Scooter valt terug in toeren

Dennisk

New Member
Heb een Tomos Nitro hier staan (GY6 blok) en heb hem al heel wat beter lopen dan eerst maar krijg hem niet beter. Kocht de scooter met veel roest in de tank wat er inmiddels zo goed als uit is, en heb de carburateur schoon gemaakt. Hij krijgt nu schone benzine. Scooter is weggezet nadat deze terugviel in toeren, dan een harde knal kwam uit de uitlaat en vervolgens weer pit had. Maar vervolgens gebeurde dit even later weer. Heeft daarna ruim 3 jaar stil gestaan.

Stationair liep die al, bij gas viel die bijna stil of helemaal uit. Er zat een sproeier 88 in, deze heb ik toen vervangen voor een 78 en daarbij ging hij wel toeren maken maar viel vrijwel meteen terug. De bougie was helemaal zwart dus ben van 78 steeds kleiner gegaan tot 60 met een nieuwe bougie. Dit maakte alleen geen verschil. Moet zeggen dat de luchtstelschroef ipv anderhalve slag er zeker 3-4 slagen uit moest om hem draaiende te houden.

Ook getest zonder luchtfilter en zonder uitlaat (waarbij ik met proberen terug te zetten de tapeindes heb afgebroken...) maar geen verschil. Massakabel op de carter opgeschuurd heeft ook geen effect.

Carter open gehaald en rolletjes hebben beginnende slijtage (hele kleine vlakke kantjes), van de koelvin zijn wel bijna alle vinnetjes afgebroken al betwijfel ik hoe groot dit van invloed is in korte tijd. V-snaar ook aardig versleten en die heb ik er inmiddels tussenuit gehaald om te kijken of hier ergens het probleem zit. Helaas geen verschil.

De scooter heeft een toerenteller en tot 4.000 toeren loopt hij goed, geef ik gas dan maakt hij ook gewoon meer toeren maar valt vervolgens terug naar stationair. Dan heeft voor ongeveer 10 seconden gassen geen zin waarna hij weer constant 4.000 toeren kan maken of heel tijdelijk meer.

Ben een beetje ten einde raad aan het raken. Hopelijk kan iemand mij goeie raad geven.

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

ik heb van een kennis een scooter met gy6 blok gekregen die ook niet meer liep , had 1 jaar stil gestaan , als eerste de motor een service beurt gegeven ( olie , bougie , benz filter , kleppen gesteld en tandwielkastolie vervangen , carb gereinigd , nieuwe e5 benzine erin gedaan ) daarna ook een hele tijd aan het morrelen geweest met div sproeiers omdat hij niet goed liep , ook ploffen en afslaan of stotteren bij gas geven . Toen heb ik een originele carburateur ( in mijn geval Keihin ) besteld bij ali . Ik denk dat de oude benzine als die zolang stilstaat in de carburateur er geen goed aan doet
Deze nieuwe open gemaakt , er zat hoofd sproeier 85 in , deze heb ik laten zitten en de scooter gestart , deze liep meteen uitstekend ook de sproeier is perfect . heb al meer als 1500 km gereden zonder problemen en start ook prima. Terwijl in de oude carb sproeier 82 zat.
 
Hoi trabiarie, bedankt voor je bericht. Na jouw bericht heb ik de sproeier 88 er terug in gedaan, en wat blijkt, hij loopt nu goed! Alleen bij gas los kan die nog wel ploffen dus denk dat die 88 wel iets te groot is. Ga wat kleinere bestellen met een nieuwe v-snaar, tapeindes en rolletjes en hopelijk gaat hij het dan morgen goed doen.
 
Back
Top