scooter start koud in een keer, warm alleen met gas geven

ger69

SP 98 - SF3
He,

Ik heb een vraagje. Me scooter start altijd als hij zo ongeveer 30 min of langer heeft stil gestaan met een keer kicken zonder gas te geven.

Wanneer ik me scooter uitzet na het rijden en wil hem dan starten, start hij niet en moet ik 3 of 4 x kicken met gas bij en dan hoor je hem opeens in toeren opkomen door het gas geven.

Wat zegt dit over de sproeier, is hij dan de groot of de klein of is het wat anders?
 
Advertisement - register to remove this

het zou kunnen , maak je stationairsproeier even schoon , en zet meteen de luchtstelschroef op 1,5 slag en de gasnaald in het midden als dat nog niet zo is.

maar meestal is het een te grote sproeier ...

een koude motor loopt armer!!

of je cilinder is versleten oid..
 
de choke verminderd niks , deze zorg voor een extra kanaal , een soort 2e carburateur in de carburateur.

de choke heeft een eigenlijk luchtaanzuig , door het zuigen van de motor zuigt via het chokekanaal de motor extra mengsel (MENGSEL , dus lucht en benzine) , dit omdat een koude motor meer brandstof nodig is , en dus armer loopt ..

de choke is overigens soms ook te regelen ,als er losse sproeiers in zitten (chokesproeier dus) kan het zijn dat de scooter mooier start met een grotere choksproeier , of kleiner.

maar dit is vaak standaard wel goed!

ook kun je de stationair sproeier aanpassen , dit heeft ook invloed op koud starten , echter deze heeft altijd invloed , dus ook warm

al met al kun je dus een heleboel regelen met hoofdsproeier , chokesproeier , stationairsproeer en met naaldstanden , daarnaast heb je ook nog weer verschillende naaldbuizen en gasnaalden..

DAAROM is het ook belangrijk dat een bepaald type Dell'ortho bijv. de juiste setting heeft , zet iemand er aan andere naald in kan het zijn dat er helemaal niks meer van klopt..
 
"dit omdat een koude motor meer brandstof nodig is , en dus armer loopt"

Vat dit niet verkeerd op,bedoel het niet negatief.
Het klopt dat een koude motor meer brandstof nodig heeft dus je mengsel wordt rijker gemaakt omdat je een deel verliest tijdens condensatie,choke(n) moet het verlies compenseren door de lucht toevoer te choken (wurgen) .

http://nl.wikipedia.org/wiki/Choke
 
je verliest een deel door condensatie?
waar gaat dit ''deel'' heen dan? de benzine zit in je vlotter, gaat dus niet zomaar weg.
de choke zorgt er juist voor dat er wat meer mengsel door heen gaat...
 
Condens gaat hechten aan de binnenkant van je inlaat-spruitstuk en ook aan de binnenkant van je carterwand (bij 2 takt),je verliest het niet maar het klaar gemaakte mengsel is dan niet meer volledig.

Probeer je het op een ander manier uit te leggen,
als ik precies 1 liter olie door een pvc leiding pomp en het aan de andere kant weer opvang is het echt nooit meer precies 1 liter omdat er olie aan de wand is blijven hechten.
Nogmaals er word geen meer mengsel aangemaakt maar het mengsel wordt rijker gemaakt en door het "verlies" onderweg is het dan weer normaal.
1:14,7/Lambda=1
 
Vraag me dan toch af wat goedkoper/makkelijker is,een systeem bedenken om extra mengsel toe te voegen of lucht toevoer te belemmeren.

Maar dit gaat nergens meer over,rijk of arm,brandstof toevoegen of lucht belemmeren,verlies of condensatie,verschil van techniek puch en neo's...
Wat wordt het nu dwarsstroom of constant vacuum,nee sorry ik denk injectie.

Hoop dat ger69 zijn oplossing gevonden heeft.
 
Back
Top