Scooter start en loopt alleen op remreiniger

Fullygas

New Member
Hoi,

Mijn scooter: Chinese Znen, 2takt start en loopt alleen op remreiniger. Als ik remreiniger in het luchtfilter spuit start hij maar valt uit. Als ik door blijf spuiten met remreiniger blijft hij wel lopen. Hij heeft 3 maanden geleden voor het laatst gelopen. Toen liep die nog maar net stationair maar rijden ging toen perfect. Carburateur heb ik al gereinigd!
 
Advertisement - register to remove this

Carburateur heb ik al gereinigd!
Wordt je bougie wel vochtig na een aantal vergeefse startpogingen?
Membraan in orde?
Trekt de carburateur/spruitstuk/vacuumslang/keeringen geen valse lucht?
Werktje vacuumkraan bij het kicken of elektrisch starten?
Werkt je vlotter/vlotternaald naar behoren.
Ook al eens met verse benzine geprobeerd?
Anders misschien toch nog eens je carburateur schoonmaken, sproeiers en mengbuizen goed bekijken of er geen verstopte gaatjes te zien zijn.
 
punt 6: als je nu met dezelfde benzine van 3 maanden terug (mengsmering bederft nog sneller dan gewone) aan het proberen bent, is dit het eerste punt wat je moet aanpakken: verse benzine erin (E5, liefst V-power of BP ultimate (E0)
 
punt 6: als je nu met dezelfde benzine van 3 maanden terug (mengsmering bederft nog sneller dan gewone) aan het proberen bent, is dit het eerste punt wat je moet aanpakken: verse benzine erin (E5, liefst V-power of BP ultimate (E0)
Er zit een oliepompje op die zelf mengt maar is idd wel dezelfde benzine. Deze zal ik eruit halen en nieuwe verse erin stoppen
Post automatically merged:

Wordt je bougie wel vochtig na een aantal vergeefse startpogingen?
Membraan in orde?
Trekt de carburateur/spruitstuk/vacuumslang/keeringen geen valse lucht?
Werktje vacuumkraan bij het kicken of elektrisch starten?
Werkt je vlotter/vlotternaald naar behoren.
Ook al eens met verse benzine geprobeerd?
Anders misschien toch nog eens je carburateur schoonmaken, sproeiers en mengbuizen goed bekijken of er geen verstopte gaatjes te zien zijn.
De bougie wordt wel nat.

Hoe test ik valse lucht en mijn membraan? En vacuumkraan?
 
als de bougie nat wordt, komt de benzine in de cilinder. dan zou je vacuumkraan in orde moeten zijn. testen = vacuumslang die daar naartoe loopt bij je spruitstuk lossen, benzineslang die van de kraan af komt bij de carb. loshalen en in flesje hangen, zelf aan vacuumslang zuigen en kijken of flesje vult (mooie manier om af te tappen ook ;)) als deze manier werkt, vacuümslang terug op spruitstuk en kicken/starten, weer kijken of flesje verder vult. valse lucht testen kan pas als ie loopt. namelijk met remreiniger rond aansluitingen spruitstuk en carburateur spuiten en luisteren of je motor reageert hierop door òf sneller te gaan lopen, òf nog erger te gaan sputteren of af te slaan.
 
inmiddels nieuwe benzine ingegooit. Hij start moeilijk en valt gelijk weer uit. Wat nu?
Probeer hem eens voorzicht, met weinig gas te laten lopen, en dan als hij wil blijven lopen er op gaan rijden.
Dat starten en afslaan gaat hij ook niet beter van lopen.
Maak je bougie tussendoor schoon met een koperen of messing staal borstel.
 
misschien staat je carter nog steeds vol met die oude, dode benzine. zou 'm even lekker doorstarten zonder bougie om dat er uit te blazen. als je de bougie er uit hebt, deze meteen schoonmaken zoals Broos zegt, dan weer terugzetten en weer eens proberen.
 
Inmiddels blijft hij net stationair lopen en start hij goed. Klein beetje gas en hij valt gelijk uit. Wat nu?
Post automatically merged:


Hier even een filmpje van wat hij nu doet
 
Last edited:
Vorig jaar had ik hetzelfde probleem met de scooter van mijn schoonzoon.
Je zou denken hoofdsproeier of mengbuis verstopt omdat als je het gas open draaide en de hoofdsproeier meer benzine zou moeten leveren de motor uitviel.
Maar deze theorie klopte in dit geval niet, de hoofdsproeier was mooi schoon, wel zat de stationairsproeier helemaal dicht.
Heb je die ook tegen het licht bekeken?
 
Vorig jaar had ik hetzelfde probleem met de scooter van mijn schoonzoon.
Je zou denken hoofdsproeier of mengbuis verstopt omdat als je het gas open draaide en de hoofdsproeier meer benzine zou moeten leveren de motor uitviel.
Maar deze theorie klopte in dit geval niet, de hoofdsproeier was mooi schoon, wel zat de stationairsproeier helemaal dicht.
Heb je die ook tegen het licht bekeken?
Ik heb de carburateur al compleet gereinigd een week geleden. Ik zal hem deze week nog eens openmaken
Post automatically merged:

Zou je niet eerst het luchtfilter erop zetten?
Zal het daaraan kunnen liggen? Morgen ga ik die monteren dan zal ik het merken
 
Ik heb de carburateur al compleet gereinigd een week geleden. Ik zal hem deze week nog eens openmaken
Post automatically merged:


Zal het daaraan kunnen liggen? Morgen ga ik die monteren dan zal ik het merken
Ja kan.
Zorg dat alles netjes aangesloten is. Dan kan je dingen gaan uitsluiten.
Is de accu goed ?
Een slechte accu kan ook de oorzaak zijn dat een motor slecht loopt.
 
Inmiddels de carburateur nogmaals schoongemaakt en het luchtfilter gemonteerd. Starten lopen. Nu 30 km meegereden en halverwege valt hij tijdens het rijden uit. Vanaf dat moment start hij soms maar als ik dan gas geef valt hij uit. Wat kan dit zijn?
Post automatically merged:

Accu is niet heel goed meer. Maar na een eind rijden is die wel weer helemaal opgeladen.
 
dus moest je 30 km terug lopen? of ging en bleef hij na afkoelen (bijvoorbeeld) wel weer aan?
als je de carb. nu voor de tweede keer hebt schoongemaakt: zit er een filter in je leiding naar je carburateur? of ga je wekelijks je carb/sproeiers doorprikken?
ik heb wel brommers meegemaakt/gehad waar ik regelmatig even een vuiltje door de sproeier heen moest choken en als dat niet lukte (Solex had sproeier 28!) zat ie gelukkig op een plek waar je zittend op je zadel bij kon en kon ik 'm doorprikken met een draadje van een remkabel (die van de voorrem bewust daarvoor uitgerafeld, hing er vlak naast!)
 
dus moest je 30 km terug lopen? of ging en bleef hij na afkoelen (bijvoorbeeld) wel weer aan?
als je de carb. nu voor de tweede keer hebt schoongemaakt: zit er een filter in je leiding naar je carburateur? of ga je wekelijks je carb/sproeiers doorprikken?
ik heb wel brommers meegemaakt/gehad waar ik regelmatig even een vuiltje door de sproeier heen moest choken en als dat niet lukte (Solex had sproeier 28!) zat ie gelukkig op een plek waar je zittend op je zadel bij kon en kon ik 'm doorprikken met een draadje van een remkabel (die van de voorrem bewust daarvoor uitgerafeld, hing er vlak naast!)
5 km terug gelopen. Wel gelijk weer starten maar bij gas geven viel hij uit. Er zit een benzinefilter aan de benzineslang. Deze zal het meeste vuil wel tegen houden. De carb was de afgelopen keren dat ik hem heb schoongemaakt ook helemaal niet echt vies dus geen idee waarom hij het daarna wel weer doet.
 
Inmiddels staat ie 5 uurtjes stil. Dus ik denk maar even naar kijken en starten, lopen en rijden. 4 km gereden en niks aan de hand. Nog even getest op valse lucht maar geen valse lucht. Wat kan dit geweest zijn. Kan het te maken hebben met de vorst van vanmorgen?
Post automatically merged:

bougie al eens bekeken/vernieuwd?
Bougie 2 weken geleden vervangen
 
Inmiddels staat ie 5 uurtjes stil. Dus ik denk maar even naar kijken en starten, lopen en rijden. 4 km gereden en niks aan de hand. Nog even getest op valse lucht maar geen valse lucht. Wat kan dit geweest zijn. Kan het te maken hebben met de vorst van vanmorgen?
Post automatically merged:


Bougie 2 weken geleden vervangen
Jazeker, bevroren carburateur.
What causes carburetor icing?


Carburetor icing occurs when air temperature is low and humidity high. Ice is formed in critical areas of the carburetor after enough fuel has been evaporated to cool the carburetor and condense water from the intake air. Stalling and rough idling continue until the engine has warmed up sufficiently to melt the ice.
 
Back
Top