tijd zetten , moet je wel secuur doen . Ook het inschatten welke onderdelen zoals geleiders en ketting , en spanner je moet vernieuwen , evenals de klepseals die je gelijk vervangt , als je het goed wilt doen .
Hoeveel heeft het blok gelopen ? En heeft hij z'n beurten regelmatig gehad ? Ook zou je om te beginnen eerst de sproeier weer kunnen monteren , en het blok lopend zien te krijgen , je kunt dan de carter ontluchtings slang die bovenop je klepdeksel zit , en naar je luchtfilter loopt , los kunnen maken en kijken of hij daar erg door blaast. Langs die weg komt de olie in je filter vanuit je carter. Rookt de motor ook niet veel uit de uitlaat ? blauwachtige rook ?
 
Als je handig bent zou het kunnen , maar je moet de kleppen ook weer op tijd zetten , als je de filmpjes bekijkt , kun je voor je eigen inschatten of je dat ook kunt. Maar je moet dus ook het gereedschap hebben om de klus te klaren , zoals momentsleutel , en diverse ring/steek sleutels en een doppen set , voelermaten , schroevendraaiers . Maar voor je alles gaat demonteren zou ik eerst meten of de compressie nog goed is , dit zegt veel over de staat van de cil en zuiger. Nou is het geen horloge , maar vooral het op tijd zetten , moet je wel secuur doen . Ook het inschatten welke onderdelen zoals geleiders en ketting , en spanner je moet vernieuwen , evenals de klepseals die je gelijk vervangt , als je het goed wilt doen .
Hoeveel heeft het blok gelopen ? En heeft hij z'n beurten regelmatig gehad ? Ook zou je om te beginnen eerst de sproeier weer kunnen monteren , en het blok lopend zien te krijgen , je kunt dan de carter ontluchtings slang die bovenop je klepdeksel zit , en naar je luchtfilter loopt , los kunnen maken en kijken of hij daar erg door blaast. Langs die weg komt de olie in je filter vanuit je carter. Rookt de motor ook niet veel uit de uitlaat ? blauwachtige rook ?
Nee komt niet bijzonder veel rook uit
Post automatically merged:

Als je handig bent zou het kunnen , maar je moet de kleppen ook weer op tijd zetten , als je de filmpjes bekijkt , kun je voor je eigen inschatten of je dat ook kunt. Maar je moet dus ook het gereedschap hebben om de klus te klaren , zoals momentsleutel , en diverse ring/steek sleutels en een doppen set , voelermaten , schroevendraaiers . Maar voor je alles gaat demonteren zou ik eerst meten of de compressie nog goed is , dit zegt veel over de staat van de cil en zuiger. Nou is het geen horloge , maar vooral het op tijd zetten , moet je wel secuur doen . Ook het inschatten welke onderdelen zoals geleiders en ketting , en spanner je moet vernieuwen , evenals de klepseals die je gelijk vervangt , als je het goed wilt doen .
Hoeveel heeft het blok gelopen ? En heeft hij z'n beurten regelmatig gehad ? Ook zou je om te beginnen eerst de sproeier weer kunnen monteren , en het blok lopend zien te krijgen , je kunt dan de carter ontluchtings slang die bovenop je klepdeksel zit , en naar je luchtfilter loopt , los kunnen maken en kijken of hij daar erg door blaast. Langs die weg komt de olie in je filter vanuit je carter. Rookt de motor ook niet veel uit de uitlaat ? blauwachtige rook ?
En als hij weer loopt. Kan ik er dan wel me rijden om naar een scooter zaak te brengen? Of is kan dat echt niet
 
Last edited:
Back
Top