Scooter start slecht elektrisch en voorlicht gaat branden als ik de startknop indruk

Ik heb een probleem met mijn scooter, hij geeft bijna geen elektriciteit naar de startmotor. Hooguit om 1 slag te draaien. Ik vermoed dat het komt omdat ik de massa verkeerd heb aangesloten na het plaatsen van een usb lader ,handvatverwarming en een toerenteller. Sindsdien krijg ik mijn stroom er niet meer af , zelfs niet als de sleutel eruit is. Ook gaat mijn voorlicht branden bij het indrukken van de startknop.

Betreft een 12 inch agility carry uit 2011.

Ik heb alles meermaals nagekeken maar zie niet waar het (massa)probleem zit.

De accu is een life po4 en net nieuw dus daar zal het niet aan liggen.

Hulp wordt zeer op prijs gesteld.
 
Advertisement - register to remove this

Alles terug origineel maken en dan je extra accesoires 1 voor 1 aansluiten. Zo kom je erachter waar het probleem zit.

Het lijkt inderdaad een massa probleem of verkeerd aangesloten.
 
Maakt je accuklem van de min-pool wel goed contact en is deze goed aangedraaid?
Welke massa heb je gebruikt voor het aansluiten van deze 3 dingen?
De accu is een life po4 en net nieuw dus daar zal het niet aan liggen.
Ook een dure nieuwe accu kan leeg raken vooral als je elektrische problemen hebt want je zegt ook nog erbij.
Sindsdien krijg ik mijn stroom er niet meer af , zelfs niet als de sleutel eruit is.

Accuspanning al eens gemeten?
 
Last edited:
Maakt je accuklem van de min-pool wel goed contact en is deze goed aangedraaid?
Welke massa heb je gebruikt voor het aansluiten van deze 3 dingen?

Ook een dure nieuwe accu kan leeg raken vooral als je elektrische problemen hebt want je zegt ook nog erbij.


Accuspanning al eens gemeten?

Ja hij maakt goed contact dat heb ik even gecheckt.

Accu is zeker niet leeg want hij zit constant aan de lader die ook full aangeeft. Hij blijft aan de lader vanwege de lekkende stroom.

De toerenteller zit op de plus en min van mijn contactslot. De rest direct op de accu(toerenteller en Handvatverwarming) maar deze hebben beide een eigen aan/uitknop die goed werkt.

Kan het zijn dat ik er teveel elektronica op aangesloten heb?

Ik vermoed dat ik echt iets doms gedaan heb , het vreemde is wel dat de elektrische blijkbaar werkt maar totaal geen kracht heeft. Ik heb ook een andere scooter en die start prima maar de accu getest in de kymco en hij start nog niet.
Post automatically merged:

Maakt je accuklem van de min-pool wel goed contact en is deze goed aangedraaid?
Welke massa heb je gebruikt voor het aansluiten van deze 3 dingen?

Ook een dure nieuwe accu kan leeg raken vooral als je elektrische problemen hebt want je zegt ook nog erbij.


Accuspanning al eens gemeten?

Ja hij maakt goed contact dat heb ik even gecheckt.

Accu is zeker niet leeg want hij zit constant aan de lader die ook full aangeeft. Hij blijft aan de lader vanwege de lekkende stroom.

De toerenteller zit op de plus en min van mijn contactslot. De rest direct op de accu(toerenteller en Handvatverwarming) maar deze hebben beide een eigen aan/uitknop die goed werkt.

Kan het zijn dat ik er teveel elektronica op aangesloten heb?

Ik vermoed dat ik echt iets doms gedaan heb , het vreemde is wel dat de elektrische blijkbaar werkt maar totaal geen kracht heeft. Ik heb ook een andere scooter en die start prima maar de accu getest in de kymco en hij start nog niet.
 
Last edited:
Hij blijft aan de lader vanwege de lekkende stroom.
De rest direct op de accu(toerenteller en Handvatverwarming) maar deze hebben beide een eigen aan/uitknop die goed werkt.
Ik denk wat je tussen haakjes hebt gezet de handvatverwarming en de usb-aansluiting moet zijn???
Als de aan- en uitschakelaars van de USB-aansluiting en handvatverwarming goed werken hoe komt het dan dat deze stroom trekken?

het vreemde is wel dat de elektrische blijkbaar werkt maar totaal geen kracht heeft.
Dat vind ik helemaal niet vreemd want op één of andere manier maakt je startmotor geen goeie massa en zoekt de stroom zich een weg via de koplamp.
Ook gaat mijn voorlicht branden bij het indrukken van de startknop.

Dus multimeter uit de gereedschapskist halen en massa van je motorblok meten.
Dit doe je dus door de weerstand te meten tussen de min-pool van de accu en het metaal van je motorblok.
Zet hiervoor de multimeter op het laagste Ohm-bereik, je mag niet meer meten dan , laat zeggen, 0,3 Ohm.

By the way, zo'n handvatverwarming trekt relatief gezien wel redelijk veel stroom.
Hopelijk kan je spanningsregelaar en stator dit goed bijbenen anders heb je kans bij langere ritten met de verwarming aan dat je accu leeg raakt en indien jouw Agility al een DC-CDI heeft het blokje er ook mee ophoudt omdat je bougie dan niet meer vonkt.
 
Last edited:
Ik denk wat je tussen haakjes hebt gezet de handvatverwarming en de usb-aansluiting moet zijn???
Als de aan- en uitschakelaars van de USB-aansluiting en handvatverwarming goed werken hoe komt het dan dat deze stroom trekken.
klopt verkeerd geschreven excuus voor de verwarring

.


Dat vind ik helemaal niet vreemd want op één of andere manier maakt je startmotor geen goeie massa en zoekt de stroom zich een weg via de koplamp.


Dus multimeter uit de gereedschapskist halen en massa van je motorblok meten.
Dit doe je dus door de weerstand te meten tussen de min-pool van de accu en het metaal van je motorblok.
Zet hiervoor de multimeter op het laagste Ohm-bereik, je mag niet meer meten dan , laat zeggen, 0,3 Ohm.
Top dat ga ik vanavond doen: is het een idee om er dan een aparte massakabel tussen te zetten?
By the way, zo'n handvatverwarming trekt relatief gezien wel redelijk veel stroom.
Hopelijk kan je spanningsregelaar en stator dit goed bijbenen anders heb je kans bij langere ritten met de verwarming aan dat je accu leeg raakt en indien jouw Agility al een DC-CDI heeft het blokje er ook mee ophoudt omdat je bougie dan niet meer vonkt.
Dat heeft hij gelukkig niet.

Enorm bedankt voor je tips, ik laat het resultaat weten.
 
Ik heb gisteren alle bekabeling nagekeken en vond een paar zaken die aandacht behoefde zoals een beschadiging of een stekker die niet helemaal lekker zat. Die heb ik allemaal weer in orde gemaakt en vanavond ga ik opnieuw proberen te starten.
 
De massa is goed of niet goed, als deze niet goed is moet je de originele bekabeling in orde maken, een extra massakabel voegt niks toe.
Uiteindelijk toch gelukt met de elektrische start. Ook al zag ik geen kabelbreuk op de massakabel, ik heb hem toch vervangen en de nieuwe rechtstreeks op de accu gezet. Dat heeft het opgelost. De oorzaak van de stroom die aanblijft ook zonder sleutel lukte niet om te traceren. Daarom heb ik maar een schakelaar in mijn buddyseat geplaatst om de stroom eraf te kunnen halen.

Bedankt voor de adviezen.
 
De oorzaak van de stroom die aanblijft ook zonder sleutel lukte niet om te traceren. Daarom heb ik maar een schakelaar in mijn buddyseat geplaatst
Een lekstroom zoals men dit in vakjargon noemt is niet moeilijk te traceren.
Het is gewoon een kwestie van de minpool van je accu losnemen en tussen de losgenomen kabel en de min-pool van de accu een multimeter aansluiten, in serie-schakeling dus.
Daarbij de multimeter op het hoogste Amperebereik instellen en langzaam terug schakelen naar een lager bereik zonder dat er een L of OL teken in het display te zien is en je een fatsoenlijke stroom meet.
Daarna één voor één alle verdachte componenten middels hun connectoren van de kabelboom afkoppelen en kijken daarbij kijken of de lekstroom weg valt.
Let erop een multimeter heeft altijd meerdere aansluitbussen om stroom te meten dat je de meetkabels ook in de juiste bus hebt steken die hoort bij het meetbereik.

Hier op het forum onder de rubriek "Resources" kun je de "How to" vinden van @Bulldog voor het opsporen van lekstromen en kortsluitingen:

https://scooterforum.net/search/97949/?q=lekstroom&t=resource&o=date
 
Heb je al eens het contact slot zelf door gemeten ? Dat hij ook daad werkelijk de stroom onderbreekt , als je hem uit zet , op de contacten van het slot. misschien door teveel stroom erdoor heen jagen ( handvat verwarming e.d) dat ze versmolten zijn .
Post automatically merged:

Bij een auto heb je veelal een relais die dit probleem , van verbrande contactsloten , ondervangt , de spanning loopt dan via dat relais , misschien ook een optie om het zo te schakelen . Met het contactslot bedien je dan dat relais welk een veel hogere stroom kan schakelen.
 
Lekstroom niet gevonden maar ik heb 1 sloop kymco en heb het contactslot van die oude overgezet en de bijbehorende kabelboom van de lichten/km teller etc. geplaatst en toen werkte het weer goed. Ik snap door je uitleg dat het niet moeilijk is om lekstroom te traceren maar dit leek me de veiligste oplossing i.p.v. reparaties uit blijven voeren. Ook werkt de elektrische start nu heel soepel wat best bijzonder is voor een 90cc. Dat komt denk ik omdat de massa wel contact maakte maar bij lange na niet genoeg. Als dat een mogelijkheid is.

Nogmaals bedankt en topic kan dicht wat mij betreft.
 
Back
Top