de choke verminderd niks , deze zorg voor een extra kanaal , een soort 2e carburateur in de carburateur.
de choke heeft een eigenlijk luchtaanzuig , door het zuigen van de motor zuigt via het chokekanaal de motor extra mengsel (MENGSEL , dus lucht en benzine) , dit omdat een koude motor meer brandstof nodig is , en dus armer loopt ..
de choke is overigens soms ook te regelen ,als er losse sproeiers in zitten (chokesproeier dus) kan het zijn dat de scooter mooier start met een grotere choksproeier , of kleiner.
maar dit is vaak standaard wel goed!
ook kun je de stationair sproeier aanpassen , dit heeft ook invloed op koud starten , echter deze heeft altijd invloed , dus ook warm
al met al kun je dus een heleboel regelen met hoofdsproeier , chokesproeier , stationairsproeer en met naaldstanden , daarnaast heb je ook nog weer verschillende naaldbuizen en gasnaalden..
DAAROM is het ook belangrijk dat een bepaald type Dell'ortho bijv. de juiste setting heeft , zet iemand er aan andere naald in kan het zijn dat er helemaal niks meer van klopt..